Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okullarda Rehberlik MB404 Türkçe Zorunlu 8. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Pınar ÖZDEMİR YILMAZ
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Öğretmen adaylarının farklı kuruluşlarda ve özellikle de okullardaki rehberlik hizmetlerinin amacı, önemi, işlevi, kapsamı, türleri ve rehberlik hizmetlerinde örgütlenme ve okul personeline düşen görevler konusunda bilgi sahibi olmalarını ve rehberlik anlayışını edinmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Psikolojik danışma ve rehberliğin tarihçesi, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin amacı, önemi, kapsamı, çeşitleri, bireyi tanıma teknikleri, örgüt ve personel.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Çeşitli kuruluş ve okullardaki rehberlik hizmetlerinin gereğini ve önemini açıklar.
2 Rehberlik hizmetlerinin amacını açıklar.
3 Çağdaş eğitimde rehberlik hizmetlerinin yerini açıklar.
4 Rehberlik ve psikolojik danışmanın ilkelerini ifade eder.
5 Rehberlik hizmetlerinin işlev ve kapsamını ifade eder.
6 Psikolojik danışmanın anlam ve amacını açıklar
7 Bireyi tanıma tekniklerinden önemlilerini uygular.
8 Rehberlikte örgüt ve personele düşen görevleri ifade eder.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Rehberlik ve Psikolojik Danışmanın Genel Anlam ve Amacı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
2. Hafta Çağdaş Eğitim Anlayışı ve Rehberlik, Rehberliği Gerekli Kılan Gelişmeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
3. Hafta Kendini Gerçekleştirme Kavramı - İnsancıl Psikoloji ve Maslow?un İhtiyaçlar Hiyerarşisi, Rehberliğin İlkeleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
4. Hafta Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik, Eğitim-Öğretim ve Rehberlik İlişkisi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Rehberliğin Kapsamı, Rehberlik Modelleri, Rehberlik Çeşitleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta Eğitsel rehberlik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
7. Hafta Mesleki rehberlik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
8. Hafta Mesleki rehberlik 2 Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
9. Hafta Kişisel Rehberlik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma
10. Hafta Psikolojik Danışma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
11. Hafta Sınıf rehberlik ünitesi ve program örnekleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
12. Hafta Bireyi Tanıma Teknikleri Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
13. Hafta Bireyi Tanıma Teknikleri-II Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
14. Hafta Dönemin Genel Tekrarı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 4 4 4 4 4 4 4 4
PY2 3 3 3 3 3 3 3 3
PY3 2 2 2 2 2 2 2 2
PY4 3 3 3 3 3 3 3 3
PY5 4 4 4 4 4 4 4 4
PY6 2 2 2 2 2 2 2 2
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 2 2 2 2 2 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Yeşilyaprak, B. (2015). 21. Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri Gelişimsel Yaklaşım. Ankara: Nobel.
  • Kuzgun, Y. vd. (1999). İlköğretimde Rehberlik. Editör:Yıldız KUZGUN, Ankara:Nobel.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 10 10
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 2 7 14
Araştırma 1 22 22
Görüşme 1 1,5 1,5
Sunum (Hazırlık) 2 3 6
Diğer Faaliyetler 1 21 21
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0