| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çerkezce Okuma ve Yazma I | CER101 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 6 + 0 | 6,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım |
| Dersin Koordinatörü | Arş. Gör. Semra YILMAZ |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Susana Shkhalakhova (Güz) |
| Dersin Amacı | Kiril alfabesi kullanarak basit seviyede Çerkezce okuma ve yazma becerisi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Kiril alfabesinin sesleri, ses kombinasyonları, Çerkezce seslerin Kiril Alfabesinde ifadeleri, basit kelimeleri ve cümleleri okuyabilme ve yazma. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Çerkes Fonolojisi hakkında geniş bilgi edinme, dilbilimi açısıyla bilimsel bilgileri üretebilme pratiğini kazanır. |
| 2 | Çerkesçe ünlü ve ünsüzlerin oluşumu hakkında bilimsel olarak bilgi edinme ve dilbiliminde bu tür oluşumları analiz edebilmeyi kazanır. |
| 3 | Çerkesçe ünlü ses sistemini anlamak, işleyişi ve uyumları hakkında dilbilimi açısından analiz etmeyi kavramaya yardımcı olur. |
| 4 | Çerkesçe ünsüz seslerin diftong şeklinde kullanılışını dilbilgisi açısıyla ele alıp kavramayı sağlar. |
| 5 | Ünsüz seslerin sistemini incelemek, işleyiş ve uyumlarını dilbilimi açısında inceleme ve araştırma yaparak bilgi derinliğiyle bu tür özellikleri tespit etmeyi geliştirir. |
| 6 | Sert ve yumuşak ünsüzleri daha pratik şekilde uygulama ve inceleme yapabilmeyi sağlar. |
| 7 | Çerkesçede gırtlaktan gelen ünsüz seslerin işlevi, kullanılışı ve bu tür seslerin detaylı inceleme uygulama yapabilmeyi kazandırır. |
| 8 | Kalın seslerin işlevini kavrama ve dilbilimi açısından analiz yapmayı geliştirir. |
| 9 | Çerkesçede yoğun bulunan affrikat sesleri (yarım sesli (tıslama) ünsüzleri) inceleme, oluşumları hakkında dilbilimi açısından detaylı analiz etme becerisini kavrar. |
| 10 | Çerkesçede Ünsüzlerin Çeşitleri: Dudak, diş, damak, gırtlak, dil arkası, dil ucu, dil üstü ünsüzleri dil inceleme labaratuvarlarda denemek, bu tür sesler üzerinde laboratuvarda çalışmayı teknik destekleri kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşam boyunca bilimsel çalışmalarla detaylı bilgileri meslekdaşlarla paylaşarak bulguları geliştirme alışkanlığını kazandırır. |
| 11 | Çerkesçe Ünlülerde fonotik vurguya göre değişimlerin fark etmesini ve farklı dillerde benzer vurguların tespit edebilmeyi çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki vurgu kaynakları karşılaştırma bilgi ve becerisini kazanır. |
| 12 | Ünsüzlerin uyumlarına göre değişimleri (palatalization, affricatization, spirantizatsier, benzetme, başkalaşma). Bu tür değişimleri dilbilimi çerçevesinde bilimsel kurallara uyarak inceleme ve farklı dillerdeki benzerlikleri kullanarak yeni yorumlar ortaya koyma imkânını yakalayabilir. |
| 13 | Heceler (kapalı ve açık heceler). Çerkesçede seslerin zenginliği hecelere yansıtabilme olanakları belirlenebilir, dil öğretiminde yeni metodlar geliştirilebilir. İlginç olması halinde, Türkiye’de kaybolmaya yüz tutmuş bir dilin tekrar uzun süre hayatta kalmasını sağlayabilecek metotları geliştirir. |
| 14 | Çerkesçe vurguların işleyiş tarzını her dilbilimcinin kavrayacağı şekilde kolaylaştırma, geliştirme ve vurgulardaki hassasiyetin herkes tarafından yapabilme becerisini kazandırarak kullanım kolaylığı sağlar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Адыгэ хьарыфылъэр. Çerkes (Adıge) alfabesi | |
| 2. Hafta | Сэлам зэхыныр. Selamlaşma | |
| 3. Hafta | НэIуасэ зэфэхъуныр. Tanışma. | |
| 4. Hafta | Дебгъэштэныр, демыгъэштэныр. Rıza, ret cevabı | |
| 5. Hafta | Мыр сыд? Мыр хэт? Bu ne? Bu kim? | |
| 6. Hafta | Сиунагъу. Ailem | |
| 7. Hafta | Iахьылхэр. Akrabalar | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Тыдэ ущыщ? Nerelisiniz? | |
| 10. Hafta | Илъэсым иуахътэхэр. Мазэхэр. Mevsimler. Aylar | |
| 11. Hafta | Нэшанэхэр. Sıfatlar | |
| 12. Hafta | Синыбджэгъу. Arkadaşım | |
| 13. Hafta | Шъохэмрэ теплъэхэмрэ. Renkler ve şekiller | |
| 14. Hafta | Унэ кIоцIыр. Odada |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olur | ✔ | |||||
| 2 | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır | ✔ | |||||
| 3 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilir, değerlendirir, dil çözümlemeleri yapabilir ve analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretir. | ✔ | |||||
| 4 | Edebi metinleri ve eleştiri kuramlarını sözel ve yazılı olarak ifade eder. | ✔ | |||||
| 5 | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 6 | Öğrenci alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışma ve tez projelerini bağımsız olarak yürütür. | ✔ | |||||
| 7 | öğrenci alanı ile ilgili çalışma ve tez projelerinde karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğrenci, Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, olumlu bir tutum sergileyebilir | ✔ | |||||
| 10 | Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 11 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, alanıyla ilgili çalışmaları görev aldığı kurumlarda hayata geçirebilir ve yenilikler getirir. | ✔ | |||||
| 12 | İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Alanının gerektirdiği temel bilgisayar kullanma düzeyine sahip olup, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | DK14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 8 | 112 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 3 | 42 |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav 1 | 1 | 2 | 2 | |
| Kısa Sınav 2 | 1 | 2 | 2 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||