| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tasarım Tarihi | GİT203 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım, Yansıtıcı Düşünce, Soru - Cevap, Görsel Analiz, probleme dayalı öğrenme, Tartışma |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AYŞE USLU |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. Hüseyin BARAN (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin, tasarımın kültür ve toplumla etkinleşiminin önemli boyutlarını tanımasını ve modern toplumda tasarımcının rolünün evrimini anlamasını sağlamayı amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders, yazının icadından günümüz grafik tasarım biçimlerine kadar grafik tasarımın tarihini inceler. Ders boyunca öğrenciler, temel tasarım biçimlerinin tarihsel değişimini ve karşılaştırmalı analizini örneklerle tanıyacaklardır. El yazmasının gelişiminden, yazı biçimleri, kitap, Arts and Crafts ve özel baskı, posterler, baskı tarihi, reklam tarihi, Bauhaus, dijital tasarım ve tipografiye kadar geniş bir yelpazede tasarım tarihini incelenecektir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | • Farklı tasarım biçimlerini örneklerle tanıyacak; |
| 2 | • Tasarım olgusunun tarihsel dönüşümünü kavrayacak ve analiz edebilecek; |
| 3 | • Çağdaş tasarımların geçmişteki farklı tarzlarla farkını anlayabilecek ve analiz edebilecek; |
| 4 | • Tasarımın toplumsal bağlamını tespit edebilecek ve yaşadığı çağla ilişkisini tespit edebilecek ve tartışabileceklerdir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin metodu, kapsamı ve içeriği hakkında tanıtım Tasarım Tarihine Giriş | |
| 2. Hafta | Görsel İletişim; Grafik Tasarım ve İletişim: Grafik İletişim nedir? Tarih öncesinde Grafik İletişim; Mezopotamya, Eski Mısır ve Çin’de Grafik İletişim; İlk alfabe, Yunan ve Latin alfabeleri; Ortaçağ Elyazmaları; Kağıdın Bulunuşu | |
| 3. Hafta | Grafik Rönesansı: tipografinin Avrupadaki kökeni ve baskı için tasarım | |
| 4. Hafta | Endüstri Dönemi Sonrası Grafik Tasarım ve Kitle Kültürünün doğuşu: fotoğrafın bulunuşu; litografinin bulunuşu; Tipografinin bulunuşu | |
| 5. Hafta | Arts and Crafts Akımı | |
| 6. Hafta | Art Noveau Akımı | |
| 7. Hafta | Modern Dönem: 20.yy’ın ilk yarısında Grafik Tasarım; modern sanatların etkisi; resimsel modernizm; Kübizm; Londra yeraltı; Futurizm; Art Deco | |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Tasarımda Devrimler: De Stijl; Rusyada Devrim ve Bolşevik Poster; Rus İnşacılığı | |
| 10. Hafta | Bauhaus ve yeni tipografi | |
| 11. Hafta | Amerikada modern hareket ve II. Dünya Savaşı | |
| 12. Hafta | Bilgi Çağı: global köyde grafik tasarım; Uluslararası Tipografik Tarzın Zaferi: İsveç, Hollanda, İngiltere Tarzı; Amerikan tarzı | |
| 13. Hafta | Postmodern Grafik Tasarım | |
| 14. Hafta | Çağdaş Grafik Tasarım; Eklektik deneyler; Dijital Estetik; Film ve TV için hareket tasarımları; Çağdaş tipografi; vatandaş tasarımcılığı kavramı; Grafik tasarımın Türkiye’deki gelişimi. | |
| 15. Hafta | Final Sınavı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. | ✔ | |||||
| 2 | İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 3 | Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 5 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 6 | İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 7 | Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 8 | Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 9 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 10 | Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. | ✔ | |||||
| 11 | İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. | ✔ | |||||
| 12 | İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 14 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ✔ | |||||
| 15 | Duyusal algıyı somutlaştırır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Öğr. Gör. Hüseyin BARAN | Vize | 40,00 | |
| Öğr. Gör. Hüseyin BARAN | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 30 | 30 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama DS | 14 | 1 | 14 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||