| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitim ve Kaynaştırma | MB403 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Uzaktan |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART (Güz) |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilerin özel eğitimin temel kavramlarını tanımlamalarını sağlamak; özel eğitimin tarihini açıklar; alanın mevzuatını bilir; özel ihtiyaçları olan öğrencilerin değerlendirilmesini, bireyselleştirilmiş eğitim planlarının hazırlanmasını ve kaynaştırma/kaynaştırmayı anlamak; Zihinsel engelli, işitme engelli, görme engelli, fiziksel engelli/kronik hastalık, dil ve iletişim bozukluğu, öğrenme bozukluğu, duygusal ve davranışsal bozukluk, otistik bozukluk, çoklu engeli olan veya üstün yetenekli öğrencilere yönelik eğitim yaklaşımlarını ve özelliklerini tanımlayabilir ve bilir, bu öğrenciler için uyarlamalar ve değişiklikler yapmak |
| Dersin İçeriği | 1. Özel Eğitimin Temel Kavramları ve Özel Eğitimin Tarihçesi 2. Özel Eğitimde Değerlendirme 3. Bireyselleştirilmiş Eğitim Planlarının (BEP) Hazırlanması ve Öğretimin Bireyselleştirilmesi 4. Kaynaştırma/Kaynaştırma ve Destek Hizmetleri 5. Veli Eğitimi 6. Zihinsel Engelli Öğrenciler 7 .İşitme Engelli Öğrenciler 8. Görme Engelli Öğrenciler 9. Fiziksel Engelli/Kronik Hastalığı Olan Öğrenciler 10. Dil ve İletişim Bozukluğu Olan Öğrenciler 11. Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler 12. Duygusal ve Davranışsal Bozukluğu Olan Öğrenciler 13. Otistik Bozukluğu Olan Öğrenciler 14. Ödüllendirilmiş öğrenciler |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Özel eğitim alanı kavramlarını doğru kullanır. |
| 2 | Özel eğitim alanının tarihsel sürecini açıklar. |
| 3 | Özel eğitimin tarihsel gelişimini özetler. |
| 4 | Özel gereksinimli öğrenciler için bireyselleştirilmiş eğitim planlarını değerlendirmek ve hazırlamak için uygun yolları kullanır. |
| 5 | Özel eğitim alanı ile ilgili mevzuatı değerlendirir ve yasalara uygun hareket eder. |
| 6 | Özel eğitim alanındaki yasal mevzuatı ve bu mevzuata uymanın önemini değerlendirir. |
| 7 | Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırma/dahil edilmesinde aile eğitimi ve katılımının önemini açıklar. |
| 8 | Özel gereksinimli tüm öğrencilerin yetenek ve yetersizliklerini göz önünde bulundurarak sınıfta ihtiyaç duyulan öğretim uyarlamalarını ve düzenlemelerini yapar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Temel Kavramlar ve Özel Eğitimin Tarihçesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Özel Eğitimde Değerlendirme | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Bireyselleştirilmiş Eğitim Planlarının Hazırlanması ve Öğretimin Bireyselleştirilmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Yaygınlaştırma/İçerme ve Destek Hizmetleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 5. Hafta | Ebeveyn Eğitimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Zihinsel Engelli Öğrenciler | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | İşitme Engelli Öğrenciler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 8. Hafta | Vize | |
| 9. Hafta | Görme Engelli Öğrenciler | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 10. Hafta | Fiziksel Bozukluğu/Kronik Hastalığı Olan Öğrenciler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Dil ve İletişim Bozukluğu Olan Öğrenciler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Öğrenme Bozukluğu,Duygusal ve Davranışsal Bozukluğu Olan Öğrenciler | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Otistik Bozukluğu Olan Öğrenciler, Üstün Yetenekli Öğrenciler | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 10 | 10 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 2 | 7 | 14 |
| Araştırma | 1 | 22 | 22 | |
| Görüşme | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Sunum (Hazırlık) | 2 | 3 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 21 | 21 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||