| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tasarımda Yaratıcı Düşünme | GİT206 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım, Yansıtıcı Düşünce, Soru - Cevap, probleme dayalı öğrenme, Tartışma, Yaratıcı Düşünme Uygulamaları |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AYŞE USLU |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı tasarımın yaratıcı bir düşünme etkinliği olduğunu öğrencilere kavratmak ve tasarımda yaratıcı düşünme tekniklerine dair bakış açısı geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, tasarım ve yaratıcılık ilişkisini kuramsal ve uygulamalı olarak kurarak, verilen bir problem karşısında özgün çözümler geliştirmeyi öğreneceklerdir. |
| Dersin İçeriği | Derste yaratıcılık kavramı yaratıcı zihin ve bilişsel etkinliğe dair kuramsal arka plan bilgisi bağlamında tanıtılacaktır. Zekanın yapısı, problem çözme ve bulma yoluyla yaratıcılık, kuluçka ve iç görü, mantık ve sezgi kavramları tartışmaya açılacaktır. Yanal ve dikey düşünme biçimleri tanıtılacak ve yaratıcı düşünme teknikleri uygulamalı olarak gösterilecektir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Yaratıcı düşünme tekniklerini kavramış ve uygulayabiliyor olacak |
| 2 | Tasarım süreci ve yaratıcı düşünme pratikleri arasındaki ilişkiyi kavramış ve uygulayabiliyor olacak. |
| 3 | Çok yönlü düşünerek özgün fikirler geliştirebiliyor olacak. |
| 4 | Tasarımda sunulan problemlere özgün çözümler geliştirebilecek |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tasarımda Yaratıcı Düşünmeye Giriş, Dersin tanıtımı: dersin yöntemi, kapsamı ve içeriği hakkında bilgi verme. | |
| 2. Hafta | Yaratıcılık kavramı; yaratıcılık tanımları | |
| 3. Hafta | Yaratıcı zihin ve bilişsel etkinliği anlamak; zekanın yapısı; problem çözme ve bulma yoluyla yaratıcılık; kuluçka ve içgörü; mantık, sezgi. | |
| 4. Hafta | Yanal ve dikey düşünme arasındaki fark; yanal düşünme konusundaki tutumlar; yanal düşünmenin temelleri ve kullanımları; yanal düşünme teknikleri; YARATICI EGZERSİZ 1 | |
| 5. Hafta | Yaratıcı düşünme teknikleri I: Alternatif üretme yöntemi; Yarışan varsayımlarda bulunma yöntemi; yargıyı askıya alma yöntemi; YARATICI EGZERSİZ 2 | |
| 6. Hafta | Yaratıcı düşünme teknikleri II: tasarım yöntemi; Baskın fikirler ve önemli noktalar yöntemi; tersine döndürme yöntemi; YARATICI EGZERSİZ 3 | |
| 7. Hafta | Yaratıcı düşünme teknikleri III: beyin fırtınası; YARATICI EGZERSİZ 4 | |
| 9. Hafta | Yaratıcı düşünme teknikleri IV: Analoji kurma; Giriş noktası ve dikkat alanı seçme; Rasgele Uyarım; YARATICI EGZERSİZ 5 | |
| 10. Hafta | Yaratıcı düşünme teknikleri V: Kavram haritası (kavramlar/ayrımlar/kutuplar); YARATICI EGZERSİZ 6 | |
| 11. Hafta | Yaratıcı düşünme teknikleri VI: problem çözme ve tasarım; YARATICI EGZERSİZ 7 | |
| 12. Hafta | İletişim Tasarımında Yaratıcı Ürün Geliştirme Teknikleri ve Uygulama Atölyesi I | |
| 13. Hafta | İletişim Tasarımında Yaratıcı Ürün Geliştirme Teknikleri ve Uygulama Atölyesi II | |
| 14. Hafta | İletişim Tasarımında Yaratıcı Ürün Geliştirme Teknikleri ve Uygulama Atölyesi III |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
| 2 | İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir. | ||||||
| 3 | Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 6 | İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 7 | Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 8 | Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 9 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 10 | Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. | ✔ | |||||
| 11 | İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. | ✔ | |||||
| 12 | İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 14 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ✔ | |||||
| 15 | Duyusal algıyı somutlaştırır. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 5 | 55 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY14 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 15 | 15 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama DS | 5 | 1 | 5 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 78 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||