| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Osmanlı Türkçesi Metinleri | TRE627 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Anlatım metodu ve öğrenci katılımı |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Fevzi KARADEMİR, Dr. Öğr. Üyesi Hakan SARITİKEN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Eski Anadolu Türkçesi döneminden başlayarak son dönem Osmanlı Türkçesi metinlerine kadar genel dil ve gramer özelliklerinin uygulamalı bir biçimde öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Osmanlı Türkçesi metinlerinin genel dil ve gramer özelliklerinin uygulamalı bir biçimde öğretilmesi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur. |
| 2 | Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. |
| 3 | Eski Türk Edebiyatının aruz, kafiye, nazım şekilleri konularında bilgi edinir. Bu edebiyatın dönemlerini, şairlerini ve bu şairlerin eserlerini bilir. Eserleri Arap harfli olarak okuyup anlamaya çalışır. |
| 4 | Yeni Türk Edebiyatı tarihinde yer alan dönemlerin temel özelliklerini tespit eder; dönemde rol oynayan yeni biçimleri ve temaları, yeni edebî dili ve imgeciliği, yeni yazar-metin-okur ilişkilerini ortaya koyar; eskisi ile mukayese eder ve sonraki dönemlere etkilerini belirler. |
| 5 | Geçmişten günümüze klâsik ve Modern edebiyat akımlarını tanır ve akımların anlatım biçimleri üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
| 6 | Bir metnin nasıl çözümleneceği konusunda algılama, eleştirme, düşünme ve fikir yürütme yeteneğini geliştirir. |
| 7 | Türk Halk Edebiyatı içerisinde anlatmaya dayalı türler ile ilgili metinler hakkında bilgi sahibi olur. |
| 8 | Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk dili ve edebiyatı alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerine sahiptir |
| 9 | Tarihî ve çağdaş Türk lehçelerinin yazıldığı alfabeleri bilir, bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dil bilim ve dil bilgisi incelemeleri yapabilir. |
| 10 | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | 14. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metinlerinin gramer özellikleri. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 2. Hafta | 14. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metin okumaları. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | 15. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metinlerinin gramer özellikleri. | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | 15. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metin okumaları. | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | 15. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metin okumaları. | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | 16. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metinlerinin gramer özellikleri. | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 7. Hafta | 16. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metin okumaları. | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 8. Hafta | Arasınav | Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | 16. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metin okumaları. | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 10. Hafta | 16. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metin okumaları. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 11. Hafta | 16. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metin okumaları. | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 12. Hafta | 17. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metinlerinin gramer özellikleri. | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | 17. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metin okumaları. | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 14. Hafta | 17. yüzyıl Osmanlı Türkçesi metin okumaları. | Diğer Faaliyetler, Uygulama, Görüşme, Araştırma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ✔ | |||||
| 10 | Dildeki değişmeleri takip eder, yeni kullanımları inceler. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 4 | 3 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 3 | 1 | 3 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 3 | 1 | 3 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 2 | 14 | 1 | 14 |
| Ödev 1 | 14 | 2 | 28 | |
| Ödev 2 | 14 | 2 | 28 | |
| Final | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama | 7 | 1 | 7 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 4 | 56 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||