| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Tarihi ve Kültürü | SNZ106 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere Türk kültürünün nasıl geliştiğini ve günlük hayatta nasıl temsil edildiğini kavratmaktır. |
| Dersin İçeriği | Kültürün dil, din, mimari vb. alt alanları ve bunların tarihsel gelişimi günlük yaşamla bağlantılı olarak incelenir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Tarihi tanımlayarak eleştirel ve yaratıcı bir bakış açısı kazanır. |
| 2 | Medeniyet ve kültür kavramları hakkında kanaate varır. |
| 3 | İpek Yolu ile ulaşım ve iletişim yoluyla medeniyetler arası değişim ve dönüşümün önemini açıklar. |
| 4 | Türklerde gündelik hayat, sanat, edebiyat, bilim ve tekniğin yapısını değerlendirir. |
| 5 | Kadılık, Enderun Mektebi, Divan-ı Hümayun gibi Osmanlı Devleti'nin düzenini şekillendiren kurumları tanır. |
| 6 | Osmanlı Devleti'nde toplumun büyük çoğunluğunu yansıtan Kalemiye, Seyfiye, ulema adı verilen bürokratik sınıflar ve sadık tebaanın durumunu anlatır. |
| 7 | Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki değişim ve dönüşümleri eleştirir. |
| 8 | Devrim, reform, cumhuriyet, monarşi, anayasa gibi kavramları açıklar. |
| 9 | Atatürk İlke ve İnkılaplarının özelliklerini ve yüklemlerini açıklar. |
| 10 | Türklerin din, sanat, edebiyat, bilim ve teknik gibi alanlardaki başarılarını değerlendirir. |
| 11 | Sosyal ve kültürel benzerlik ve farklılıkların niteliğini değerlendirir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Kültür nedir? | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Kültürün temel özellikleri nelerdir? | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 3. Hafta | Türk alfabesinin etkileşimi ve tarihsel gelişimi, tarih boyunca kullanılan Türk alfabeleri. | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | İslamiyetten Önce Türk Dini ve İslamiyetten Kaynaklanan Din Bilgisi | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | İslamiyet öncesi dönemden Türkiye Cumhuriyeti'ne kadar Türk tarihindeki bilimsel faaliyetler. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 6. Hafta | İslam öncesi ve sonrası Türkiye'de kıyafet kuralları. | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Osmanlı Devleti'nin düzenini şekillendiren Kadılık ve Enderun Mektebi, Divan-ı Hümayun gibi kurumların işleyişi | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Vize | |
| 9. Hafta | Devrim, reform, cumhuriyet, monarşi, anayasa gibi kavramların tanımı. | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Türk resim ve sanatlarında eserler. | Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Türklerin müzik ve mimarisinde eserler. | Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Kent Türklerinin yaşamını etkileyen sosyal ve kültürel kurumlar. | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki değişim ve dönüşümler. | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 14. Hafta | Final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 5 |
| PY2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 |
| PY5 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 |
| PY6 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 5 | 2 | 3 |
| PY7 | 3 | 3 | 2 | 4 | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 2 | 3 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 |
| PY9 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | 4 | 4 | 4 |
| PY15 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 14 | 14 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma | 1 | 20 | 20 | |
| Görüşme | 1 | 20 | 20 | |
| Sunum (Hazırlık) | 1 | 12 | 12 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||