| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çerkez Kültürü | CER210 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım |
| Dersin Koordinatörü | Arş. Gör. Semra YILMAZ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Çerkez Kültürü (Adige Khâbze): Çerkez Kültürü'nün özünü ve ağırlık merkezini oluşturan Çerkez Yaşam Felsefesi, yani Adige Khâbze'dir, çünkü Çerkez toplumunun yaşam boyunca ürettiği, uyguladığı sosyal yaşam şekli ve toplumsal düşünce tarzının hepsini belirleyen Adige Khâbze, bu fonksiyonuyla bilmek, uygulamak, hissetmek gibi bütün insani durumları içeren genel bir etik kavramı ifade eden bilgiler zincirini öğrenciler tarafından iyi kavranmasını sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Çerkeslerde İnanç Xabze anlayışı eşliğinde İslamiyet, Hıristiyanlık, Musevilik, Adıge Kültürünün gelişmesiyle Xabze anlayışının ortaya çıkışı, gelişmesi ve Adıge toplumunun yaşam felsefesini oluşturan gelişmeler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Haftalık işlenen dersin çıktıları bir araya getirilerek öğrencilerin bilgilenmeleri ve çalışmalarını daha verimli yapabilmeleri sağlanmıştır. |
| 2 | Adige toplumunda tarih sürecinde sosyo-kültürel yaşamın gelişmesindeki sebep-sonuç ilişkilerinin anlaşılması sağlanır. |
| 3 | Adığe toplumunun ev hanesi, çevre oluşumu ve ailedeki bireyin özgüvenle yetişmesinin toplum yaşamına katkıları bilinmesi sağlanır. |
| 4 | Adığe toplumunda ailede sosyal yaşam ve kadının toplum yaşamında üstlendiği sosyal dinamiğin toplumdaki öneminin kavranması olacak. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Ders Tanıtımı ve İşleme Metodu ve Çerkeslerde İnanç Xabze anlayışı eşliğinde İslamiyet, Hıristiyanlık, Musevilik | |
| 2. Hafta | Adıge Kültürünün gelişmesiyle Xabze anlayışının ortaya çıkışı, gelişmesi ve Adıge toplumunun yaşam felsefesini oluşturan gelişmeler | |
| 3. Hafta | Adıge toplumunun ev hanesinin konumu, çevre oluşumu ve ailedeki bireyin toplum yaşamına hazırlanışı | |
| 4. Hafta | Adıge toplumunda ailede sosyal yaşam ve kurallar, kadının toplum yaşamında üstlendiği sosyal dinamiği sağlayan rolleri tanıma | |
| 5. Hafta | Adıge Xabze anlayışında toplumun sorunlarıyla ilgilenen şahısların belirlenme şekli ve günümüzde bu mevkilerin nasıl dejenere oluşunun incelenmesi | |
| 6. Hafta | Adıge Xabze kuralı ile eski büyük aile yaşamından günümüze kadar sofra ve misafirlik kültürünü tanıma | |
| 7. Hafta | Adıge Xabzenin temelini koruyan erkler ile sosyal güçlerin tanımı ve gelişmeleri | |
| 8. Hafta | Adıge Xabze’ye göre ailenin devamını sağlayan evlilikleri tanıma | |
| 9. Hafta | Adıge Xabzeye Göre; iç ve dış insan ilişkileri, çözümler ve doğa kuralları | |
| 10. Hafta | Adıge Xabzeye Göre; ait olduğu farklı toplumsal özellikler tanıma | |
| 11. Hafta | Kafkas-Çerkes Silahları ve yaşamın kolaylaştıran yönleri | |
| 12. Hafta | Çerkeslerde Atçılık ve At Kültürü | |
| 13. Hafta | Çerkesler’de Müzik Kültürü | |
| 14. Hafta | Çerkes-Kafkas Halk Dansları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olur | ✔ | |||||
| 2 | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır | ✔ | |||||
| 3 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilir, değerlendirir, dil çözümlemeleri yapabilir ve analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretir. | ✔ | |||||
| 4 | Edebi metinleri ve eleştiri kuramlarını sözel ve yazılı olarak ifade eder. | ✔ | |||||
| 5 | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 6 | Öğrenci alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışma ve tez projelerini bağımsız olarak yürütür. | ✔ | |||||
| 7 | öğrenci alanı ile ilgili çalışma ve tez projelerinde karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğrenci, Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, olumlu bir tutum sergileyebilir | ✔ | |||||
| 10 | Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 11 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, alanıyla ilgili çalışmaları görev aldığı kurumlarda hayata geçirebilir ve yenilikler getirir. | ✔ | |||||
| 12 | İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Alanının gerektirdiği temel bilgisayar kullanma düzeyine sahip olup, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Diğer Faaliyetler | 8 | 2 | 16 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav 1 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||