| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Örneklerle Türkçenin Etimolojisi | TRE633 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Fevzi KARADEMİR |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türkçedeki sözcüklerin kökenlerini, tarihsel gelişimlerini ve anlam değişimlerini incelemek; Türk dilinin etimolojik yapısını çözümlemek ve öğrencilerin Türkçenin kelime dağarcığındaki farklı dönemlere ait unsurları tanımasını sağlamaktır. Ders boyunca çeşitli sözcük kökleri, dil ailesi bağlantıları ve etimolojik analiz yöntemleri örneklerle ele alınacaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste etimoloji bilimi ve Türkçedeki etimolojik çalışmaların tanıtılması; örneklerden hareketle Türkçe kelimelerin geçirdiği fonolojik, morfolojik ve semantik değişimlerin kavratılması amaçlanmaktadır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, Türkçedeki sözcüklerin kökenlerini ve anlam değişim süreçlerini analiz eder. |
| 2 | Öğrenci, Türkçede farklı dönemlere ait dil özelliklerini etimolojik bağlamda karşılaştırır. |
| 3 | Öğrenci, Türkçede kullanılan ödünç kelimeleri ve Türkçeleşme süreçlerini değerlendirir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Etimolojiye Giriş ve Temel Kavramlar | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Türkçenin Dil Ailesi İçindeki Yeri | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 3. Hafta | Eski Türkçede Sözcük Yapısı ve Etimolojik İnceleme | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 4. Hafta | Orta Türkçe Dönemi ve Sözcüklerin Anlam Gelişimi | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 5. Hafta | Osmanlı Türkçesinde Etimolojik Özellikler | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 6. Hafta | Türkçede Arapça ve Farsça Alıntılar | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Batı Dillerinden Türkçeye Geçen Sözcükler | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 8. Hafta | Çağdaş Türkçede Yeni Sözcük Oluşumları ve Etimolojileri | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Dil Devrimi ve Türkçeleşme Süreci | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Türk Lehçelerinde Ortak ve Farklı Sözcükler | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 11. Hafta | Coğrafi ve Kültürel Etkilerin Sözcük Etimolojisine Katkıları | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme |
| 12. Hafta | Etimolojik Sözlük Kullanımı ve Sözlükten Yararlanma Yöntemleri | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 13. Hafta | Örneklerle Türkçedeki Ödünç Kelimelerin Analizi | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 14. Hafta | Genel Değerlendirme ve Proje Sunumları | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ✔ | |||||
| 2 | Öğretim sürecinde öğretim programı doğrultusunda yeni öğrenme ortamları tasarlar. | ✔ | |||||
| 4 | Öğrenmenin doğasına ilişkin gelişmeleri analiz eder. | ✔ | |||||
| 6 | Alanı ile ilgili gerekli literatürü ve araştırma ortamını sağlayarak verileri değerlendirir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 3 | 1 | 3 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 3 | 1 | 3 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 2 | 14 | 1 | 14 |
| Ödev 1 | 14 | 2 | 28 | |
| Ödev 2 | 14 | 2 | 28 | |
| Final | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama | 7 | 1 | 7 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 4 | 56 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||