Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çerkez Tarihi CER209 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü Arş. Gör. Semra YILMAZ
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Çerkes Tarihi hakkında bilimsel kriterler içinde kapsamlı bilgi edinmek. Programa katılan tüm öğrencilerin alması zorunlu olan bir ders olduğundan, Çerkes Toplumunun kökeni, geçmiş tarihi, tarihi şavar ve barış ortamlarının izlencesi, sosyolojik deşimlere neden olan tarihi olaylar ve günümüze gelene kadar değişenleri ve nedenlerini anlaya çalışmak ve Çerkes toplumunun tarih boyunca geçirdikleri yaşamın safhalarını araştırıp analiz ederek var olan tarihlerinin tüm boyutlarının bilinmesini sağlamak.
Dersin İçeriği Kafkas Halklarının Mitolojisi, Kuzey Kafkasya’nın Doğal Şartları ve İklimi, Adige Tarihi ve Meotlar ile Çerkesler arasındaki kabile birlikleri, Rus-Çerkes Savaşı öncesi Çerkeslerin Yerleri, Şövalyeler, Tatar-Moğol ve Yabancı İstilalacılar ile Osmanlı ve Kırım Hanlığı Çerkeslerin Manevi-İnanç değişimi; Hırıstiyanlık ve Müslümanlık, Rus - Çerkes Savaş sonucu.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Haftalık işlenen dersin çıktıları bir araya getirilerek öğrencilerin bilgilenmeleri ve çalışmalarını daha verimli yapabilmeleri sağlanmıştır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Çerkes tarihi katkıları çerçevesinde, Kafkas Halklarının Mitolojisi /Çerkes mitolojisinden örnekleri ele alınıyor.
2. Hafta Çerkesler ve Adıgelerin kökeni üzerine yazılan araştırmalar ele alınarak analizi yapılıyor.
3. Hafta Çerkeslerin anavatanı olan Kuzey Kafkasya’nın Doğal Şartları ve İklimi, sosyo- kültürel gelişmeye ve muhafaza etmeye katkıları analizi yapılarak tarihi direncin önemi işleniyor.
4. Hafta M.Ö. 1. Binyılın ikinci yarısından M.S.1. Binyılına kadar Adıge Tarihi ve Meotlar ile Çerkesler arasındaki kabile birlikleri.
5. Hafta Ortaçağ Çerkes Tarihi ve Ortaçağda Adıgelerin Etnik ve Siyasi durumu ile Çerkesler ve Altınordu Hanlığı, Cengiz Han-Moğol istilası ve Timurlenk’in yıkım istilasını analizi.
6. Hafta 17. 18. Yüzyılda Çerkeslerin siyasi durumu ve nüfus dağılımı, Çerkeslerin komşu halklarla ilişkileri, ilk resmi raporlarda Çerkes-Rus dostluk-ilişkieri ve sonuçları.
7. Hafta Rus-Çerkes Savaşı öncesi Çerkeslerin Yerleri, Şövalyeler, Tatar-Moğol ve Yabancı İstilalacılar ile Osmanlı ve Kırım Hanlığı Çerkeslerin Manevi-İnanç değişimi; Hırıstiyanlık ve Müslümanlık.
8. Hafta Arasınav
9. Hafta 13. ve 16. yüzyıllarda Çerkes tarihi. Memluk Devleti ve Mısır Memluk İmparatorluğu arasındaki önemli bir dönem: Memluk İmparatorluğundaki Sultanlar Hareketi: Hanedan sistemini kaldıran Memlük İmparatorluğu Osmanlılar tarafından yıkılmamış olsaydı İslam dünyasındaki demokratikleşme daha erken gelişir miydi?
10. Hafta Rus-Çerkes Şavaşları ile ilgili bilgiler, savaş nedeni, Doğu ve Batı Çerkeslerin savaşta durumları.
11. Hafta Rus - Çerkes Savaş sonucu Çerkeslerin Sürgünü, sürgüne uğrayan guruplar ve Osmanlı topraklarına dağıtılmaları.
12. Hafta Osmanlının Çerkesler üzerindeki rolü, Balkanlara göç ettirilen Çerkeslerin tekrar göç etmek zorunda kalmaları, Anadolu’da ve Orta Doğu-Şam bölgesindeki Çerkeslerin yerleşimleri.
