| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Araştırma Yöntem ve Teknikleri | TRE501 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü | 
| Dersin Verilişi | Yüz yüze, Grup çalışması | 
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Onur ER | 
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Onur ER (Güz) | 
| Dersin Amacı | Bilime ilişkin temel kavramları tanımak; bilimin temel özelliklerini, işlevlerini ve amaçlarını kavramak; nicel ve nitel araştırma tekniklerinin özelliklerini kavrayarak yapılacak bilimsel araştırmalarda uygun yöntemi seçebilmek; veri toplama, verileri yorumlama ve raporlaştırma becerilerini geliştirmek | 
| Dersin İçeriği | Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması. | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Bilim ve onunla ilgili temel kavramları (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.) tanımlar. | 
| 2 | Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar. | 
| 3 | Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. | 
| 4 | Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. | 
| 5 | Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlar ve bu iki yöntemin farklılıklarını fark eder | 
| 6 | Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. | 
| 7 | Nicel yöntemlerde kullanılan örneklem ve çeşitlerine örnekler verir. | 
| 8 | Nicel yöntemlerde kullanılan veri toplama araçlarını tanır ve bunlara dair kendi alanına özgü problemler üzerinden örnekler sunar. | 
| 9 | Nitel araştırma tasarımlarını tanır. | 
| 10 | Nitel araştırmada örneklem çeşitlerini tanır ve kendi alanına dair geliştirdiği problemden, nitel bir örneklem seçer. | 
| 11 | Nitel araştırmada veri toplama araçlarını tanır ve kendi alanına özgü bir problem doğrultusunda veri toplama aracı geliştirir. | 
| 12 | Toplanan verilerin analiz etme verileri toplama süreçlerini fark eder. | 
| 13 | Araştırmaların raporlaştırılması sürecinde referans verme, kaynakça gösterme gibi temel bilgilerin yanı sıra araştırma raporunda yer alması gereken diğer unsurları tanır ve kendi alanına özgü bir problemden hareketle öğrendiklerini uygular. | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin içeriğinin tanıtılması ve yapılan alan araştırmalarından örnekler gösterilmesi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma | 
| 2. Hafta | Bilimsel araştırmaya ait temel kavramlar: Bilim, Bilimsel bilgi, olgu, kavram, prensip, yasa, hipotez, teori tanımlarının verilmesi. Araştırmanın ne olduğu ve araştırma süreci nasıl gerçekleştiğinin verilmesi. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 
| 3. Hafta | Araştırma yöntemlerinin kökenleri ve tarihçesinin gözden geçirilmesi. Araştırmaya nasıl başlandığı ve araştırma sorularının nasıl geliştirilmesi gerektiğinin vurgulanması. Alan özgü problemler geliştirilmesinin sağlanması. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme | 
| 4. Hafta | Veri toplama süreci. Evren, örneklem ve değişken kavramlarının gözden geçirilmesi. Eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemler hakkında bilgi verilmesi. Alana özgü problem geliştirilerek bu kavramları ilgili örnekler üzerinde betimlemek. | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler | 
| 5. Hafta | Nicel araştırma tasarımı ve ilgili temel kavramların verilmesi. Alana özgü nicel yöntemlerle geliştirilebilecek problemlerin belirlenmesi. | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma | 
| 6. Hafta | Nicel araştırma tasarımı veri toplanma yollarının verilmesi ve anket, gözlem formu ve ölçek geliştirmenin nasıl geçekleştiği; dikkat edilmesi gereken hususların neler olduğunun verilmesi. Alana özgü problem yada problemler üzerinden nicel veri toplama araçları. | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler | 
| 7. Hafta | Nitel araştırma desenlerinin tanıtılması ve bunların farklılıklarının verilmesi. | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler | 
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Nitel araştırmada örneklem çeşitlerinin tanıtılması ve alana özgü problemlerin nitel örneklemelerinin alınmasına dair örneklerin verilmesini sağlama. | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma | 
| 10. Hafta | Nitel araştırmada veri toplama yöntemlerinin (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) tanıtılması ve alan özgü bir problem üzerinden görüşme soruları ve gözlem dokümanlarının geliştirilmesinin sağlanması. | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma | 
| 11. Hafta | Nitel araştırmada veri analizinin nasıl gerçekleştiği konusunun gözden geçirilmesi. | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme | 
| 12. Hafta | Araştırma raporunda bulunması gereken bölümlerin tanıtılması ve bu raporun yazılması sırasında dikkat edilecek hususların (kaynakça, referans verme, içindekiler, tablolar listesi vs.) tanıtılması. | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma | 
| 13. Hafta | Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme | 
| 14. Hafta | Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olmak. | ✔ | |||||
| 3 | Türkçe eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretebilecek akademik yeterliliğe sahip olmak. | ✔ | |||||
| 5 | Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| PY3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| PY5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 
                                            
  | 
                                
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Ders İçi  | 
                                            Ders Saati (14 Hafta) | 3 | 1 | 3 | 
| 
                                                    Ders Dışı  | 
                                            Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 3 | 1 | 3 | 
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 2 | 14 | 1 | 14 | 
| Ödev 1 | 14 | 2 | 28 | |
| Ödev 2 | 14 | 2 | 28 | |
| Final | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama | 7 | 1 | 7 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 4 | 56 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||