Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi SNZ306 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Hamza AKTAŞ
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders, sınıf öğretmeni adaylarının ilkokul düzeyinde dinî ve ahlaki değerleri öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun, pedagojik temelli ve etkili yöntemlerle öğretebilmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Bu derste din öğretiminde temel kavramlar, İslamiyet ve diğer dinler, İslam inanç ve ibadet esasları, İslam’da ahlak ve ahlak eğitimi, temel eğitim döneminde dinî ve ahlaki gelişim, yaşamın temel değerleri, dua ve sure öğretimi ile Hz. Muhammed’in hayatının öğretimi ele alınmakta; 4. sınıf DKAB öğretim programı çerçevesinde planlama, yöntem ve tekniklerin uygulanması, sınıf içi örnek sunumlar, değerlendirme ve ölçme süreçleri incelenmektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Bilim, bilimsel yöntem, bilimsel bilgi, din, ahlak, kültür, din, eğitim vb. temel kavramları gerektiği gibi kullanmaya çalışır.
1 Bilim, bilimsel yöntem, bilimsel bilgi, din, ahlak, kültür, din, eğitim vb. temel kavramları gerektiği gibi kullanmaya çalışır.
2 Farklı din ve inançları tanır.
2 Farklı din ve inançları tanır.
3 Dini farklılık ve benzerliklerin nedenlerini anlamaya yönelik yorumlar.
3 Dini farklılık ve benzerliklerin nedenlerini anlamaya yönelik yorumlar.
4 Doğru bilgi ve doğru bilgi ile düşünmenin önemini kavrar. doğru bilgiyi alır, toplumdaki ortak zihniyeti dikkate alır ve bakış açısını geliştirir.
4 Doğru bilgi ve doğru bilgi ile düşünmenin önemini kavrar. doğru bilgiyi alır, toplumdaki ortak zihniyeti dikkate alır ve bakış açısını geliştirir.
5 Kursun güçlü ve zayıf yönlerini ele almak.
5 Kursun güçlü ve zayıf yönlerini ele almak.
6 İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerine göre Din ve Ahlak Bilgisi derslerinin özelliklerini açıklar.
6 İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerine göre Din ve Ahlak Bilgisi derslerinin özelliklerini açıklar.
7 Temel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler geliştirir.
7 Temel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler geliştirir.
8 Bilgi-eylem süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlar ve uygular.
8 Bilgi-eylem süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlar ve uygular.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Kavram-Terimi Ne Anlama Geliyor? Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
1. Hafta Kavram-Terimi Ne Anlama Geliyor? Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Görmek ve Bakmak Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Görmek ve Bakmak Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Temel Kavramlar: Din, Kültür, Ahlak, Din Eğitimi, Bireysel Dindarlık Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Temel Kavramlar: Din, Kültür, Ahlak, Din Eğitimi, Bireysel Dindarlık Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta İnsanın Anlam Arayışı Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta İnsanın Anlam Arayışı Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta İnsanın anlam arayışı Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta İnsanın anlam arayışı Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta İnsanın Anlam Arayışı ve Kuran/Kutsal Kitaplar Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta İnsanın Anlam Arayışı ve Kuran/Kutsal Kitaplar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta İnsanın Anlam Arayışı ve Kuran/Kutsal Kitaplar Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
7. Hafta İnsanın Anlam Arayışı ve Kuran/Kutsal Kitaplar Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Vize
8. Hafta Vize
9. Hafta "Din-ahlak-birey-toplumlar, din-bireysel dindarlıklar; Müslümanlığın temel ilkeleri, İslamiyet ve herkesin dinlediği" Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
9. Hafta "Din-ahlak-birey-toplumlar, din-bireysel dindarlıklar; Müslümanlığın temel ilkeleri, İslamiyet ve herkesin dinlediği" Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta İlkokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programının incelenmesi (kazanım, içerik yöntem, teknikler vb) Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
10. Hafta İlkokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programının incelenmesi (kazanım, içerik yöntem, teknikler vb) Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta İlkokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programının incelenmesi (kazanım, içerik yöntem, teknikler vb) Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta İlkokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programının incelenmesi (kazanım, içerik yöntem, teknikler vb) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
12. Hafta "Bilimsel sistem bütünü (Din ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı) " Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta "Bilimsel sistem bütünü (Din ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı) " Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Temel Süreç Becerileri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Temel Süreç Becerileri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
14. Hafta Final
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • "Akyürek, Süleyman. (2004). Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Derslerinde Kavram Haritalarının Kullanımı, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Çalışma Toplantısı, İstanbul:DEM Yayınları, s.76-91."
  • "Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi 2001-2002 Akademik Yılı Açılış Dersi."
  • "Selçuk, Mualla. (1997). Din Öğretiminin Kuramsal Temelleri, AÜ TÖMER Uluslararası Din Eğitimi Sempozyumu, Ankara, s.28-35."
  • "Akyürek, Süleyman. (2004). Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Derslerinde Kavram Haritalarının Kullanımı, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Çalışma Toplantısı, İstanbul:DEM Yayınları, s.76-91."
  • "Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi 2001-2002 Akademik Yılı Açılış Dersi."
  • "Selçuk, Mualla. (1997). Din Öğretiminin Kuramsal Temelleri, AÜ TÖMER Uluslararası Din Eğitimi Sempozyumu, Ankara, s.28-35."
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 14 14
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 1 14 14
Araştırma 1 20 20
Görüşme 1 20 20
Sunum (Hazırlık) 1 12 12
Diğer Faaliyetler 1 20 20
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0