| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği | SNZ108 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Erol SÖZEN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı Türkiye'nin Fiziki, beşerî ve ekonomik özelliklerini öğreterek Türkiye'nin Dünya üzerindeki yerini ve önemini öğrencilere kavratabilmektir. |
| Dersin İçeriği | Türkiye'nin yeri ve konumu: Türkiye'nin jeopolitik ve jeostratejik durumu ve özellikleri, matematiksel konum özellikleri, özel konum özellikleri (komşular), ülke grupları özellikleri (siyasi, askerî, ekonomik, kültürel organizasyonlar), Türkiye'nin fiziki özellikleri (iklimi, hidrografik özellikler, toprak yapısı, bitki örtüsü), sosyoekonomik özellikleri (nüfus, yerleşimi, tarım, ormancılık, hayvancılık, enerji, sanayi, ulaşım, turizm). |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Türkiye'nin jeolojik ve jeomorfolojik özelliklere etkisi ve sonuçlarını yorumlar. |
| 2 | Türkiye'nin hidrografik özellikleri, başlıca akarsuları, gölleri ve bunların denizel özellikleri ile etkileri ve sonuçlarını değerlendirir. |
| 3 | Türkiye'nin iklimi üzerindeki etki ve sonuçlarını değerlendirir. |
| 4 | Türkiye'deki flora ve faunayı, özelliklerini ve yayılışlarını bilir, korumanın önemini açıklar. |
| 5 | Türkiye'nin nüfus, dağılımının özelliklerini bilir, konuyla ilgili yorum yapabilir. |
| 6 | Yerleşmelerin özellikleri, türlerini ve dağılımlarını açıklar. |
| 7 | Türkiye toprakları ve özellikleri ile bitki varlıklarının dağılımını, korumanın önemini değerlendirir. |
| 8 | Türkiye ekonomisinin özelliklerini bilir ve kaynaklarını açıklar. |
| 9 | Jeopolitik ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Coğrafi konuma genel bir bakış | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Türkiye’nin özel (göreceli ) konumu | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Türkiye’yi ilgilendiren uluslararası sorunlar | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 4. Hafta | Türkiye’nin matematik (mutlak ) konumu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 5. Hafta | Jeolojik devirler ve jeolojik devirlerin Türkiye arazisindeki izleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Türkiye’nin dağları | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 7. Hafta | Türkiye’nin ovaları ve platoları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 8. Hafta | Ara sınav | Uygulama, Araştırma |
| 9. Hafta | Türkiye’nin gölleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Türkiye’nin akarsuları, karstik topografyası | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Türkiye’nin kıyı özellikleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Türkiye’nin iklimi, bitki örtüsü ve toprak türleri | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 13. Hafta | Türkiye’nin nüfus özellikleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Türkiye’nin ekonomik özellikleri | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 5 | 3 | 2 | 4 | 5 |
| PY3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 4 | 2 | 3 |
| PY4 | 3 | 2 | 5 | 4 | 2 | 3 | 5 | 4 | 2 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 | 2 | 3 | 1 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 |
| PY15 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 10 | 10 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 2 | 7 | 14 |
| Araştırma | 1 | 22 | 22 | |
| Sunum (Hazırlık) | 2 | 3 | 6 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 54 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||