Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasarımda Yaratıcı Düşünme GİT206 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım, Yansıtıcı Düşünce, Soru - Cevap, probleme dayalı öğrenme, Tartışma, Yaratıcı Düşünme Uygulamaları
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AYŞE USLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı tasarımın yaratıcı bir düşünme etkinliği olduğunu öğrencilere kavratmak ve tasarımda yaratıcı düşünme tekniklerine dair bakış açısı geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, tasarım ve yaratıcılık ilişkisini kuramsal ve uygulamalı olarak kurarak, verilen bir problem karşısında özgün çözümler geliştirmeyi öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği Derste yaratıcılık kavramı yaratıcı zihin ve bilişsel etkinliğe dair kuramsal arka plan bilgisi bağlamında tanıtılacaktır. Zekanın yapısı, problem çözme ve bulma yoluyla yaratıcılık, kuluçka ve iç görü, mantık ve sezgi kavramları tartışmaya açılacaktır. Yanal ve dikey düşünme biçimleri tanıtılacak ve yaratıcı düşünme teknikleri uygulamalı olarak gösterilecektir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Yaratıcı düşünme tekniklerini kavramış ve uygulayabiliyor olacak
2 Tasarım süreci ve yaratıcı düşünme pratikleri arasındaki ilişkiyi kavramış ve uygulayabiliyor olacak.
3 Çok yönlü düşünerek özgün fikirler geliştirebiliyor olacak.
4 Tasarımda sunulan problemlere özgün çözümler geliştirebilecek
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tasarımda Yaratıcı Düşünmeye Giriş, Dersin tanıtımı: dersin yöntemi, kapsamı ve içeriği hakkında bilgi verme.
2. Hafta Yaratıcılık kavramı; yaratıcılık tanımları
3. Hafta Yaratıcı zihin ve bilişsel etkinliği anlamak; zekanın yapısı; problem çözme ve bulma yoluyla yaratıcılık; kuluçka ve içgörü; mantık, sezgi.
4. Hafta Yanal ve dikey düşünme arasındaki fark; yanal düşünme konusundaki tutumlar; yanal düşünmenin temelleri ve kullanımları; yanal düşünme teknikleri; YARATICI EGZERSİZ 1
5. Hafta Yaratıcı düşünme teknikleri I: Alternatif üretme yöntemi; Yarışan varsayımlarda bulunma yöntemi; yargıyı askıya alma yöntemi; YARATICI EGZERSİZ 2
6. Hafta Yaratıcı düşünme teknikleri II: tasarım yöntemi; Baskın fikirler ve önemli noktalar yöntemi; tersine döndürme yöntemi; YARATICI EGZERSİZ 3
7. Hafta Yaratıcı düşünme teknikleri III: beyin fırtınası; YARATICI EGZERSİZ 4
9. Hafta Yaratıcı düşünme teknikleri IV: Analoji kurma; Giriş noktası ve dikkat alanı seçme; Rasgele Uyarım; YARATICI EGZERSİZ 5
10. Hafta Yaratıcı düşünme teknikleri V: Kavram haritası (kavramlar/ayrımlar/kutuplar); YARATICI EGZERSİZ 6
11. Hafta Yaratıcı düşünme teknikleri VI: problem çözme ve tasarım; YARATICI EGZERSİZ 7
12. Hafta İletişim Tasarımında Yaratıcı Ürün Geliştirme Teknikleri ve Uygulama Atölyesi I
13. Hafta İletişim Tasarımında Yaratıcı Ürün Geliştirme Teknikleri ve Uygulama Atölyesi II
14. Hafta İletişim Tasarımında Yaratıcı Ürün Geliştirme Teknikleri ve Uygulama Atölyesi III
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir.
2 İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir.
3 Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir.
4 Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir.
6 İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
7 Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
8 Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
9 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
10 Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar.
11 İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
12 İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir.
13 Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir.
14 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
15 Duyusal algıyı somutlaştırır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 0 0 0 0
PY2 0 0 0 0
PY3 1 1 1 1
PY4 5 55 5 5
PY6 5 5 5 5
PY7 3 3 3 3
PY8 3 3 3 3
PY9 2 2 2 2
PY10 5 5 5 5
PY11 5 5 5 5
PY12 3 3 3 3
PY13 5 5 5 5
PY14 5 5 5 5
PY15 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Yaratıcılık, Michel-Louıs Rouquette
  • Creativity Theories and themes, M. Runco
  • Lateral Thinking, Edward De Bono
  • How Design makes us think and feel and do things, Sean Adams
  • 101 Activities for Teaching Creativity and Problem Solving, Arthur B. VanGundy
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 15 15
Final 1 1 1
Uygulama 14 1 14
Uygulama DS 5 1 5
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 78
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0