Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetim MBZ304 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Süleyman GÖKSOY
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu derste öğretmen adaylarına Türk Eğitim Sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul yönetiminde personel, öğrenci, öğretim ve işletmecilikle ilgili işler ve okula toplumsal katılım konularında bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Eğitim sistemlerinin oluşumu ve Türk eğitim sisteminin yapısı; Türk eğitim sistemini düzenleyen temel yasalar; Millî Eğitim Bakanlığının merkez, taşra ve yurt dışı örgütü; Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri; Türk eğitim sisteminde insan gücü, fiziki, teknolojik ve finansal kaynaklar; Türk eğitim sisteminde reform ve yenileşme girişimleri; örgüt-yönetim teorileri ve süreçleri; sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul; insan kaynağının yönetimi; öğrenci özlük işleri; eğitim ve öğretimle ilgili işler; okul işletmeciliğiyle ilgili işler; okul, çevre, toplum ve aile ilişkileri; Türk eğitim sistemi ve okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme.
2 Eğitim mevzuatı hakkında bilgi sahibi olabilme.
3 Yönetim bilimindeki gelişmeleri kavrayabilme.
4 Eğitim yönetimi konusunda bilgi sahibi olabilme.
5 Okul yönetiminin amaç ve işlevleri hakkında değerlendirme yapabilme.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Türk Eğitim Sisteminin genel yapısı Araştırma, Görüşme
2. Hafta Türk Eğitim Sisteminin amaç ve temel ilkeleri Araştırma, Görüşme
3. Hafta Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler Diğer Faaliyetler, Görüşme
4. Hafta Türk Eğitim Sisteminin örgüt ve yönetim yapısı Diğer Faaliyetler, Görüşme
5. Hafta Klasik Yönetim Kuramları Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
6. Hafta Çağdaş Yönetim Kuramları Diğer Faaliyetler, Görüşme
7. Hafta Yönetim süreçleri Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Okul örgütü ve yönetimi Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler
10. Hafta Okul yönetiminde öğrenci işleri Görüşme, Araştırma
11. Hafta Okul yönetiminde eğitim-öğretim işleri Görüşme, Araştırma
12. Hafta Okul işletmesinin yönetimi Görüşme, Araştırma
13. Hafta Okul-çevre ilişkileri Görüşme, Araştırma
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5
PY3 4 4 4 4 4
PY4 5 5 5 5 5
PY5 3 3 3 3 3
PY6 1 1 1 1 1
PY7 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • H. Basri Memduhoğlu ve Kürşat Yılmaz (Eds) (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Yayınları
  • H. Basri Memduhoğlu ve Kürşat Yılmaz (Eds) (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Yayınları
  • Şişman, M., Taşdemir, İ. 2008; Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Pegem Yayınları, Ankara.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 10 10
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 2 7 14
Araştırma 1 22 22
Görüşme 1 1,5 1,5
Sunum (Hazırlık) 2 3 6
Diğer Faaliyetler 1 21 21
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0