Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çerkezce Okuma ve Yazma I CER101 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 6 + 0 6,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü Arş. Gör. Semra YILMAZ
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Susana Shkhalakhova (Güz)
Dersin Amacı Kiril alfabesi kullanarak basit seviyede Çerkezce okuma ve yazma becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği Kiril alfabesinin sesleri, ses kombinasyonları, Çerkezce seslerin Kiril Alfabesinde ifadeleri, basit kelimeleri ve cümleleri okuyabilme ve yazma.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Çerkes Fonolojisi hakkında geniş bilgi edinme, dilbilimi açısıyla bilimsel bilgileri üretebilme pratiğini kazanır.
2 Çerkesçe ünlü ve ünsüzlerin oluşumu hakkında bilimsel olarak bilgi edinme ve dilbiliminde bu tür oluşumları analiz edebilmeyi kazanır.
3 Çerkesçe ünlü ses sistemini anlamak, işleyişi ve uyumları hakkında dilbilimi açısından analiz etmeyi kavramaya yardımcı olur.
4 Çerkesçe ünsüz seslerin diftong şeklinde kullanılışını dilbilgisi açısıyla ele alıp kavramayı sağlar.
5 Ünsüz seslerin sistemini incelemek, işleyiş ve uyumlarını dilbilimi açısında inceleme ve araştırma yaparak bilgi derinliğiyle bu tür özellikleri tespit etmeyi geliştirir.
6 Sert ve yumuşak ünsüzleri daha pratik şekilde uygulama ve inceleme yapabilmeyi sağlar.
7 Çerkesçede gırtlaktan gelen ünsüz seslerin işlevi, kullanılışı ve bu tür seslerin detaylı inceleme uygulama yapabilmeyi kazandırır.
8 Kalın seslerin işlevini kavrama ve dilbilimi açısından analiz yapmayı geliştirir.
9 Çerkesçede yoğun bulunan affrikat sesleri (yarım sesli (tıslama) ünsüzleri) inceleme, oluşumları hakkında dilbilimi açısından detaylı analiz etme becerisini kavrar.
10 Çerkesçede Ünsüzlerin Çeşitleri: Dudak, diş, damak, gırtlak, dil arkası, dil ucu, dil üstü ünsüzleri dil inceleme labaratuvarlarda denemek, bu tür sesler üzerinde laboratuvarda çalışmayı teknik destekleri kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşam boyunca bilimsel çalışmalarla detaylı bilgileri meslekdaşlarla paylaşarak bulguları geliştirme alışkanlığını kazandırır.
11 Çerkesçe Ünlülerde fonotik vurguya göre değişimlerin fark etmesini ve farklı dillerde benzer vurguların tespit edebilmeyi çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki vurgu kaynakları karşılaştırma bilgi ve becerisini kazanır.
12 Ünsüzlerin uyumlarına göre değişimleri (palatalization, affricatization, spirantizatsier, benzetme, başkalaşma). Bu tür değişimleri dilbilimi çerçevesinde bilimsel kurallara uyarak inceleme ve farklı dillerdeki benzerlikleri kullanarak yeni yorumlar ortaya koyma imkânını yakalayabilir.
13 Heceler (kapalı ve açık heceler). Çerkesçede seslerin zenginliği hecelere yansıtabilme olanakları belirlenebilir, dil öğretiminde yeni metodlar geliştirilebilir. İlginç olması halinde, Türkiye’de kaybolmaya yüz tutmuş bir dilin tekrar uzun süre hayatta kalmasını sağlayabilecek metotları geliştirir.
14 Çerkesçe vurguların işleyiş tarzını her dilbilimcinin kavrayacağı şekilde kolaylaştırma, geliştirme ve vurgulardaki hassasiyetin herkes tarafından yapabilme becerisini kazandırarak kullanım kolaylığı sağlar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Адыгэ хьарыфылъэр. Çerkes (Adıge) alfabesi
2. Hafta Сэлам зэхыныр. Selamlaşma
3. Hafta НэIуасэ зэфэхъуныр. Tanışma.
4. Hafta Дебгъэштэныр, демыгъэштэныр. Rıza, ret cevabı
5. Hafta Мыр сыд? Мыр хэт? Bu ne? Bu kim?
6. Hafta Сиунагъу. Ailem
7. Hafta Iахьылхэр. Akrabalar
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Тыдэ ущыщ? Nerelisiniz?
10. Hafta Илъэсым иуахътэхэр. Мазэхэр. Mevsimler. Aylar
11. Hafta Нэшанэхэр. Sıfatlar
12. Hafta Синыбджэгъу. Arkadaşım
13. Hafta Шъохэмрэ теплъэхэмрэ. Renkler ve şekiller
14. Hafta Унэ кIоцIыр. Odada
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olur
2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır
3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilir, değerlendirir, dil çözümlemeleri yapabilir ve analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretir.
4 Edebi metinleri ve eleştiri kuramlarını sözel ve yazılı olarak ifade eder.
5 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur.
6 Öğrenci alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışma ve tez projelerini bağımsız olarak yürütür.
7 öğrenci alanı ile ilgili çalışma ve tez projelerinde karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir.
8 Öğrenci, Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilir.
9 Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, olumlu bir tutum sergileyebilir
10 Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.
11 Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, alanıyla ilgili çalışmaları görev aldığı kurumlarda hayata geçirebilir ve yenilikler getirir.
12 İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir ve yurt dışı projeleri geliştirir.
13 Alanının gerektirdiği temel bilgisayar kullanma düzeyine sahip olup, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
14 Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 DK13 DK14
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY8 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY9 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY11 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY12 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY13 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY14 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Керашева, З.И. Адыгейский язык: учебное пособие / З.И. Керашева, Н.А. Панеш – Майкоп, 2001. – 203с.
  • Гунчокова, М.А. Изучаем адыгейский язык / М.А. Гунчокова, Л.П. Терчукова. – Майкоп, 2010. – 198 с.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 8 112
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 3 42
Diğer Faaliyetler 14 3 42
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0