| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgiler Öğretimi | SNZ302 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Şükran CALP |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler Öğretim Programı hakkında biraz düşünmelerini ve değerlendirmelerini sağlamak, ders kapsamında farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrenme etkinliklerini planlamak, uygulamak ve değerlendirmektir. |
| Dersin İçeriği | Dersin genel tanıtımı, Sosyal Bilgiler dersinin temel amaçları ve temel özellikleri, Sosyal Bilgiler dersinde temel beceriler, Sosyal Bilgilerde okuryazarlık, Sosyal Bilgiler çalışma alanı ve organizasyonu, Sosyal Bilgiler dersinde temel temalar, Sosyal Bilgiler dersinde konular, Sosyal Bilgiler dersinin ilköğretimdeki yeri, Sosyal Bilgiler öğretimi nedir ve neden gereklidir?, MEB tarafından hazırlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve kökenleri; kavram öğretimi, kavram haritaları ve kullanımı, kavram karikatürleri, grafik gösterimler, modül hazırlama, çoklu zeka kuramı, proje tabanlı öğrenme yaklaşımı, probleme dayalı öğrenme yaklaşımı, alan gezisi, sanal alan gezisi, sözlü tarih yöntemi, istasyon tekniği, altı düşünme şapka tekniği, Sosyal Bilgiler dersinde fikir geliştirme tekniği. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sosyal Bilgiler dersinin özelliklerini açıklar. |
| 2 | Sosyal Bilgiler dersi ve müfredatını değerlendirir |
| 3 | Sosyal Bilgiler öğretiminin özelliklerini açıklar. |
| 4 | Sosyal Bilgiler öğretim programı ve ilkokul 4. sınıf çocuklarının gelişim özelliklerine uygun yaratıcı öğretim etkinlikleri geliştirir |
| 5 | Sosyal Bilgiler dersinde öğrencilerin demokratik ve etkili vatandaş olmalarını sağlamak için farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanır. |
| 6 | Sosyal Bilgiler dersi için hazırladığı yaratıcı öğrenme etkinliklerini gerçek sınıf ortamında uygular. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin genel tanıtımı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Sosyal Bilgiler dersinin temel amaçları, temel özellikleri ve kazanımlar | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 3. Hafta | Sosyal Bilgiler dersinde temel beceriler ve okuryazarlık alanları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Sosyal Bilgiler çalışma alanı ve organizasyonu, Sosyal Bilgiler dersindeki temel temalar ve konular | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma |
| 5. Hafta | Sosyal Bilgiler dersinin ilkokuldaki yeri, Sosyal Bilgiler öğretimi nedir ve neden gereklidir? | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme |
| 6. Hafta | MEB tarafından hazırlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve kökenleri, yapılandırmacılık yaklaşımı | Uygulama, Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Kavram öğretimi, kavram haritaları ve kullanımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme |
| 8. Hafta | Vize | |
| 9. Hafta | Konsept karikatürler, grafik gösterimler, modül | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Çoklu zeka teorisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Proje tabanlı öğrenme, problem tabanlı öğrenme | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 12. Hafta | Alan gezisi, sanal alan gezisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | İstasyon yöntemi ve fikir geliştirme yöntemi | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Genel tekrar ve final sınavı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 3 | 3 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 22 | 22 |
| Görüşme | 4 | 10 | 40 | |
| Sunum (Hazırlık) | 10 | 4 | 40 | |
| Uygulama | 2 | 5 | 10 | |
| Diğer Faaliyetler | 3 | 3,5 | 10,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||