Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sınıf Yönetimi MBZ301 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Süleyman GÖKSOY
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Süleyman GÖKSOY (Güz)
Dersin Amacı Etkili öğrenme sağlamak amacıyla çağdaş yaklaşımlarla sınıfını nasıl yönetebileceği konusunda bilgi, beceri ve tutum geliştirir.
Dersin İçeriği Sınıf yönetimi ile ilgili kavramlar, sınıf yönetiminin kapsamı ve amaçları, sınıf yönetiminin ana bileşenleri (kural ve prosedürler, disiplin, öğretmen-öğrenci ilişkileri, sınıfta farkındalık), sınıf yönetimine ilişkin diğer konular
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sınıf yönetiminin temel kavramlarını, sınıf yönetiminin amacını, önemini ve kapsamını açıklar.
1 Sınıf yönetiminin temel kavramlarını, sınıf yönetiminin amacını, önemini ve kapsamını açıklar.
1 Sınıf yönetiminin temel kavramlarını, sınıf yönetiminin amacını, önemini ve kapsamını açıklar.
1 Sınıf yönetiminin temel kavramlarını, sınıf yönetiminin amacını, önemini ve kapsamını açıklar.
1 Sınıf yönetimi modellerini örneklendirerek açıklayabilme.
2 Sınıf içi fiziki düzenlemeler ve oturma düzeni konusunda bilgi ve beceri edinebilme.
2 Sınıf yönetimi anlayışlarını ve modelleri karşılaştırarak açıklar.
2 Sınıf yönetimi anlayışlarını ve modelleri karşılaştırarak açıklar.
2 Sınıf yönetimi anlayışlarını ve modelleri karşılaştırarak açıklar.
2 Sınıf yönetimi anlayışlarını ve modelleri karşılaştırarak açıklar.
3 Sınıf yönetiminin boyutlarını ve sınıf yönetimini etkileyen değişkenleri açıklar.
3 Sınıf yönetiminin boyutlarını ve sınıf yönetimini etkileyen değişkenleri açıklar.
3 Sınıf yönetiminin boyutlarını ve sınıf yönetimini etkileyen değişkenleri açıklar.
3 Sınıf yönetiminin boyutlarını ve sınıf yönetimini etkileyen değişkenleri açıklar.
3 Sınıf içi disiplin konusunda bilgi ve beceri edinebilme.
4 İstenmedik davranışlarla mücadele konusunda bilgi ve beceri edinebilme.
4 Sınıf kuralları ve sosyal sözleşmelerin hazırlanmasında temel ilkeleri açıklar.
4 Sınıf kuralları ve sosyal sözleşmelerin hazırlanmasında temel ilkeleri açıklar.
4 Sınıf kuralları ve sosyal sözleşmelerin hazırlanmasında temel ilkeleri açıklar.
4 Sınıf kuralları ve sosyal sözleşmelerin hazırlanmasında temel ilkeleri açıklar.
5 Disiplin sorunlarını önleme ve ortaya çıktıysa mücadele etme yollarını açıklar.
5 Disiplin sorunlarını önleme ve ortaya çıktıysa mücadele etme yollarını açıklar.
5 Disiplin sorunlarını önleme ve ortaya çıktıysa mücadele etme yollarını açıklar.
5 Disiplin sorunlarını önleme ve ortaya çıktıysa mücadele etme yollarını açıklar.
5 Zaman yönetimi konusunda bilgi edinip, sınıfta öğrenme zamanını etkili olarak kullanabilme.
6 Sınıf içi disiplin konusunda bilgi ve beceri edinebilme.
6 Etkili bir sınıf yönetimi için iletişim kurmanın temel ilkelerini açıklayarak örnekler.
6 Etkili bir sınıf yönetimi için iletişim kurmanın temel ilkelerini açıklayarak örnekler.
6 Etkili bir sınıf yönetimi için iletişim kurmanın temel ilkelerini açıklayarak örnekler.
6 Etkili bir sınıf yönetimi için iletişim kurmanın temel ilkelerini açıklayarak örnekler.
7 Öğretmen liderliğinin öneminden hareketle öğretmenin liderlik davranışlarını açıklar.
