| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Biçimbilim (Morphology) | CER310 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım |
| Dersin Koordinatörü | Arş. Gör. Semra YILMAZ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Verilen bir konunun araştırması ve sunumudur Biçim bilimi (Morfoloji) Modern Dilbilimin alt alanı olan Biçimbilim, bir dilin anlam taşıyan en küçük parçalarının (Biçimbirim, Morfem) araştırmasını yapar Biçimbirimler farklı biçimlerde kullanılır, anlam ayırıcı en küçük birimlerden (fonem) oluşur ve bunların kelimelerini oluşturur Biçimbirim kelimelerin iç yapısındaki dil olgularına ilişkin kurallarla ilgilenir |
| Dersin İçeriği | Biçimbilim nedir? |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrencinin doğru düşünme ve yorum yapma yeteneği gelişecek |
| 2 | Öğrenci Biçimbilim ile ilgili temel bilgiler kazanacaktır |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Biçimbilim nedir? Biçim bilgisinde temel birim, biçimbirim (morfem)dir, dilbiliminde yeri. | |
| 2. Hafta | Gramer Kategorileri: İsimler ve fiillerin içinde bulundukları durumlar. | |
| 3. Hafta | Fiillerin gramer kategorileri: Kip, zaman, şahıs, vasıf ve hal kategorileri | |
| 4. Hafta | Yardımcı sesler, Kelime türetme yolları, Yapım ekleri | |
| 5. Hafta | Anlam veya Görev bakımından kelimeler: İsimler, Fiiller ve Edatlar. | |
| 6. Hafta | İsim Çekim Ekleri, Sıfatlar, Zarflar, Zamirler | |
| 7. Hafta | Edatlar ve Bağlaçlar: Cümle içinde kullanımları | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Yapılarına göre fiiller ve ek fiiller | |
| 10. Hafta | Şahıs Ekleri, Şekil ve Zaman Ekleri | |
| 11. Hafta | Fiilimsilerin Özellikleri ve Çeşitleri | |
| 12. Hafta | İsim Fiiller ve Sıfat Fiillerin kullanımı | |
| 13. Hafta | Zarf Fiiller (Ulaçlar – Bağ fiilleri) kullanım alanları | |
| 14. Hafta | Yapı bakımından cümleler: Basit, Bileşik, İlgi, Bağlı, Sıralı, “ki” cümleler gibi. |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olur | ✔ | |||||
| 2 | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır | ✔ | |||||
| 3 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilir, değerlendirir, dil çözümlemeleri yapabilir ve analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretir. | ✔ | |||||
| 4 | Edebi metinleri ve eleştiri kuramlarını sözel ve yazılı olarak ifade eder. | ✔ | |||||
| 5 | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 6 | Öğrenci alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışma ve tez projelerini bağımsız olarak yürütür. | ✔ | |||||
| 7 | öğrenci alanı ile ilgili çalışma ve tez projelerinde karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğrenci, Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, olumlu bir tutum sergileyebilir | ✔ | |||||
| 10 | Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 11 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, alanıyla ilgili çalışmaları görev aldığı kurumlarda hayata geçirebilir ve yenilikler getirir. | ✔ | |||||
| 12 | İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Alanının gerektirdiği temel bilgisayar kullanma düzeyine sahip olup, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 |
|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 |
| PY3 | 5 | 5 |
| PY4 | 3 | 3 |
| PY5 | 4 | 4 |
| PY6 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 4 |
| PY10 | 5 | 5 |
| PY11 | 4 | 4 |
| PY12 | 4 | 4 |
| PY13 | 5 | 5 |
| PY14 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||