Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği SNZ108 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Erol SÖZEN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı Türkiye'nin Fiziki, beşerî ve ekonomik özelliklerini öğreterek Türkiye'nin Dünya üzerindeki yerini ve önemini öğrencilere kavratabilmektir.
Dersin İçeriği Türkiye'nin yeri ve konumu: Türkiye'nin jeopolitik ve jeostratejik durumu ve özellikleri, matematiksel konum özellikleri, özel konum özellikleri (komşular), ülke grupları özellikleri (siyasi, askerî, ekonomik, kültürel organizasyonlar), Türkiye'nin fiziki özellikleri (iklimi, hidrografik özellikler, toprak yapısı, bitki örtüsü), sosyoekonomik özellikleri (nüfus, yerleşimi, tarım, ormancılık, hayvancılık, enerji, sanayi, ulaşım, turizm).
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türkiye'nin jeolojik ve jeomorfolojik özelliklere etkisi ve sonuçlarını yorumlar.
2 Türkiye'nin hidrografik özellikleri, başlıca akarsuları, gölleri ve bunların denizel özellikleri ile etkileri ve sonuçlarını değerlendirir.
3 Türkiye'nin iklimi üzerindeki etki ve sonuçlarını değerlendirir.
4 Türkiye'deki flora ve faunayı, özelliklerini ve yayılışlarını bilir, korumanın önemini açıklar.
5 Türkiye'nin nüfus, dağılımının özelliklerini bilir, konuyla ilgili yorum yapabilir.
6 Yerleşmelerin özellikleri, türlerini ve dağılımlarını açıklar.
7 Türkiye toprakları ve özellikleri ile bitki varlıklarının dağılımını, korumanın önemini değerlendirir.
8 Türkiye ekonomisinin özelliklerini bilir ve kaynaklarını açıklar.
9 Jeopolitik ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Coğrafi konuma genel bir bakış Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Türkiye’nin özel (göreceli ) konumu Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Türkiye’yi ilgilendiren uluslararası sorunlar Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
4. Hafta Türkiye’nin matematik (mutlak ) konumu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
5. Hafta Jeolojik devirler ve jeolojik devirlerin Türkiye arazisindeki izleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Türkiye’nin dağları Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
7. Hafta Türkiye’nin ovaları ve platoları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta Ara sınav Uygulama, Araştırma
9. Hafta Türkiye’nin gölleri Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
10. Hafta Türkiye’nin akarsuları, karstik topografyası Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Türkiye’nin kıyı özellikleri Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Türkiye’nin iklimi, bitki örtüsü ve toprak türleri Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
13. Hafta Türkiye’nin nüfus özellikleri Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Türkiye’nin ekonomik özellikleri Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9
PY1 3 3 3 4 2 3 2 4 3
PY2 3 3 2 4 5 3 2 4 5
PY3 5 4 4 2 3 5 4 2 3
PY4 3 2 5 4 2 3 5 4 2
PY5 2 2 2 2 2 2 3 4 5
PY6 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY7 2 2 3 2 4 5 2 3 1
PY8 5 5 5 5 4 4 5 2 3
PY9 4 4 4 2 3 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY11 5 1 1 5 5 5 5 5 5
PY12 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY14 3 3 3 3 3 4 4 4 3
PY15 3 3 3 3 3 4 4 5 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği: Hakkı YAZICI, Nusret KOCA: PEGEM
  • Türkiye Coğrafyası (Fiziki, Beşeri, Ekonomik, Jeopolitik): Cemalettin ŞAHİN, Hayati DOĞANAY, Nihat Ali ÖZCAN. Gündüz Eğitim Yayıncılık
  • Türkiye Coğrafyası (Türkiye Fiziki ve Coğrafi Bölgeler: Ersin GÜNGÖRDÜ: Gazi Kitabevi
  • Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği: Meryem HAYIR KANAT: NOBEL
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 10 10
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 2 7 14
Araştırma 1 22 22
Sunum (Hazırlık) 2 3 6
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 54
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0