| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çerkez Tarihi | CER209 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım |
| Dersin Koordinatörü | Arş. Gör. Semra YILMAZ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Çerkes Tarihi hakkında bilimsel kriterler içinde kapsamlı bilgi edinmek. Programa katılan tüm öğrencilerin alması zorunlu olan bir ders olduğundan, Çerkes Toplumunun kökeni, geçmiş tarihi, tarihi şavar ve barış ortamlarının izlencesi, sosyolojik deşimlere neden olan tarihi olaylar ve günümüze gelene kadar değişenleri ve nedenlerini anlaya çalışmak ve Çerkes toplumunun tarih boyunca geçirdikleri yaşamın safhalarını araştırıp analiz ederek var olan tarihlerinin tüm boyutlarının bilinmesini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Kafkas Halklarının Mitolojisi, Kuzey Kafkasya’nın Doğal Şartları ve İklimi, Adige Tarihi ve Meotlar ile Çerkesler arasındaki kabile birlikleri, Rus-Çerkes Savaşı öncesi Çerkeslerin Yerleri, Şövalyeler, Tatar-Moğol ve Yabancı İstilalacılar ile Osmanlı ve Kırım Hanlığı Çerkeslerin Manevi-İnanç değişimi; Hırıstiyanlık ve Müslümanlık, Rus - Çerkes Savaş sonucu. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Haftalık işlenen dersin çıktıları bir araya getirilerek öğrencilerin bilgilenmeleri ve çalışmalarını daha verimli yapabilmeleri sağlanmıştır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Çerkes tarihi katkıları çerçevesinde, Kafkas Halklarının Mitolojisi /Çerkes mitolojisinden örnekleri ele alınıyor. | |
| 2. Hafta | Çerkesler ve Adıgelerin kökeni üzerine yazılan araştırmalar ele alınarak analizi yapılıyor. | |
| 3. Hafta | Çerkeslerin anavatanı olan Kuzey Kafkasya’nın Doğal Şartları ve İklimi, sosyo- kültürel gelişmeye ve muhafaza etmeye katkıları analizi yapılarak tarihi direncin önemi işleniyor. | |
| 4. Hafta | M.Ö. 1. Binyılın ikinci yarısından M.S.1. Binyılına kadar Adıge Tarihi ve Meotlar ile Çerkesler arasındaki kabile birlikleri. | |
| 5. Hafta | Ortaçağ Çerkes Tarihi ve Ortaçağda Adıgelerin Etnik ve Siyasi durumu ile Çerkesler ve Altınordu Hanlığı, Cengiz Han-Moğol istilası ve Timurlenk’in yıkım istilasını analizi. | |
| 6. Hafta | 17. 18. Yüzyılda Çerkeslerin siyasi durumu ve nüfus dağılımı, Çerkeslerin komşu halklarla ilişkileri, ilk resmi raporlarda Çerkes-Rus dostluk-ilişkieri ve sonuçları. | |
| 7. Hafta | Rus-Çerkes Savaşı öncesi Çerkeslerin Yerleri, Şövalyeler, Tatar-Moğol ve Yabancı İstilalacılar ile Osmanlı ve Kırım Hanlığı Çerkeslerin Manevi-İnanç değişimi; Hırıstiyanlık ve Müslümanlık. | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | 13. ve 16. yüzyıllarda Çerkes tarihi. Memluk Devleti ve Mısır Memluk İmparatorluğu arasındaki önemli bir dönem: Memluk İmparatorluğundaki Sultanlar Hareketi: Hanedan sistemini kaldıran Memlük İmparatorluğu Osmanlılar tarafından yıkılmamış olsaydı İslam dünyasındaki demokratikleşme daha erken gelişir miydi? | |
| 10. Hafta | Rus-Çerkes Şavaşları ile ilgili bilgiler, savaş nedeni, Doğu ve Batı Çerkeslerin savaşta durumları. | |
| 11. Hafta | Rus - Çerkes Savaş sonucu Çerkeslerin Sürgünü, sürgüne uğrayan guruplar ve Osmanlı topraklarına dağıtılmaları. | |
| 12. Hafta | Osmanlının Çerkesler üzerindeki rolü, Balkanlara göç ettirilen Çerkeslerin tekrar göç etmek zorunda kalmaları, Anadolu’da ve Orta Doğu-Şam bölgesindeki Çerkeslerin yerleşimleri. | |
| 13. Hafta | Anavatandaki Çerkesler: Rus idaresindeki Çerkeslşer, Bolşevik İdaresindeki Çerkesler ve Yeni Çerkes Cumhuriyetlerin bu güne kadar gelişmeleri. | |
| 14. Hafta | Çerkes Diasporası: Türkiye’de, Suriye’de, Ürdün’de, İsrail’de, Libya’da ve ABD’de Çerkesler ile Günümüzde Çerkesler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olur | ✔ | |||||
| 2 | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır | ✔ | |||||
| 3 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilir, değerlendirir, dil çözümlemeleri yapabilir ve analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretir. | ✔ | |||||
| 4 | Edebi metinleri ve eleştiri kuramlarını sözel ve yazılı olarak ifade eder. | ✔ | |||||
| 5 | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 6 | Öğrenci alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışma ve tez projelerini bağımsız olarak yürütür. | ✔ | |||||
| 7 | öğrenci alanı ile ilgili çalışma ve tez projelerinde karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğrenci, Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, olumlu bir tutum sergileyebilir | ✔ | |||||
| 10 | Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 11 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, alanıyla ilgili çalışmaları görev aldığı kurumlarda hayata geçirebilir ve yenilikler getirir. | ✔ | |||||
| 12 | İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Alanının gerektirdiği temel bilgisayar kullanma düzeyine sahip olup, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 |
|---|---|
| PY1 | 5 |
| PY2 | 4 |
| PY3 | 2 |
| PY4 | 2 |
| PY5 | 5 |
| PY6 | 3 |
| PY7 | 4 |
| PY8 | 4 |
| PY9 | 5 |
| PY10 | 4 |
| PY11 | 4 |
| PY12 | 5 |
| PY13 | 4 |
| PY14 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1,5 | 21 |
| Araştırma | 6 | 1,5 | 9 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav 1 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||