Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hayat Bilgisi Öğretimi SNZ301 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Şükran CALP
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Şükran CALP (Güz)
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrenci, Hayat Bilgisi Öğretimine ait temel kavramları tanımlayabilecektir.
Dersin İçeriği Bu dersin sonunda öğrenci, Hayat Bilgisi Öğretimine ait temel kavramları tanımlayabilecektir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Hayat Bilgisi dersinin amaçları, kavramları, içeriği, öğretim programının özelliklerini açıklar.
2 Hayat Bilgisi dersinin Türkiye’deki ve dünyadaki tarihsel gelişimini ve bu derse ait yaklaşımları sıralar
3 Hayat Bilgisi dersinde kullanılan öğretim stratejileri, yöntem ve tekniklerinin güçlü ve zayıf yanlarını değerlendirir.
4 Hayat Bilgisi dersinde kullanılacak kaynakları ve materyalleri belirler
5 Hayat Bilgisi dersi için uygulama ve sınıf içi etkinlikler geliştirir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Hayat Bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Türkiye’de Hayat Bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki Hayat Bilgisi dersi yaklaşımları Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Hayat Bilgisi öğretim programının kazanım, beceri, kavram vb. özellikler yönünden incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Programda yer alan temalar ve temaların içerdiği kazanımların sınıflara göre dağılımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Hayat Bilgisi öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Hayat Bilgisi öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Hayat Bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Vize
9. Hafta Hayat Bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Hayat Bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Hayat Bilgisi dersinde ölçme ve değerlendirme Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Hayat Bilgisi Programına ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Hayat Bilgisi Programına ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5
PY11 0 0 0 0 0
PY12 5 5 5 5 5
PY13 0 0 0 0 0
PY14 3 3 3 3 3
PY15 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Sönmez, V. (1998). Hayat Bilgisi Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 3 3
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 1 22 22
Görüşme 4 10 40
Sunum (Hazırlık) 10 4 40
Uygulama 2 5 10
Diğer Faaliyetler 3 3,5 10,5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0