| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dilbilim (Linguistics) II | CER308 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım |
| Dersin Koordinatörü | Arş. Gör. Semra YILMAZ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dilbilim, dillerin yapısını, gelişmesini, dünyada yayılması ve aralarındaki ilişkileri ses, biçim, anlam ve cümle bilgisi bakımından genel veya karşılaştırmalı olarak inceleyen bilim dalıdır. Dilbilimi dilin nasıl gelişip işlendiğini anlamamıza yardımcı olmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Dil – Söz Ayrımından Sözcelem kavramına Geçiş, Edimbilimde Temel Kavramlar Dilbilimin Dalları, Söyleşimcilik ve Çokseslilik , Göstergebilim ve Dilbilim, Dilbilim ve Biçimbilim, Dilbilim ve Çeviri |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Dil – Söz Ayrımından Sözcelem kavramına Geçişlerde detaylı bilgi edinmeyi sağlar |
| 2 | Edimbilimde Temel Kavramları ayrıntılı olarak çalışılmasını sağlar |
| 3 | Dilbilimin Dalları, Söyleşimcilik ve Çokseslilik dil çalışmalarındaki çeşitliliğin kavranmasını sağlar |
| 4 | Göstergebilim ve Dilbilim, Dilbilim ve Biçimbilim, Dilbilim ve Çeviri: Bu üç dalda da dilbiliminin önemini ortaya çıkarmaya yarar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Sözcelem Kuramları: Dil – Söz Ayrımından Sözcelem kavramına Geçiş. | |
| 2. Hafta | Emile Benveniste ve Sözcelem – Roman Jakobson ve Sözcelem. | |
| 3. Hafta | Jean Dubois ve Sözcelem Kavramları – Oswald Ducrot ve Sözcelem – Antonine Culioli ve Sözcelem | |
| 4. Hafta | Edimbilim: Temel Kavramlar, Dil Edimleri, Önvarsayımlar ve Dilde kanıtlama | |
| 5. Hafta | Dilbilimin Dalları ve Toplumdilbilim | |
| 6. Hafta | Dilbilim ve söylem, Ruhdilbilimi ve Uygulamalı Dilbilim. | |
| 7. Hafta | Söyleşimcilik ve Çokseslilik | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Gösterge ve Dilbilim: Ferdinand de Sausseure’ün Gösterge Bilimi Anlayışı ve diğer göstergebilimciler | |
| 10. Hafta | Dilbilim ve Biçimbilim: Sözbilimin Temel Kavramları | |
| 11. Hafta | Benzerlik üzerine kurulu söz sanatları, Ad Aktarması, Kapsamlayış, Sözdizimsel yapılar | |
| 12. Hafta | Karşıtlık üzerine kurulan betiler ve Üsteleme ya da abartma üzerine kurulan söz sanatları | |
| 13. Hafta | Bir kavramı yumuşatma veya hafifletme üzerine kurulu söz sanatları, Canlandırma üzerine kurulu söz sanatları | |
| 14. Hafta | Dilbilim ve Çeviri: Eşdeğer nedir? Anlam ve Değer, Çevirilerin Çeşitliliği. |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olur | ✔ | |||||
| 2 | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır | ✔ | |||||
| 3 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilir, değerlendirir, dil çözümlemeleri yapabilir ve analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretir. | ✔ | |||||
| 4 | Edebi metinleri ve eleştiri kuramlarını sözel ve yazılı olarak ifade eder. | ✔ | |||||
| 5 | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 6 | Öğrenci alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışma ve tez projelerini bağımsız olarak yürütür. | ✔ | |||||
| 7 | öğrenci alanı ile ilgili çalışma ve tez projelerinde karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğrenci, Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, olumlu bir tutum sergileyebilir | ✔ | |||||
| 10 | Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 11 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, alanıyla ilgili çalışmaları görev aldığı kurumlarda hayata geçirebilir ve yenilikler getirir. | ✔ | |||||
| 12 | İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir. | ✔ | |||||
| 12 | İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||