Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Tarihi ve Kültürü SNZ106 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere Türk kültürünün nasıl geliştiğini ve günlük hayatta nasıl temsil edildiğini kavratmaktır.
Dersin İçeriği Kültürün dil, din, mimari vb. alt alanları ve bunların tarihsel gelişimi günlük yaşamla bağlantılı olarak incelenir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Tarihi tanımlayarak eleştirel ve yaratıcı bir bakış açısı kazanır.
2 Medeniyet ve kültür kavramları hakkında kanaate varır.
3 İpek Yolu ile ulaşım ve iletişim yoluyla medeniyetler arası değişim ve dönüşümün önemini açıklar.
4 Türklerde gündelik hayat, sanat, edebiyat, bilim ve tekniğin yapısını değerlendirir.
5 Kadılık, Enderun Mektebi, Divan-ı Hümayun gibi Osmanlı Devleti'nin düzenini şekillendiren kurumları tanır.
6 Osmanlı Devleti'nde toplumun büyük çoğunluğunu yansıtan Kalemiye, Seyfiye, ulema adı verilen bürokratik sınıflar ve sadık tebaanın durumunu anlatır.
7 Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki değişim ve dönüşümleri eleştirir.
8 Devrim, reform, cumhuriyet, monarşi, anayasa gibi kavramları açıklar.
9 Atatürk İlke ve İnkılaplarının özelliklerini ve yüklemlerini açıklar.
10 Türklerin din, sanat, edebiyat, bilim ve teknik gibi alanlardaki başarılarını değerlendirir.
11 Sosyal ve kültürel benzerlik ve farklılıkların niteliğini değerlendirir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Kültür nedir? Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Kültürün temel özellikleri nelerdir? Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
3. Hafta Türk alfabesinin etkileşimi ve tarihsel gelişimi, tarih boyunca kullanılan Türk alfabeleri. Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta İslamiyetten Önce Türk Dini ve İslamiyetten Kaynaklanan Din Bilgisi Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta İslamiyet öncesi dönemden Türkiye Cumhuriyeti'ne kadar Türk tarihindeki bilimsel faaliyetler. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta İslam öncesi ve sonrası Türkiye'de kıyafet kuralları. Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Osmanlı Devleti'nin düzenini şekillendiren Kadılık ve Enderun Mektebi, Divan-ı Hümayun gibi kurumların işleyişi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Vize
9. Hafta Devrim, reform, cumhuriyet, monarşi, anayasa gibi kavramların tanımı. Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
10. Hafta Türk resim ve sanatlarında eserler. Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Türklerin müzik ve mimarisinde eserler. Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Kent Türklerinin yaşamını etkileyen sosyal ve kültürel kurumlar. Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki değişim ve dönüşümler. Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11
PY1 3 3 3 2 4 3 3 5 2 3 5
PY2 3 2 2 3 2 4 4 4 4 4 5
PY3 4 4 4 4 5 5 3 3 3 2 3
PY4 5 5 5 4 5 5 3 2 3 4 2
PY5 3 3 2 4 4 2 3 2 4 3 4
PY6 3 3 2 3 2 4 2 3 5 2 3
PY7 3 3 2 4 5 2 3 5 4 2 3
PY8 4 4 4 4 4 2 3 2 4 2 3
PY9 4 2 3 2 3 4 2 3 2 4 2
PY10 4 4 4 4 4 2 3 3 2 4 4
PY11 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY12 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY13 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY14 4 5 3 4 2 1 2 1 4 4 4
PY15 3 3 2 4 2 3 4 2 3 3 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Turan, Şerafettin. (2002). Türk Kültür Tarihi Türk Kültüründen Türkiye Kültürüne ve Evrenselliğe. Ankara: Bilgi Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 14 14
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 1 14 14
Araştırma 1 20 20
Görüşme 1 20 20
Sunum (Hazırlık) 1 12 12
Diğer Faaliyetler 1 20 20
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0