Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Göstergebilim GİT301 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Konu anlatımı, soru cevap ve örnekleme
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AYŞE USLU
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE (Güz)
Dersin Amacı Bu ders, göstergebilimin kapsamını ve ilkelerini öğrencilerle kapsamlı bir şekilde tanıtmayı amaçlamaktadır. Göstergebilim, resim, ses, jest, beden dili ve nesneler gibi göstergelerin süreçlerini, anlam oluşturma ve gösterge eylemlerini inceleyen bir disiplindir. Dersin hedefi, öğrencilerin göstergebilimin kuramsal çerçevesini ve ilkelerini derinlemesine kavramalarını sağlamak ve çoklu iletişim biçimlerine göstergebilimsel bir perspektiften yaklaşabilmelerini mümkün kılmaktır. Bu bağlamda, öğrencilere göstergebilimin temel kavramları, göstergeler ile iletişim arasındaki ilişkiler ve göstergebilimsel tekniklerin uygulanabilirliği hakkında bilgi verilecektir. Öğrenciler, göstergebilimsel kavramları kendi çalışma alanlarında kullanma yetkinliği kazanacaktır.
Dersin İçeriği Bu ders, göstergebilimin temel kavramlarını ve iletişim çalışmaları içindeki işlevini derinlemesine inceleyerek, öğrencilerin iletişim ve kültürel analizdeki yetkinliklerini artırmayı amaçlar. Ders, Ferdinand de Saussure’ün gösterge teorisinin dilsel yapıların anlam üretimindeki rolünü vurgular ve Charles Sanders Peirce’in gösterge kuramıyla bu yapıları daha geniş bir çerçevede ele alır. Kodların ve anlamlandırma süreçlerinin incelenmesi, öğrencilerin çeşitli iletişim ortamlarında kodları çözme ve anlamları yorumlama becerilerini geliştirir. Göstergebilimsel uygulamalar, medya ve mimarideki işlevlerini gözler önüne sererken, yapısalcı kuramlar da bu süreçlerin teorik temellerini sağlamlaştırır. Metinlerde ve sinemada yapılan göstergebilimsel okumalar, öğrencilerin analitik düşünme yetilerini güçlendirir. Medya-metin çözümlemeleri ise, reklam, haber ve moda gibi güncel iletişim biçimlerinin derinlemesine analizini sağlar. Dersin sonunda, günümüz göstergebilimsel yaklaşımlarını ve bunların iletişim çalışmalarındaki önemini tartışarak, öğrencilerin modern analiz yöntemleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmalarını sağlar.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Bu dersin sonunda öğrenciler; Farklı gösterge biçimlerini tespit edebilecek ve tanımlayabilecek,
2 Göstergebilimin terim ve kavramlarını algılayıp, yerinde kullanabilecek
3 İnsan iletişiminde göstergelerin farklı kullanımlarını analiz edebilecek
4 Göstergelerin çoklu medya kullanımlarını analiz edebilme
5 Göstergebilimsel ilkeleri kendi çalışma alanına uygulayabilecek
6 Medya araçlarında kullanılan gösterme anlayışları üzerine dönüp düşünen metinler tasarlayabileceklerdir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Göstergebilimin Temel Kavramları
2. Hafta Ferdinand de Saussure'ün Gösterge Teorisi ve İlkeleri
3. Hafta Charles Sanders Pierce’in Gösterge Teorisi ve İlkeleri
4. Hafta Kodlar
5. Hafta Yananlam, Anlamlandırma ve Mitler
6. Hafta Göstergebilimsel Uygulamalar
7. Hafta Yapısalcı Kuramlar ve Uygulamaları
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Metinlerde Göstergebilimsel Okumalar
10. Hafta Sinemada Göstergebilimsel Okumalar
11. Hafta Medya-Metin Çözümlemeleri I: Reklamlar
12. Hafta Medya-Metin Çözümlemeleri II: Haberler
13. Hafta Medya-Metin Çözümlemeleri III: Moda ve Maddesel Kültür Nesneleri
14. Hafta 1960'lı yıllardan günümüze göstergebilimsel yaklaşımlar
15. Hafta Final Sınavı
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir.
6 İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
8 Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
10 Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Fiske, J. (2002). İletişim çalışmalarına giriş (Çev. S. Çevik, M. Yücel). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel serüven (Çev. F. Erkman). İstanbul: YKY (Yapı Kredi Yayınları).
  • Erkman, F. (2020). Göstergebilime giriş. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Rifat, M. (2023). 20. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları 1: Tarihçe ve eleştirel düşünceler. Alfa Yayınları.
  • Barthes, R. (2007). Görüntünün retoriği, sanat ve müzik. (Çev. F. Erkman). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2011). Moda Sistemi (Çev. F. Erkman). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2021). Çağdaş Söylenler (Çev. F. Erkman). İstanbul: YKY (Yapı Kredi Yayınları).
  • De Rynck, P. (2005). Resim nasıl okunur. (Çev. A. Yücel). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Olgundeniz, S., & Parsa, A. F. (2021). Reklam dünyasında imgenin gücü: “Arçelik ve Vestel reklâmlarında robot karakterlerle yaratılan evren.” NWSA-Humanities, 9(2), 95-106.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 15 15
Final 1 1 1
Uygulama 14 1 14
Uygulama DS 5 1 5
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 78
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0