Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğretimi SNZ302 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Şükran CALP
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler Öğretim Programı hakkında biraz düşünmelerini ve değerlendirmelerini sağlamak, ders kapsamında farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrenme etkinliklerini planlamak, uygulamak ve değerlendirmektir.
Dersin İçeriği Dersin genel tanıtımı, Sosyal Bilgiler dersinin temel amaçları ve temel özellikleri, Sosyal Bilgiler dersinde temel beceriler, Sosyal Bilgilerde okuryazarlık, Sosyal Bilgiler çalışma alanı ve organizasyonu, Sosyal Bilgiler dersinde temel temalar, Sosyal Bilgiler dersinde konular, Sosyal Bilgiler dersinin ilköğretimdeki yeri, Sosyal Bilgiler öğretimi nedir ve neden gereklidir?, MEB tarafından hazırlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve kökenleri; kavram öğretimi, kavram haritaları ve kullanımı, kavram karikatürleri, grafik gösterimler, modül hazırlama, çoklu zeka kuramı, proje tabanlı öğrenme yaklaşımı, probleme dayalı öğrenme yaklaşımı, alan gezisi, sanal alan gezisi, sözlü tarih yöntemi, istasyon tekniği, altı düşünme şapka tekniği, Sosyal Bilgiler dersinde fikir geliştirme tekniği.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sosyal Bilgiler dersinin özelliklerini açıklar.
2 Sosyal Bilgiler dersi ve müfredatını değerlendirir
3 Sosyal Bilgiler öğretiminin özelliklerini açıklar.
4 Sosyal Bilgiler öğretim programı ve ilkokul 4. sınıf çocuklarının gelişim özelliklerine uygun yaratıcı öğretim etkinlikleri geliştirir
5 Sosyal Bilgiler dersinde öğrencilerin demokratik ve etkili vatandaş olmalarını sağlamak için farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanır.
6 Sosyal Bilgiler dersi için hazırladığı yaratıcı öğrenme etkinliklerini gerçek sınıf ortamında uygular.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin genel tanıtımı Görüşme, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Sosyal Bilgiler dersinin temel amaçları, temel özellikleri ve kazanımlar Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
3. Hafta Sosyal Bilgiler dersinde temel beceriler ve okuryazarlık alanları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Sosyal Bilgiler çalışma alanı ve organizasyonu, Sosyal Bilgiler dersindeki temel temalar ve konular Görüşme, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma
5. Hafta Sosyal Bilgiler dersinin ilkokuldaki yeri, Sosyal Bilgiler öğretimi nedir ve neden gereklidir? Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
6. Hafta MEB tarafından hazırlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve kökenleri, yapılandırmacılık yaklaşımı Uygulama, Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Kavram öğretimi, kavram haritaları ve kullanımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
8. Hafta Vize
9. Hafta Konsept karikatürler, grafik gösterimler, modül Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Çoklu zeka teorisi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Proje tabanlı öğrenme, problem tabanlı öğrenme Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
12. Hafta Alan gezisi, sanal alan gezisi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta İstasyon yöntemi ve fikir geliştirme yöntemi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Genel tekrar ve final sınavı
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5
PY3 4 4 4 4 4 4
PY4 5 5 5 5 5 5
PY5 3 3 3 3 3 3
PY6 1 1 1 1 1 1
PY7 5 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Banks, JA ve CA McGee Banks (Ambrose A. Clegg, Jr.'ın katkılarıyla). (1999). Sosyal bilgiler için öğretim stratejileri: karar verme ve vatandaş eylemi (beşinci baskı). New York: Longman.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Dağıtım Yayın Dağıtım.
  • Benscoter, D. (2002). Çocukların karşı koyamadığı sosyal bilgiler etkinlikleri!. New York: Skolastik Profesyonel Kitaplar.
  • Jarolimek, J. (1990). İlköğretimde sosyal bilgiler (8. baskı). New York: McMillan.
  • Parker, Tuvalet (2008). İlköğretimde sosyal bilgiler (MyEducationLab ile) (13. baskı). Pearson Prentice Salonu.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim Öğretimi ve Öğretim: Kurandan Uygulamaya(Geliştirilmiş 14. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Welton, DA ve JT Mallan. (1992). Sosyal bilgiler öğretiminde çocuklar ve dünya stratejileri (dördüncü baskı). Boston: Houghton Mifflin Şirketi.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 3 3
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 1 22 22
Görüşme 4 10 40
Sunum (Hazırlık) 10 4 40
Uygulama 2 5 10
Diğer Faaliyetler 3 3,5 10,5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0