Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zihin Yetersizliği ÖAE103 Türkçe Zorunlu 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Osman AKTAN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu derste, dersin genel öğrenme amacına dayalı olarak, öğrencilerin öğretim sonunda şu hedef davranışlara sahip olmaları beklenmektedir: 1. Zihinsel yetersizlikle ile ilgili temel kavramları açıklar. 2. Zihinsel yetersizliği tanımlar. 3. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimindeki gelişmeleri etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından açıklar. 4. Zihinsel yetersizliğe yol açan nedenleri tanımlar. 5. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin özelliklerini tanımlar. 6. Zihinsel yetersizlikteki tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini tanımlar. 7. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimini açıklar. 8. Zihinsel yetersizliği olan bireylere yönelik destek özel eğitim uygulamalarını açıklar. 9. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin öğretim süreçlerini açıklar 10. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin aile katılımı ve işbirliğinin önemini açıklar.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriği zihinsel yetersizlik ile ilgili temel kavramlar, tarihsel süreç, zihinsel yetersizliği olan bireylerin değerlendirilmesi, tanılama, zihinsel yetersizliği olan bireylerin özellikleri ve eğitimlerini, sağlanan destekler, aile eğitimi konularını kapsamaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Zihinsel yetersizlikle ile ilgili temel kavramları açıklar.
2 Zihinsel yetersizliği tanımlar.
3 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimindeki gelişmeleri etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından açıklar.
4 Zihinsel yetersizliğe yol açan nedenleri tanımlar.
5 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin özelliklerini tanımlar.
6 Zihinsel yetersizlikteki tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini tanımlar.
7 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimini açıklar.
8 Zihinsel yetersizliği olan bireylere yönelik destek özel eğitim uygulamalarını açıklar.
9 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin öğretim süreçlerini açıklar
10 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitiminde aile katılımı ve işbirliğinin önemini açıklar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş, dersin tanıtımı
2. Hafta Temel kavram ve tanımlamalar
3. Hafta Zihinsel yetersizliğin tarihsel süreci
4. Hafta Zihinsel yetersizliğin sınıflandırılması ve yaygınlık
5. Hafta Zihinsel yetersizliği olan bireylerde tanılama
6. Hafta Zihinsel işlevlerin değerlendirilmesi
7. Hafta Uyumsal davranışların değerlendirilmesi
8. Hafta Zihinsel yetersizliğin nedenleri
9. Hafta Zihinsel yetersizliği olan bireylerin özellikleri
10. Hafta Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimi (eğitim ortamları)
11. Hafta Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimi (Öğretim süreçleri)
12. Hafta Zihin yetersizliği olan öğrenciler ve öğretimsel uyarlamalar
13. Hafta Zihin yetersizliği olan öğrenciler ve aile katılımı
14. Hafta Zihin yetersizliği olan öğrenciler ve davranış yönetimi
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Burack, J. A. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of intellectual disability and development. Oxford Library of Psychology.
  • Diken, İ. H., & Bakkaloğlu, H. (Eds.) (2016). Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu. Ankara: Pegem Akademi.
  • Eripek, S. (2019). Zihin Yetersizliği Olan Bireyler ve Eğitimleri. Pegem Akademi
  • Sucuoğlu, B. (2009). Zihin Engelliler ve Eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Görüşme 7 2 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 4 4
Final 1 4 4
Sınıf İçi Etkinlik 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0