13. Hafta Anavatandaki Çerkesler: Rus idaresindeki Çerkeslşer, Bolşevik İdaresindeki Çerkesler ve Yeni Çerkes Cumhuriyetlerin bu güne kadar gelişmeleri.
14. Hafta Çerkes Diasporası: Türkiye’de, Suriye’de, Ürdün’de, İsrail’de, Libya’da ve ABD’de Çerkesler ile Günümüzde Çerkesler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olur
2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır
3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilir, değerlendirir, dil çözümlemeleri yapabilir ve analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretir.
4 Edebi metinleri ve eleştiri kuramlarını sözel ve yazılı olarak ifade eder.
5 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur.
6 Öğrenci alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışma ve tez projelerini bağımsız olarak yürütür.
7 öğrenci alanı ile ilgili çalışma ve tez projelerinde karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir.
8 Öğrenci, Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilir.
9 Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, olumlu bir tutum sergileyebilir
10 Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.
11 Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, alanıyla ilgili çalışmaları görev aldığı kurumlarda hayata geçirebilir ve yenilikler getirir.
12 İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir.
13 Alanının gerektirdiği temel bilgisayar kullanma düzeyine sahip olup, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
14 Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 5
PY2 4
PY3 2
PY4 2
PY5 5
PY6 3
PY7 4
PY8 4
PY9 5
PY10 4
PY11 4
PY12 5
PY13 4
PY14 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Anfimov, N.V.(Sorumlu): MEOTLAR “Adıgelerin Ataları”, çev.: Kayhan Yükseler, Kaf-dav Yayınları, Kalkan Matbaası, Ankara 2011.
  • Kaya, Yalçın: ÇERKESLER, Cilt I,Tarih-Mitoloji-Gelenek, ÇERKESLER, Cilt II, Kafkasya Savaşları Tarihi, ÇERKESLER, Cilt III, Sürgün ve Soykırım,Dahi Yayıncılık Eğitim Basım Ticaret Ramazan Güven, Ataşehir – İstanbul, 2015.
  • Hotko, Samir: Çerkeslerin (Adıgelerin) Tarihi, Apra Yayıncılık, çeviri: Orhan Uravelli, Maykop 2015
  • Met Çüna tıko, Yusuf İzzet: Kafkasya Tarihi, Osmanlıca’dan Türkçeleştiren Fahri Huaj, Kalkan Matbaası, Kaf-Dav Yayınları, Ankara 2009.
  • Namıtok, Aytek: Çerkeslerin Kökeni, 1. Kitap “Origines des Circassians”, Çev.: Aysel Çeviker, Birlik Matbaası, Kafdav Yayınları, Ankara 2009.
  • Özbek, Batıray: Çerkes Tarihi Kronolojisi Kaf-Dav Yayınları arasında Ankara 1991. (Kısa özet olarak Çerkes Tarihi’ni anlatıyor, onun için mutlaka okunması gereken kaynak)
  • Ünal, Muhittin (Agaçe): Kurtuluş Savaşında Çerkeslerin Rolü, Takav Matbaası, Ankara 2000.
  • KANAT, Cüneyt: Memluk Devletinde Çerkesler , AF2016 Adıge Filolojisi – Güncel Konular (s. 279-289), Düzce: APRA Yayıncılık, İstanbul 2016.
  • ALTIN, Fehmi: Mısır Memluk İmparatorluğu'nda Secimle Değişen Sultanlar Hareketi: Hanedanlık Sistemini Kaldıran Memluk İmparatorluğu Osmanlılar Tarafından Yıkılmasaydı, İslam Dünyasında Demokratikleşme Daha Erken Dönemde Gelişir miydi? AF2016 Adıge Filolojisi – Güncel Konular (s. 290-320), Düzce: APRA Yayıncılık, İstanbul 2016.
  • Polovinkina, Tamara V.: Tarih – Çerkesya, Gönül Yaram, çev.: Orhan Uravelli, Kaf-dav Yayınları, Birlik Matbaası, Ankara 2007.
  • Betrozov, Ruslan: Çerkeslerin Etnik Tarihi, Çev.: Orhan Uravelli, Kaf-Dav Yay., Kalkan Matbaası, Ankara2009.
  • Natho, Kadir: Kafkasya’da ve Kafkasya Dışındaki Çerkesler, Çev.: Ömer Aytek Kurmel, Kaf-dav Yayınları, Kalkan Matbaası, Ankara 2009.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1,5 21
Araştırma 6 1,5 9
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 0,5 0,5
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0