Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Öğretimi 1 SNZ303 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ufuk GÜVEN
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Ufuk GÜVEN (Güz)
Dersin Amacı İlkokul matematik programının öngördüğü kavram, beceri ve tutumların geliştirilmesinde güncel öğretim yaklaşımlarının matematik öğretiminde kullanımına ilişkin bilgi, beceri ve tutumu geliştirmek
Dersin İçeriği İlkokul matematik programının programın öğeleri açısından incelenmesi, Matematik öğretiminde güncel yaklaşımlar (Bianshi modeli), Nesnelerin Geometrisi temasına ilişkin sınıf içi öğretim etkinliği ve materyal tasarımı, Veriye Dayalı araştırma temasına ilişkin sınıf içi öğretim etkinliği ve materyal tasarımı
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Çocukların sayı kavramını nasıl geliştirdiğini açıklar
1 Matematik öğrenme sürecinin nasıl gerçekleştiğini açıklar
2 Çocukların sayma gelişimini yorumlar.
3 Aritmetik işlemin çocuklarda nasıl geliştiğini yorumlar.
3 Matematikte önemli becerilerin çocuklarda nasıl geliştirilebileceğini açıklar.
4 Matematiksel düşünmenin çocuklarda nasıl geliştiğini değerlendirir.
4 İlkokul 1-4. sınıf öğrencilerinin matematiksel gelişim özelliklerine uygun matematik derslerinin planlanması
6 İlkokul 1-4. sınıf öğrencilerinin matematiksel gelişim özelliklerine uygun matematik dersleri planlar.
7 Aritmetik işlemlerin çeşitli anlamlarını ve çocukların aritmetik işlemlerinin nasıl geliştirileceğini açıklar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Matematik eğitiminin temelleri: öğrenme yaklaşımları Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta İlkokul matematik programı Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Problem Çözme Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama
4. Hafta Sayı, sayı hissi, anlamlı sayma Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Toplama İşleminin Öğretimi Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta Çıkarma İşleminin Öğretimi Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Çarpma İşleminin Öğretimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Vize
9. Hafta Bölme İşleminin Öğretimi Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
10. Hafta Matematik öğretiminde oyun kullanımı Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Matematik öğretim etkinlikleri I Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Matematik öğretim etkinlikleri II Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Matematik öğretim etkinlikleri III Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Matematik öğretim etkinlikleri IV Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 0 5 0 0 5 0 0 5 5
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY6 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY7 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY11 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY12 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY13 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY14 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY15 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Aykaç, M. Ve Köğce, D. (2021) Eğitsel Oyunlar ile Matematik Öğretimi Okul Öncesi ve İlkokul Kazanımlar, Pegem Akademi
  • Toptaş, V., Olkun, S., Çekirdekci, S. Ve Sarı, M. H. (2020), İlkokulda Matematik Öğretimi, Vizetek Yayıncılık
  • Pesen, C. (2023). İlkokullarda Matematik Öğretimi, Pegem Akademi
  • İLKOKUL VE ORTAOKUL MATEMATİĞİ- Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S., Yağcı, E. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Matematik Öğretiminde Materyal Tasarımı (Elif Bahadır, Eğitim Kitabevi Yayınları)
  • Matematik Öğretiminde Somut Materyaller ve Tasarımları (Gülfem Sarpkaya Aktaş, Pegem Yayınları)
  • İşman, Aytekin, (2005), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. PEGEM- Sempati Yayınları.
  • Yelken, T. (2000). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Demirel, Ö., Altun, E. (2017). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Alptekin, V. (2016). Matematik Öğretiminde Materyal Tasarımı. Eğitim Kitabevi. Konya.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 14 14
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 1 14 14
Araştırma 1 20 20
Görüşme 1 20 20
Sunum (Hazırlık) 1 12 12
Diğer Faaliyetler 1 20 20
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0