| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Göstergebilim | GİT301 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Konu anlatımı, soru cevap ve örnekleme |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AYŞE USLU |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders, göstergebilimin kapsamını ve ilkelerini öğrencilerle kapsamlı bir şekilde tanıtmayı amaçlamaktadır. Göstergebilim, resim, ses, jest, beden dili ve nesneler gibi göstergelerin süreçlerini, anlam oluşturma ve gösterge eylemlerini inceleyen bir disiplindir. Dersin hedefi, öğrencilerin göstergebilimin kuramsal çerçevesini ve ilkelerini derinlemesine kavramalarını sağlamak ve çoklu iletişim biçimlerine göstergebilimsel bir perspektiften yaklaşabilmelerini mümkün kılmaktır. Bu bağlamda, öğrencilere göstergebilimin temel kavramları, göstergeler ile iletişim arasındaki ilişkiler ve göstergebilimsel tekniklerin uygulanabilirliği hakkında bilgi verilecektir. Öğrenciler, göstergebilimsel kavramları kendi çalışma alanlarında kullanma yetkinliği kazanacaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders, göstergebilimin temel kavramlarını ve iletişim çalışmaları içindeki işlevini derinlemesine inceleyerek, öğrencilerin iletişim ve kültürel analizdeki yetkinliklerini artırmayı amaçlar. Ders, Ferdinand de Saussure’ün gösterge teorisinin dilsel yapıların anlam üretimindeki rolünü vurgular ve Charles Sanders Peirce’in gösterge kuramıyla bu yapıları daha geniş bir çerçevede ele alır. Kodların ve anlamlandırma süreçlerinin incelenmesi, öğrencilerin çeşitli iletişim ortamlarında kodları çözme ve anlamları yorumlama becerilerini geliştirir. Göstergebilimsel uygulamalar, medya ve mimarideki işlevlerini gözler önüne sererken, yapısalcı kuramlar da bu süreçlerin teorik temellerini sağlamlaştırır. Metinlerde ve sinemada yapılan göstergebilimsel okumalar, öğrencilerin analitik düşünme yetilerini güçlendirir. Medya-metin çözümlemeleri ise, reklam, haber ve moda gibi güncel iletişim biçimlerinin derinlemesine analizini sağlar. Dersin sonunda, günümüz göstergebilimsel yaklaşımlarını ve bunların iletişim çalışmalarındaki önemini tartışarak, öğrencilerin modern analiz yöntemleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmalarını sağlar. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bu dersin sonunda öğrenciler; Farklı gösterge biçimlerini tespit edebilecek ve tanımlayabilecek, |
| 2 | Göstergebilimin terim ve kavramlarını algılayıp, yerinde kullanabilecek |
| 3 | İnsan iletişiminde göstergelerin farklı kullanımlarını analiz edebilecek |
| 4 | Göstergelerin çoklu medya kullanımlarını analiz edebilme |
| 5 | Göstergebilimsel ilkeleri kendi çalışma alanına uygulayabilecek |
| 6 | Medya araçlarında kullanılan gösterme anlayışları üzerine dönüp düşünen metinler tasarlayabileceklerdir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin Tanıtımı ve Göstergebilimin Temel Kavramları | |
| 2. Hafta | Ferdinand de Saussure'ün Gösterge Teorisi ve İlkeleri | |
| 3. Hafta | Charles Sanders Pierce’in Gösterge Teorisi ve İlkeleri | |
| 4. Hafta | Kodlar | |
| 5. Hafta | Yananlam, Anlamlandırma ve Mitler | |
| 6. Hafta | Göstergebilimsel Uygulamalar | |
| 7. Hafta | Yapısalcı Kuramlar ve Uygulamaları | |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Metinlerde Göstergebilimsel Okumalar | |
| 10. Hafta | Sinemada Göstergebilimsel Okumalar | |
| 11. Hafta | Medya-Metin Çözümlemeleri I: Reklamlar | |
| 12. Hafta | Medya-Metin Çözümlemeleri II: Haberler | |
| 13. Hafta | Medya-Metin Çözümlemeleri III: Moda ve Maddesel Kültür Nesneleri | |
| 14. Hafta | 1960'lı yıllardan günümüze göstergebilimsel yaklaşımlar | |
| 15. Hafta | Final Sınavı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. | ✔ | |||||
| 6 | İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 8 | Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 10 | Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE | Vize | 40,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 15 | 15 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama DS | 5 | 1 | 5 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 78 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||