Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Teknolojileri MBZ308 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Uzaktan eğitim
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Ölçme ve değerlendirmenin temel kavramlar bilgisine sahip olup, bu kavramları anlamak ve eğitimde kullanılan ölçme araçlarını geliştirmede yeterli olmak.
Dersin İçeriği Ölçme ile ilgili temel kavramlar; ölçek ve ölçek çeşitleri. Değerlendirmenin eğitim sistemindeki yeri, değerlendirmenin amaçları, öğeleri, değerlendirme türleri, ölçme araçlarında aranan nitelikler; hata ve hata türleri, güvenirlik ve güvenirlik hesaplanma yöntemleri; geçerlik türleri ve hesaplanması, geleneksel ölçme araçları, tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerin ölçülmesi ve karşılaşılan güçlükler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitim ve psikolojide ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amacını ve önemini açıklar.
2 Ölçme ve değerlendirme arasındaki farkı ayırt eder.
3 Eğitim ve psikolojide kullanılan farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını tanımlar.
4 Alanıyla ilgili ölçme ve değerlendirme uygulamalarının güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirir.
5 Güvenilir, alana özel ölçüm araçları geliştirme sürecini keşfedin.
6 Alanına özel operasyonlarına uygun ölçü aletini seçer.
7 Ölçme araçlarından aldığı puanları kullanarak test ve madde istatistiklerini hesaplar.
8 Ölçüm sonuçları üzerinde istatistiksel analizin doğru yorumlanması.
9 Ölçme araçlarından elde ettiği sonuçları uygun değerlendirme yöntemleriyle değerlendirir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Ölçüm Türleri Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Güvenilirlik geçerliliği Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
3. Hafta Güvenilirlik ve Geçerlik Arasındaki İlişki Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Test Analizleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme
5. Hafta Test Türleri Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Merkezi Eğilim Ölçümleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Merkezi Değişkenlik Ölçümleri Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
8. Hafta Vize
9. Hafta İlgi ve Tutum Testleri Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Performans Testleri ve Portföy Değerlendirmesi Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
11. Hafta Ölçümün Geliştirilmesi Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
12. Hafta Ölçüm Sonuçlarının Farklı Grafiklerle Gösterimi Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Türkiye'de Ölçme ve Değerlendirmede Temel Sorular Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY6 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • BAYKUL, Yaşar (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme. ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Demirtaşlı, RN (2012). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Edge Akademi, Ankara.
  • TURGUT, M. Fuat (1984). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metodları. Saydam Matbaacılık, Ankara.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 10 10
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 2 7 14
Araştırma 1 22 22
Görüşme 1 1,5 1,5
Sunum (Hazırlık) 2 3 6
Diğer Faaliyetler 1 21 21
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0