| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sınıf Yönetimi | MBZ301 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Süleyman GÖKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Süleyman GÖKSOY (Güz) |
| Dersin Amacı | Etkili öğrenme sağlamak amacıyla çağdaş yaklaşımlarla sınıfını nasıl yönetebileceği konusunda bilgi, beceri ve tutum geliştirir. |
| Dersin İçeriği | Sınıf yönetimi ile ilgili kavramlar, sınıf yönetiminin kapsamı ve amaçları, sınıf yönetiminin ana bileşenleri (kural ve prosedürler, disiplin, öğretmen-öğrenci ilişkileri, sınıfta farkındalık), sınıf yönetimine ilişkin diğer konular |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sınıf yönetiminin temel kavramlarını, sınıf yönetiminin amacını, önemini ve kapsamını açıklar. |
| 1 | Sınıf yönetiminin temel kavramlarını, sınıf yönetiminin amacını, önemini ve kapsamını açıklar. |
| 1 | Sınıf yönetiminin temel kavramlarını, sınıf yönetiminin amacını, önemini ve kapsamını açıklar. |
| 1 | Sınıf yönetiminin temel kavramlarını, sınıf yönetiminin amacını, önemini ve kapsamını açıklar. |
| 1 | Sınıf yönetimi modellerini örneklendirerek açıklayabilme. |
| 2 | Sınıf içi fiziki düzenlemeler ve oturma düzeni konusunda bilgi ve beceri edinebilme. |
| 2 | Sınıf yönetimi anlayışlarını ve modelleri karşılaştırarak açıklar. |
| 2 | Sınıf yönetimi anlayışlarını ve modelleri karşılaştırarak açıklar. |
| 2 | Sınıf yönetimi anlayışlarını ve modelleri karşılaştırarak açıklar. |
| 2 | Sınıf yönetimi anlayışlarını ve modelleri karşılaştırarak açıklar. |
| 3 | Sınıf yönetiminin boyutlarını ve sınıf yönetimini etkileyen değişkenleri açıklar. |
| 3 | Sınıf yönetiminin boyutlarını ve sınıf yönetimini etkileyen değişkenleri açıklar. |
| 3 | Sınıf yönetiminin boyutlarını ve sınıf yönetimini etkileyen değişkenleri açıklar. |
| 3 | Sınıf yönetiminin boyutlarını ve sınıf yönetimini etkileyen değişkenleri açıklar. |
| 3 | Sınıf içi disiplin konusunda bilgi ve beceri edinebilme. |
| 4 | İstenmedik davranışlarla mücadele konusunda bilgi ve beceri edinebilme. |
| 4 | Sınıf kuralları ve sosyal sözleşmelerin hazırlanmasında temel ilkeleri açıklar. |
| 4 | Sınıf kuralları ve sosyal sözleşmelerin hazırlanmasında temel ilkeleri açıklar. |
| 4 | Sınıf kuralları ve sosyal sözleşmelerin hazırlanmasında temel ilkeleri açıklar. |
| 4 | Sınıf kuralları ve sosyal sözleşmelerin hazırlanmasında temel ilkeleri açıklar. |
| 5 | Disiplin sorunlarını önleme ve ortaya çıktıysa mücadele etme yollarını açıklar. |
| 5 | Disiplin sorunlarını önleme ve ortaya çıktıysa mücadele etme yollarını açıklar. |
| 5 | Disiplin sorunlarını önleme ve ortaya çıktıysa mücadele etme yollarını açıklar. |
| 5 | Disiplin sorunlarını önleme ve ortaya çıktıysa mücadele etme yollarını açıklar. |
| 5 | Zaman yönetimi konusunda bilgi edinip, sınıfta öğrenme zamanını etkili olarak kullanabilme. |
| 6 | Sınıf içi disiplin konusunda bilgi ve beceri edinebilme. |
| 6 | Etkili bir sınıf yönetimi için iletişim kurmanın temel ilkelerini açıklayarak örnekler. |
| 6 | Etkili bir sınıf yönetimi için iletişim kurmanın temel ilkelerini açıklayarak örnekler. |
| 6 | Etkili bir sınıf yönetimi için iletişim kurmanın temel ilkelerini açıklayarak örnekler. |
| 6 | Etkili bir sınıf yönetimi için iletişim kurmanın temel ilkelerini açıklayarak örnekler. |
| 7 | Öğretmen liderliğinin öneminden hareketle öğretmenin liderlik davranışlarını açıklar. |
| 7 | Öğretmen liderliğinin öneminden hareketle öğretmenin liderlik davranışlarını açıklar. |
| 7 | Öğretmen liderliğinin öneminden hareketle öğretmenin liderlik davranışlarını açıklar. |
| 7 | Öğretmen liderliğinin öneminden hareketle öğretmenin liderlik davranışlarını açıklar. |
| 7 | İstenmedik davranışlarla mücadele konusunda bilgi ve beceri edinebilme. |
| 8 | Yapılandırmacı sınıf yönetimine uygun ortam tasarımı, davranış yönetimi, iletişim vb.ne yönelik örneklendirmeler yapar, gerekçesini açıklar. |
| 8 | Yapılandırmacı sınıf yönetimine uygun ortam tasarımı, davranış yönetimi, iletişim vb.ne yönelik örneklendirmeler yapar, gerekçesini açıklar. |
| 8 | Yapılandırmacı sınıf yönetimine uygun ortam tasarımı, davranış yönetimi, iletişim vb.ne yönelik örneklendirmeler yapar, gerekçesini açıklar. |
