| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğretim Teknolojileri | MBZ308 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Uzaktan eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Ölçme ve değerlendirmenin temel kavramlar bilgisine sahip olup, bu kavramları anlamak ve eğitimde kullanılan ölçme araçlarını geliştirmede yeterli olmak. |
| Dersin İçeriği | Ölçme ile ilgili temel kavramlar; ölçek ve ölçek çeşitleri. Değerlendirmenin eğitim sistemindeki yeri, değerlendirmenin amaçları, öğeleri, değerlendirme türleri, ölçme araçlarında aranan nitelikler; hata ve hata türleri, güvenirlik ve güvenirlik hesaplanma yöntemleri; geçerlik türleri ve hesaplanması, geleneksel ölçme araçları, tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerin ölçülmesi ve karşılaşılan güçlükler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Eğitim ve psikolojide ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amacını ve önemini açıklar. |
| 2 | Ölçme ve değerlendirme arasındaki farkı ayırt eder. |
| 3 | Eğitim ve psikolojide kullanılan farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını tanımlar. |
| 4 | Alanıyla ilgili ölçme ve değerlendirme uygulamalarının güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirir. |
| 5 | Güvenilir, alana özel ölçüm araçları geliştirme sürecini keşfedin. |
| 6 | Alanına özel operasyonlarına uygun ölçü aletini seçer. |
| 7 | Ölçme araçlarından aldığı puanları kullanarak test ve madde istatistiklerini hesaplar. |
| 8 | Ölçüm sonuçları üzerinde istatistiksel analizin doğru yorumlanması. |
| 9 | Ölçme araçlarından elde ettiği sonuçları uygun değerlendirme yöntemleriyle değerlendirir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Ölçüm Türleri | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Güvenilirlik geçerliliği | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 3. Hafta | Güvenilirlik ve Geçerlik Arasındaki İlişki | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Test Analizleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 5. Hafta | Test Türleri | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Merkezi Eğilim Ölçümleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Merkezi Değişkenlik Ölçümleri | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 8. Hafta | Vize | |
| 9. Hafta | İlgi ve Tutum Testleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Performans Testleri ve Portföy Değerlendirmesi | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 11. Hafta | Ölçümün Geliştirilmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 12. Hafta | Ölçüm Sonuçlarının Farklı Grafiklerle Gösterimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Türkiye'de Ölçme ve Değerlendirmede Temel Sorular | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 10 | 10 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 2 | 7 | 14 |
| Araştırma | 1 | 22 | 22 | |
| Görüşme | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Sunum (Hazırlık) | 2 | 3 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 21 | 21 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||