Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilim (Linguistics) II CER308 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü Arş. Gör. Semra YILMAZ
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Dilbilim, dillerin yapısını, gelişmesini, dünyada yayılması ve aralarındaki ilişkileri ses, biçim, anlam ve cümle bilgisi bakımından genel veya karşılaştırmalı olarak inceleyen bilim dalıdır. Dilbilimi dilin nasıl gelişip işlendiğini anlamamıza yardımcı olmaktadır.
Dersin İçeriği Dil – Söz Ayrımından Sözcelem kavramına Geçiş, Edimbilimde Temel Kavramlar Dilbilimin Dalları, Söyleşimcilik ve Çokseslilik , Göstergebilim ve Dilbilim, Dilbilim ve Biçimbilim, Dilbilim ve Çeviri
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dil – Söz Ayrımından Sözcelem kavramına Geçişlerde detaylı bilgi edinmeyi sağlar
2 Edimbilimde Temel Kavramları ayrıntılı olarak çalışılmasını sağlar
3 Dilbilimin Dalları, Söyleşimcilik ve Çokseslilik dil çalışmalarındaki çeşitliliğin kavranmasını sağlar
4 Göstergebilim ve Dilbilim, Dilbilim ve Biçimbilim, Dilbilim ve Çeviri: Bu üç dalda da dilbiliminin önemini ortaya çıkarmaya yarar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Sözcelem Kuramları: Dil – Söz Ayrımından Sözcelem kavramına Geçiş.
2. Hafta Emile Benveniste ve Sözcelem – Roman Jakobson ve Sözcelem.
3. Hafta Jean Dubois ve Sözcelem Kavramları – Oswald Ducrot ve Sözcelem – Antonine Culioli ve Sözcelem
4. Hafta Edimbilim: Temel Kavramlar, Dil Edimleri, Önvarsayımlar ve Dilde kanıtlama
5. Hafta Dilbilimin Dalları ve Toplumdilbilim
6. Hafta Dilbilim ve söylem, Ruhdilbilimi ve Uygulamalı Dilbilim.
7. Hafta Söyleşimcilik ve Çokseslilik
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Gösterge ve Dilbilim: Ferdinand de Sausseure’ün Gösterge Bilimi Anlayışı ve diğer göstergebilimciler
10. Hafta Dilbilim ve Biçimbilim: Sözbilimin Temel Kavramları
11. Hafta Benzerlik üzerine kurulu söz sanatları, Ad Aktarması, Kapsamlayış, Sözdizimsel yapılar
12. Hafta Karşıtlık üzerine kurulan betiler ve Üsteleme ya da abartma üzerine kurulan söz sanatları
13. Hafta Bir kavramı yumuşatma veya hafifletme üzerine kurulu söz sanatları, Canlandırma üzerine kurulu söz sanatları
14. Hafta Dilbilim ve Çeviri: Eşdeğer nedir? Anlam ve Değer, Çevirilerin Çeşitliliği.
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olur
2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır
3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilir, değerlendirir, dil çözümlemeleri yapabilir ve analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretir.
4 Edebi metinleri ve eleştiri kuramlarını sözel ve yazılı olarak ifade eder.
5 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur.
6 Öğrenci alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışma ve tez projelerini bağımsız olarak yürütür.
7 öğrenci alanı ile ilgili çalışma ve tez projelerinde karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir.
8 Öğrenci, Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilir.
9 Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, olumlu bir tutum sergileyebilir
10 Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.
11 Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, alanıyla ilgili çalışmaları görev aldığı kurumlarda hayata geçirebilir ve yenilikler getirir.
12 İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir.
12 İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir.
14 Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 4 4 4 4
PY2 3 3 3 3
PY3 4 4 4 4
PY4 4 4 4 4
PY5 5 5 5 5
PY6 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4
PY8 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5
PY11 4 4 4 4
PY12 4 4 4 4
PY14 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • KIRAN, Zeynel ve Eziler-Kıran, Ayşe (2013): Dilbilime Giriş (Dilbilgisinden Dilbilime) Seçkin Yayıncılık, Dördüncü Baskı, Ankara.
  • KERİMOĞLU, Caner (2016): Genel Dilbilime Giriş, PEGAN Akademi yayınları, 3. Baskı, Yeni Mahalle Ankara.
  • RIFAT, Mehmet (2014): XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, Yapı Kredi Yayınları, 5. Baskı, Beyoğlu/İstanbul.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0