| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dilbilim (Linguistics) I | CER307 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım |
| Dersin Koordinatörü | Arş. Gör. Semra YILMAZ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dilbilimi Tarihi, Dilbilimi neden bir bilimdir? Dil yüzyıllardan beri özgül bir düşünce konusu olmasına karşın, dilbilim çok yeni bir bilim dalıdır. Dilbilim, dillerin yapısını, gelişmesini, dünyada yayılması ve aralarındaki ilişkileri ses, biçim, anlam ve cümle bilgisi bakımından genel veya karşılaştırmalı olarak inceleyen bilim dalıdır. Dilbilimi dilin nasıl gelişip işlendiğini anlamamıza yardımcı olmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Dilbilimin ortaya çıkışı ve gelişmesi, Dilbilgisi, Filoloji, Dil, Düşünce; Kültür ve Dilbilim, Dil ve İletişim, Yapısal Dilbilim, Ferdinand De Saussure Sonrası Avrupa Dilbilimi, Amerikan Yapısalcılığı. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Dilbilimi yeni bir bilim dalı olup çıktıları öğrenciye vereceği bilgiler daha kolay anlaşılmasını sağlar. |
| 2 | Dilbilimin Dilbilgisi, Filoloji ve Yazına göre önemli yer vardır ve öğrencinin bir konuyu ele alırken bu kriterlere göre ele almasını sağlar. |
| 3 | Dil, Düşünce; Kültür, Dilbilim ve Gözlemleme ne kadar iç içe olduğu ve konuların kavranasındaki önemi daha iyi anlaşılır. |
| 4 | Dilsel iletişimin temel öğeleri, metinler ve gerçeklik, yazılı iletişimin en önemli işlevleri kavranır. |
| 5 | Yapısal Dilbilim: Dilbilim derslerinde dilin kapsamlı yapısı hakkında bilgi sahibi olmayı sağlar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dilbilimine Giriş ve Karşılaştırmalı Dilbilgisi, Tarihi ve Dillerin Sınıflandırılması ele alınacaktır. | |
| 2. Hafta | Dilbilim neden bir bilimdir? Dilbilimin Dilbilgisi, Filoloji ve Yazına göre yeri. | |
| 3. Hafta | Dil, Düşünce; Kültür, Dilbilim ve Gözlemleme içerikleri. | |
| 4. Hafta | Dilsel iletişimin temel öğeleri, metinler ve gerçeklik, yazılı iletişimin işlevleri. | |
| 5. Hafta | Yapısal Dilbilim: Dilbilim derslerinin yönelimleri, Dilbilim derslerinde ikili karşıtlıklar, dilin alt dalları, dilin görünümleri ve yapay diller. | |
| 6. Hafta | Gösterge ve Gösterge Dizgeleri: Belirti ve Belirtke, Gösterge ve Simge, Görsel Gösterge (İkon), Göstergelerin Kullanımları. | |
| 7. Hafta | Dil Göstergesi, Gösterge: Algılama ve Kavramsallaştırma, Gösterge ve değerleri. | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Dil Göstergesinin Özellikleri; Dil Göstergesinin Nedensizliği | |
| 10. Hafta | Göstergenin ÇizgisellikÖzelliği; değişmezliği, değişebilirliği, Dilim Ayırıcı özelliği. Gösteren, Gösterilen ve Gösterge Arasındaki Etkileşim. Dilin çift eklemliliği. | |
| 11. Hafta | Artzamanlılık ve eşzamanlılık. Dizisel ve dizimsel ilişkiler. Töz ve biçim, anlam , değer ve karşılaştırma. | |
| 12. Hafta | Ferdinand de Saussuure sonrası Avrupa Dilbilimi: Prag Okulu İşlevselcilik | |
| 13. Hafta | Roman Jakobson: 1963 yılında yayınlanan genel Dilbilim Makaleleri. Kopenhag Dilbilim Çevresi: Glosematik. | |
| 14. Hafta | Noam Chomsky: Üretici Dönüşümsel Dilbigisi: Kuramsal yaklaşımlar, Temel kavramlar, Üretici, Standart Kuram ve Genişletilmiş Standart Kuram |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olur | ✔ | |||||
| 2 | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır | ✔ | |||||
| 3 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilir, değerlendirir, dil çözümlemeleri yapabilir ve analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretir. | ✔ | |||||
| 4 | Edebi metinleri ve eleştiri kuramlarını sözel ve yazılı olarak ifade eder. | ✔ | |||||
| 5 | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 6 | Öğrenci alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışma ve tez projelerini bağımsız olarak yürütür. | ✔ | |||||
| 7 | öğrenci alanı ile ilgili çalışma ve tez projelerinde karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğrenci, Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, olumlu bir tutum sergileyebilir | ✔ | |||||
| 10 | Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 11 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, alanıyla ilgili çalışmaları görev aldığı kurumlarda hayata geçirebilir ve yenilikler getirir. | ✔ | |||||
| 12 | İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Alanının gerektirdiği temel bilgisayar kullanma düzeyine sahip olup, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||