| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türkçe Eğitiminin Güncel Sorunları | TRE629 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hakan SARITİKEN, Prof. Dr. Fevzi KARADEMİR |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dilin tabiatından kaynaklanan tanım ve tasnif zorlukları konusunda farkındalık oluşturmak. Genelde dilin, özelde Türkçenin tabiatını yeterince göz önünde bulundurmadan yapılan tanım ve tasniflerden kaynaklanan kargaşanın Türkçe öğretimine yansımalarını tartışmak ve bu konuda çözümler üretmek. |
| Dersin İçeriği | İnsan dilinin tabiatı, temel ses ve yapı özellikleri bakımından Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, sosyal bilimlerde tanım ve dilsel kavramları tanımlamada ölçütler, dil ilişkileri ve Türkçenin etkileştiği başlıca diller, tarihten bugüne Türkçede dil bilgisi eserleri, Türkçe dil bilgisi yazımında yabancı etkiler, Türkçe dil bilgisindeki terim-tasnif sorunları ve sorunlarla ilgili çözüm önerileri, Türkçede kültürel yozlaşmaya bağlı yapısal değişiklikler, Türkçe bilinci oluşturma çabaları ve bu yolda yapılması gerekenler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Genelde dilin, özelde Türkçenin tabiatını kavrar |
| 2 | Dil ilişkilerini ve Türkçenin etkileştiği başlıca dilleri bilir. |
| 3 | Terim’in kavramsal çerçevesi ve terim yapma yolları hakkında bilgi sahibi olur. |
| 4 | Türkçenin ses, yapı ve cümle bilgisi öğretimindeki terim ve tasnif sorunları konusunda bilgi edinir ve sağlıklı bir dil bilgisi öğretimi için önerilerde bulunur. |
| 5 | Kültürel yozlaşmaya bağlı olarak Türkçede gerçekleşen değişimi fark eder, Türkçe bilinci oluşturma adına fikir üretir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin içeriği, dersin içeriği ile ilgili elektronik ve basılı kaynaklar | |
| 2. Hafta | İnsan dilinin tabiatı, temel ses ve yapı özellikleri bakımından Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | |
| 3. Hafta | Sosyal bilimlerde tanım ve dilsel kavramları tanımlamada ölçütler, dil ilişkileri ve Türkçenin etkileştiği başlıca diller | |
| 4. Hafta | Tarihten bugüne Türkçede dil bilgisi eserleri, Türkçe dil bilgisi yazımında yabancı etkiler | |
| 5. Hafta | Türkçe dil bilgisinin terminolojisi ve Türkçenin terim sözlükleri | |
| 6. Hafta | Türkçe ses bilgisinde terim- tasnif sorunları ve bunun Türkçe öğretimine yansımaları | |
| 7. Hafta | Türkçe ses bilgisindeki terim-tasnif sorunları için çözümler | |
| 8. Hafta | Türkçe biçim bilgisinde terim-tasnif sorunları ve bunun Türkçe öğretimine yansımaları | |
| 9. Hafta | Türkçe biçim bilgisinde terim-tasnif sorunları ve bunun Türkçe öğretimine yansımaları | |
| 10. Hafta | ARA SINAV | |
| 11. Hafta | Türkçe cümle bilgisinde terim-tasnif sorunları ve bunun Türkçe öğretimine yansımaları | |
| 12. Hafta | Türkçe cümle bilgisindeki terim-tasnif sorunları için çözümler | |
| 13. Hafta | Türkçede kültürel yozlaşmaya bağlı yapısal değişiklikler | |
| 14. Hafta | Türkçe bilinci oluşturma çabaları ve bu yolda yapılması gerekenler | |
| 15. Hafta | YIL SONU SINAVI |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ✔ | |||||
| 3 | Öğretim sürecinde öğretim programını destekleyen yeni ve orijinal materyaller geliştirir. | ✔ | |||||
| 7 | Yaptığı araştırmalarla ilgili bilimsel sonuçları bilimsel toplantılarda savunur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 |
| PY3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
| PY7 | 5 | 3 | 3 | 2 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 3 | 1 | 3 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 3 | 1 | 3 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 2 | 14 | 1 | 14 |
| Ödev 1 | 14 | 2 | 28 | |
| Ödev 2 | 14 | 2 | 28 | |
| Final | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama | 7 | 1 | 7 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 4 | 56 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||