| 8 | Yapılandırmacı sınıf yönetimine uygun ortam tasarımı, davranış yönetimi, iletişim vb.ne yönelik örneklendirmeler yapar, gerekçesini açıklar. |
| 9 | Yaşanmış örnek olaylar üzerinden etkili sınıf yönetimi için önerilerde bulunur. |
| 9 | Yaşanmış örnek olaylar üzerinden etkili sınıf yönetimi için önerilerde bulunur. |
| 9 | Yaşanmış örnek olaylar üzerinden etkili sınıf yönetimi için önerilerde bulunur. |
| 9 | Yaşanmış örnek olaylar üzerinden etkili sınıf yönetimi için önerilerde bulunur. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Örgüt, yönetim, eğitim yönetimi, okul yönetimi, sınıf, sınıf yönetimi kavramı, | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Sınıf yönetiminin kapsamı ve amaçları, temel öğeleri Sınıf Yönetimi Yaklaşımları | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 3. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-1: Kural ve prosedürler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-1: Kural ve prosedürler | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 5. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 6. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 6. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 6. Hafta | Ders Dönemi Öncesi Plan Program Hazırlıkları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Sınıfta Tanışma ve Sınıf İçi Kurallar | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 7. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 7. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 9. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Sınıf İçi İletişim | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 10. Hafta | Sınıf İçi İletişim (Devam) | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 11. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Farkındalıklı sınıf yaratmak Öğrenci sorumluluğunu arttırma | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 11. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Farkındalıklı sınıf yaratmak Öğrenci sorumluluğunu arttırma | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 11. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Farkındalıklı sınıf yaratmak Öğrenci sorumluluğunu arttırma | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Farkındalıklı sınıf yaratmak Öğrenci sorumluluğunu arttırma | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Sınıfın Öğretim Ortamı | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Sınıfta Öğretim Ortamının Yönetimi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Öğrenci sorumluluğunu arttırma | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 12. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Öğrenci sorumluluğunu arttırma | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Öğrenci sorumluluğunu arttırma | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 12. Hafta | Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Öğrenci sorumluluğunu arttırma | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | Sınıf yönetimine ilişkin diğer konular Örnek olaylar üzerinden sınıf yönetimi önerilerinin geliştirilmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Sınıf yönetimine ilişkin diğer konular Örnek olaylar üzerinden sınıf yönetimi önerilerinin geliştirilmesi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | Sınıf yönetimine ilişkin diğer konular Örnek olaylar üzerinden sınıf yönetimi önerilerinin geliştirilmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Sınıf yönetimine ilişkin diğer konular Örnek olaylar üzerinden sınıf yönetimi önerilerinin geliştirilmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Sınıf İçi Disiplin ve Disiplin Modelleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | İlgili diğer konular | Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ||||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ||||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ||||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | DK14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
| Ödev 1 | 2 | 3 | 6 | |
| Final | 1 | 21,5 | 21,5 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 6 | 1 | 6 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||