7 Öğretmen liderliğinin öneminden hareketle öğretmenin liderlik davranışlarını açıklar.
7 Öğretmen liderliğinin öneminden hareketle öğretmenin liderlik davranışlarını açıklar.
7 Öğretmen liderliğinin öneminden hareketle öğretmenin liderlik davranışlarını açıklar.
7 İstenmedik davranışlarla mücadele konusunda bilgi ve beceri edinebilme.
8 Yapılandırmacı sınıf yönetimine uygun ortam tasarımı, davranış yönetimi, iletişim vb.ne yönelik örneklendirmeler yapar, gerekçesini açıklar.
8 Yapılandırmacı sınıf yönetimine uygun ortam tasarımı, davranış yönetimi, iletişim vb.ne yönelik örneklendirmeler yapar, gerekçesini açıklar.
8 Yapılandırmacı sınıf yönetimine uygun ortam tasarımı, davranış yönetimi, iletişim vb.ne yönelik örneklendirmeler yapar, gerekçesini açıklar.
8 Yapılandırmacı sınıf yönetimine uygun ortam tasarımı, davranış yönetimi, iletişim vb.ne yönelik örneklendirmeler yapar, gerekçesini açıklar.
9 Yaşanmış örnek olaylar üzerinden etkili sınıf yönetimi için önerilerde bulunur.
9 Yaşanmış örnek olaylar üzerinden etkili sınıf yönetimi için önerilerde bulunur.
9 Yaşanmış örnek olaylar üzerinden etkili sınıf yönetimi için önerilerde bulunur.
9 Yaşanmış örnek olaylar üzerinden etkili sınıf yönetimi için önerilerde bulunur.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Örgüt, yönetim, eğitim yönetimi, okul yönetimi, sınıf, sınıf yönetimi kavramı, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Sınıf yönetiminin kapsamı ve amaçları, temel öğeleri Sınıf Yönetimi Yaklaşımları Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-1: Kural ve prosedürler Görüşme, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-1: Kural ve prosedürler Sunum (Hazırlık), Görüşme
5. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin Sunum (Hazırlık), Görüşme
6. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin Sunum (Hazırlık), Görüşme
6. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin Sunum (Hazırlık), Görüşme
6. Hafta Ders Dönemi Öncesi Plan Program Hazırlıkları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Sınıfta Tanışma ve Sınıf İçi Kurallar Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin Sunum (Hazırlık), Görüşme
7. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin Sunum (Hazırlık), Görüşme
7. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri-2: Disiplin Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta ARA SINAV
8. Hafta ARA SINAV
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri Sunum (Hazırlık), Görüşme
9. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Sınıf İçi İletişim Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
10. Hafta Sınıf İçi İletişim (Devam) Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri Sunum (Hazırlık), Görüşme
10. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 3: Öğretmen Öğrenci İlişkileri Sunum (Hazırlık), Görüşme
11. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Farkındalıklı sınıf yaratmak Öğrenci sorumluluğunu arttırma Sunum (Hazırlık), Görüşme
11. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Farkındalıklı sınıf yaratmak Öğrenci sorumluluğunu arttırma Sunum (Hazırlık), Görüşme
11. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Farkındalıklı sınıf yaratmak Öğrenci sorumluluğunu arttırma Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Farkındalıklı sınıf yaratmak Öğrenci sorumluluğunu arttırma Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Sınıfın Öğretim Ortamı Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Sınıfta Öğretim Ortamının Yönetimi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Öğrenci sorumluluğunu arttırma Sunum (Hazırlık), Görüşme
12. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Öğrenci sorumluluğunu arttırma Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Öğrenci sorumluluğunu arttırma Sunum (Hazırlık), Görüşme
12. Hafta Sınıf Yönetiminin Ana Bileşenleri 4: Öğrenci sorumluluğunu arttırma Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Sınıf yönetimine ilişkin diğer konular Örnek olaylar üzerinden sınıf yönetimi önerilerinin geliştirilmesi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Sınıf yönetimine ilişkin diğer konular Örnek olaylar üzerinden sınıf yönetimi önerilerinin geliştirilmesi Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Sınıf yönetimine ilişkin diğer konular Örnek olaylar üzerinden sınıf yönetimi önerilerinin geliştirilmesi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Sınıf yönetimine ilişkin diğer konular Örnek olaylar üzerinden sınıf yönetimi önerilerinin geliştirilmesi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Sınıf İçi Disiplin ve Disiplin Modelleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta İlgili diğer konular Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 DK13 DK14
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY6 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY7 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY10 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY11 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY12 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY13 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY14 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY15 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Marzano, R.J., Marzano, J.S. and Pickering D.J. (2008). Etkili Sınıf Yönetimi Stratejileri. Redhouse Eğitim Yayınları, İstanbul.
  • Finger, J. and Bamford B. Sınıf Yönetimi Stratejileri Öğretmen Kılavuzu Çev.Editör : Turgut Karaköse, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cangelosi, J. S. Sınıf Yönetimi Stratejileri. Çev.Editör: Mustafa Toprak, Rabia Hoş. Nobel Yayınevi.
  • Shındler, J. Dönüştürücü Sınıf Yönetimi. Çev.Editör: Asım Arı. Eğitim Kitabevi.
  • Marzano, R.J., Marzano, J.S. and Pickering D.J. (2008). Etkili Sınıf Yönetimi Stratejileri. Redhouse Eğitim Yayınları, İstanbul.
  • Finger, J. and Bamford B. Sınıf Yönetimi Stratejileri Öğretmen Kılavuzu Çev.Editör : Turgut Karaköse, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cangelosi, J. S. Sınıf Yönetimi Stratejileri. Çev.Editör: Mustafa Toprak, Rabia Hoş. Nobel Yayınevi.
  • Shındler, J. Dönüştürücü Sınıf Yönetimi. Çev.Editör: Asım Arı. Eğitim Kitabevi.
  • Marzano, R.J., Marzano, J.S. and Pickering D.J. (2008). Etkili Sınıf Yönetimi Stratejileri. Redhouse Eğitim Yayınları, İstanbul.
  • Finger, J. and Bamford B. Sınıf Yönetimi Stratejileri Öğretmen Kılavuzu Çev.Editör : Turgut Karaköse, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Başar, Hüseyin (2005). Sınıf Yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cangelosi, J. S. Sınıf Yönetimi Stratejileri. Çev.Editör: Mustafa Toprak, Rabia Hoş. Nobel Yayınevi.
  • Shındler, J. Dönüştürücü Sınıf Yönetimi. Çev.Editör: Asım Arı. Eğitim Kitabevi.
  • Marzano, R.J., Marzano, J.S. and Pickering D.J. (2008). Etkili Sınıf Yönetimi Stratejileri. Redhouse Eğitim Yayınları, İstanbul.
  • Finger, J. and Bamford B. Sınıf Yönetimi Stratejileri Öğretmen Kılavuzu Çev.Editör : Turgut Karaköse, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cangelosi, J. S. Sınıf Yönetimi Stratejileri. Çev.Editör: Mustafa Toprak, Rabia Hoş. Nobel Yayınevi.
  • Shındler, J. Dönüştürücü Sınıf Yönetimi. Çev.Editör: Asım Arı. Eğitim Kitabevi.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 15 15
Ödev 1 2 3 6
Final 1 21,5 21,5
Sınıf İçi Etkinlik 6 1 6
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0