Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme MBZ305 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI (Güz)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin kariyerlerinde uygulayabilmeleri için temel mesleki ilkeleri teorik ve pratik olarak tanıtmaktır.
Dersin İçeriği İlk etapta kavram olarak etik ve ahlâk, daha sonra öğretim ve öğrenci-öğretmen ve veli-öğretmen arasındaki etkileşim için gerekli etik ilkeleri ele alınmaktadır. Ayrıca etik ve ahlakın gelişimi tartışılacaktır. Temel olarak, bir öğretmenin uygulaması gereken temel etik özellikler vurgulanacaktır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitim uygulamalarında Türk milli eğitiminin amaç ve ilkelerini dikkate almak
2 Eğitim uygulamalarında mesleki etik ilkelerini dikkate almak.
3 Çocukların eleştirel, yaratıcı, yansıtıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerini geliştirmek için etkili öğretme-öğrenme süreçleri oluşturmak ve uygun yöntem ve teknikleri kullanmak.
4 Okul öncesi eğitimde okul, aile ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurmak, sorumluluk alarak işbirliği becerilerini geliştirmek.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Etik ve ahlakın temel kavramları, ahlak ve ahlakın temelleri, ahlak ve etik teorileri Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Etik ilke, etik kural, iş ve meslek etiği/etiği Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Sosyal, kültürel, ahlaki ve etik yönleriyle öğretmenlik mesleği Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Sosyal, kültürel, ahlaki ve etik yönleriyle öğretmenlik mesleği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Eğitim ve öğrenim hakkı, eğitim, öğretim, öğrenim ve değerlendirme sürecindeki etik ilkeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Eğitim paydaşları (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla ilişkilerde etik ilkeler) ile Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Eğitim/okul yöneticilerinin, velilerin ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlulukları Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Vize
9. Hafta İş ve meslek hayatında etik olmayan davranışlar Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
10. Hafta Türkiye mevzuatında kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm önerileri Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Okulda etik/etik eğitimi ve etik kurulları Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Ahlaki/etik lider olarak okul müdürü ve öğretmen Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Etik İhlallerle İlgili Örnek Olaylar
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5
PY9 3 3 3 3
PY10 5 5 5 5
PY11 0 0 0 0
PY12 0 0 0 0
PY13 0 0 0 0
PY14 3 3 3 3
PY15 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Etik ve meslek etikleri : tıp, çevre, iş, basın, hukuk ve. / Yaşasın. haz. Harun Tepe, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2000.
  • Mesleki muayenehaneleri ve tatbikatı. / Arthur B. Mays ; çev. İlhan Özdil, Remzi Öncül Ankara : Milli Eğitim Bakanlığı, 1960.
  • Mustafa Günay, Eğitimde Ahlak ve Etik, Çizgi Kitabevi, Konya, 2020
  • Nurettin Topçu, Türkiye'nin Maarif Davası, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2018.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 10 10
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 2 7 14
Araştırma 1 22 22
Görüşme 1 1,5 1,5
Sunum (Hazırlık) 2 3 6
Diğer Faaliyetler 1 21 21
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0