| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Felsefesi | SKY648 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 10,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Sınıfta ders anlatımı. |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. İsmail Hakkı ERASLAN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. İsmail Hakkı ERASLAN (Güz) |
| Dersin Amacı | Bilim tarihi ve felsefesindeki temel kavramların gelişim ve dönüşümleri üzerinde yoğunlaşılması, öğrencilerin söz konusu kavramları tanıması, eleştirel bir yaklaşımla irdelemeleri, çözümlemeleri ve bunlarla ilgili kendi özgün sentezlerini oluşturmaları amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bilim tarihi ve felsefesindeki temel kavram ve tartışma başlıklarının interdisipliner bir yaklaşımla analiz edilmesi. •Kültür, teknoloji, bilim ve felsefe kavramlarına giriş. •Mezopotamya’da Bilim•Antik Yunanda: Bilim ve Felsefe•Ortaçağ Avrupası ve Skolastik Felsefe. •İslam Kültür Coğrafyasında Bilim ve felsefe: İbn’i Haldun. •Rönesans Avrupası’nda Bilim ve Felsefe. •Aydınlanma ve Pozitivizm Çağında; Bilim Felsefesi •Viyana Çevresi •Karl R. Popper: Bilimsel Araştırmanın Mantığı •Imre Lakatos: Bilimsel Araştırma Programlarının Yöntembilgisi. •Karl R. Popper: Yönteme Hayır. •Thomas s. Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısı. •Willar v. O. Quine: Deneyciliğin İki Dogması. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Ogrenciler bilimin yapısını ve özelliklerini anlar |
| 2 | Ogrenciler bilimsel yöntemi anlar |
| 3 | Ogrenciler bilimsel çalışmaların tarihsel olarak gelişimini kavrar |
| 4 | Ogrenciler bilimin insan ve toplum üzerindeki etkisini kavrar |
| 5 | Ogrenciler bilimin doğası ve bilim tarihi ile ilgili konuları ders planlarında kullanır |
| 6 | Ogrenciler farklı felsefi görüşleri değerlendirir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Bilimle ilgili kavramlar:Ontoloji, epistemoloji, Bilim, bilimsel yöntem | Görüşme |
| 2. Hafta | Bilim felsefesi: Popper ve Kuhn | Görüşme |
| 3. Hafta | Bilim felsefesi: Lakatos ve Feyerabend | Görüşme |
| 4. Hafta | İlk uygarlıklarda bilim | Görüşme |
| 5. Hafta | Antik Grek dünyasında bilim | Görüşme |
| 6. Hafta | İslam Kültür Coğrafyasında Bilim ve felsefe: İbn’i Haldun | Görüşme |
| 7. Hafta | Ortaçağ Avrupası ve Skolastik Felsefe ve Bilim | Görüşme |
| 8. Hafta | Rönesans Avrupası’nda Bilim ve Felsefe | Görüşme |
| 9. Hafta | Aydınlanma ve Pozitivizm Çağında; Toplum ve Bilim Felsefesi | Görüşme |
| 10. Hafta | Ortaçağ da Türklerin bilime katkıları | Görüşme |
| 11. Hafta | Galileo ve çalışmaları | Görüşme |
| 12. Hafta | Einstein ve çalışmaları | Görüşme |
| 13. Hafta | Cumhuriyet döneminde bilim | Görüşme |
| 14. Hafta | Thomas Kuhn ve Lakatos | Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Toplumun sağlık ihtiyaçlarını ve sağlık hizmetlerine olan talebi belirleyebilme becerisi | ✔ | |||||
| 4 | İnsan kaynaklarını yönetme ve liderlik etme becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Sağlık hizmetlerinin etkili ve verimli şekilde planlanması, değerlendirilmesi ve iyileştirilmesinde bilgi yönetim sistemlerini kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 12 | Sağlık politikalarındaki gelişmeleri izleyebilme ve uygulama becerisi | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 100 | 100 |
| Final | 1 | 100 | 100 | |
| Uygulama | 1 | 13 | 13 | |
| Toplam İş Yükü | 255 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 10,0 | ||