Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirme ve Akreditasyon SKY629 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 10,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Mehmet Nurullah KURUTKAN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı, sağlık profesyonellerinin kaliteyi ölçme konusundaki bilgi eksikliğini gidermektir.
Dersin İçeriği Sağlık hizmetleri üçgeni, bireysel sağlık sunucuları, kurumsal sağlık sunucuları, geri ödeme kurumları, hizmet başı ödeme tekniği, global bütçe, değer bazlı satın alma, erdem bazlı satın alma, tüketim ideolojisini besleyen kurumlar ve organizasyonlar,
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını tanımlayabilme: Öğrenciler, sağlık hizmetlerinde kaliteye dair temel kavramları, kaliteyi etkileyen faktörleri ve kalite yönetim yaklaşımlarını açıklayabilir.
2 Kalite iyileştirme modellerini analiz edebilme: Öğrenciler, sağlık hizmetlerinde kullanılan farklı kalite iyileştirme modellerini (örneğin, PUKÖ döngüsü, Lean, Six Sigma) tanımlayarak bu modellerin uygulama süreçlerini ve başarı kriterlerini değerlendirebilir.
3 Akreditasyon süreçlerini tanıyabilme ve uygulama becerisi kazanma: Öğrenciler, ulusal ve uluslararası akreditasyon sistemlerini (örneğin, JCI, Sağlıkta Kalite Standartları) ve bu süreçlerin sağlık kurumları üzerindeki etkilerini öğrenerek, simülasyon veya vaka çalışmaları ile bu süreçlere yönelik uygulama yapabilir.
4 Hasta güvenliği ve kalite standartlarına ilişkin yasal ve etik düzenlemeleri kavrayabilme: Öğrenciler, hasta güvenliği ve kalite yönetimiyle ilgili yasal düzenlemeler, etik ilkeler ve yönetmeliklerin farkında olarak bu düzenlemeleri sağlık hizmetlerine entegre edebilir.
5 Kalite iyileştirme ve akreditasyon süreçlerinde liderlik ve ekip çalışmasının önemini açıklayabilme: Öğrenciler, kalite iyileştirme ve akreditasyon süreçlerinde liderlik, ekip çalışması, iletişim ve değişim yönetimi gibi becerilerin önemini kavrayarak, bu becerileri sağlık kurumlarına uyarlayabilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel Kavramlar
2. Hafta Kalitenin tarihi ve gurular
3. Hafta Müşteri Memnuniyeti ve 10002 standardı
4. Hafta Ekip Çalışması ve kalite çemberleri
5. Hafta Ölçme ve ölçme yaklaşımları
6. Hafta Sorun Çözme teknikleri (Eski yedi araç)
7. Hafta Problem çözme teknikleri (yeni yedi kalite aracı)
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta IHI 10 kalite aracı
11. Hafta Değer bazlı satın alma ve kalite
12. Hafta Kalite fonksiyon göçerimi
13. Hafta Proses ölçme teknikleri
14. Hafta Konu tekrarı ve sınava hazırlık
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
5 Sağlık hizmetlerinin kalitesini değerlendirme ve iyileştirme becerisi
6 Sağlık sonuçlarını (outcomes) değerlendirme ve iyileştirme becerisi,
9 Toplumun sağlık hizmeti ihtiyacının etkili, kaliteli, verimli ve hakkaniyetli bir şekilde karşılanması için pazarlama ilke ve yöntemlerini kullanma becerisi
12 Sağlık politikalarındaki gelişmeleri izleyebilme ve uygulama becerisi
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5
PY9 4 5 4 5 4
PY12 5 5 5 4 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Goetsch, D. L., & Davis, S. B. (2016). Quality management for organizational excellence: Introduction to total quality. pearson.
  • Spath, P., & DeVane, K. A. (2009). Introduction to healthcare quality management (Vol. 2). Chicago:: Health Administration Press.
  • Pruitt, Z., Smith, C. S., & Pérez-Ruberté, E. (2020). Healthcare quality management: A case study approach. Springer Publishing Company.
  • Asagbra, O. E., & Harris, S. T. (2022). The Importance of Teaching Quality Management to Emerging Healthcare Leaders: Case Study. Journal of Health Administration Education, 38(4), 1011-1024.
  • Georgiou, M. K., Merkouris, A., Hadjibalassi, M., & Sarafis, P. (2021). Contribution of healthcare professionals in issues that relate to quality management. Materia Socio-Medica, 33(1), 45.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 39 39
Ödev 1 2 32 64
Ödev 2 2 30 60
Final 1 50 50
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 255
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 10,0