| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İlkokulda Temel Fen Bilimleri | SNZ104 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ECEVİT |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Öğretmen adayları, Fen Bilimleri dersi müfredatında yer alan 3. ve 4. sınıf konuları çerçevesinde, Dünya ve Evren, Fiziksel Olaylar, Madde ve Değişim, Canlılar ve Yaşam konu alanlarına ilişkin temel bilgi ve becerileri kazanacaktır. |
| Dersin İçeriği | Dersin içeriği, ilkokul 3. ve 4. sınıf müfredatında yer alan temel fen bilimleri konularını kapsar ve aşağıdaki başlıklardan oluşur: Giriş ve Fen Bilimlerinin Tanıtımı: Fen bilimlerinin önemi ve temel ilkeleri. Bilimsel bilgi türleri ve fen bilimleriyle ilgili temel kavramlar. Bilimsel devrimler ve fen bilimlerinde paradigmalar. Dünya ve Evren Konu Alanı: Astronomiye giriş: Evrenin oluşumu, Güneş Sistemi ve gezegenler. Dünya’nın yapısı: İç ve dış katmanlar, kayaçlar, fosiller. Uzak gözlem teknolojileri: Teleskoplar, uzay araçları ve uzay araştırmalarındaki güncel gelişmeler. Fiziksel Olaylar Konu Alanı: Kuvvet ve Hareket: Temel hareket kavramları, Newton’un hareket yasaları. Işık ve Ses: Işık kaynakları, yansıma ve kırılma; ses kaynakları, ses teknolojileri. Elektrik: Elektrik yükü, elektrik akımı, direnç, Ohm Yasası ve basit elektrik devreleri. Madde ve Değişim Konu Alanı: Maddenin yapısı: Atom modelleri, maddenin halleri (katı, sıvı, gaz). Maddelerin sınıflandırılması: Elementler, bileşikler, karışımlar ve ayırma yöntemleri. Kimyasal tepkimeler ve madde değişimleri. Canlılar ve Yaşam Konu Alanı: Canlılık kavramı ve çevremizdeki canlı varlıklar. İnsan vücudu ve sistemleri, duyu organlarının işlevleri. Çevre bilinci: Çevre sorunları ve çevrenin korunması. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Temel bilim kavramlarını açıklar. |
| 2 | Bilim ve diğer bilimler arasındaki ilişkiyi kavrar. |
| 3 | Bilimin öğretim amaçlarını kavrar. |
| 4 | Bilimin önemini ve günlük yaşamdaki yerini kavrar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tanışma, Ders izlencesinin incelenmesi, beklentilerin paylaşılması, Grupların Oluşturulması, | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 2. Hafta | Fen Bilimlerinin Temelleri, bilimsel kavramlar ve bilimin doğası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma |
| 3. Hafta | Fen Bilimleri Öğretiminin Amaçları, Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında Alana Özgü Beceriler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Dünya ve Evren Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Dünya ve Evren Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 6. Hafta | Fiziksel Olaylar Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları, Kuvvet ve Hareket | Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Fiziksel Olaylar Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları, Elektirik ve manyetizma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Vize | |
| 9. Hafta | Fiziksel Olaylar Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları, Işık ve Ses | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Madde ve Değişim Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 11. Hafta | Madde ve Değişim Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 12. Hafta | Madde ve Değişim Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Canlılar ve Yaşam Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama |
| 14. Hafta | Canlılar ve Yaşam Konu Alanına İlişkin Genel Bilgiler, Özellikleri, Günlük Hayattaki Karşılıkları ve Kullanım Alanları | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 4 | 5 |
| PY2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
| PY3 | 3 | 3 | 4 | 5 |
| PY4 | 3 | 3 | 2 | 4 |
| PY5 | 3 | 3 | 4 | 4 |
| PY6 | 3 | 3 | 4 | 2 |
| PY7 | 3 | 3 | 4 | 2 |
| PY8 | 3 | 3 | 4 | 4 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 2 | 2 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 3 | 3 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 22 | 22 |
| Görüşme | 4 | 10 | 40 | |
| Sunum (Hazırlık) | 10 | 4 | 40 | |
| Uygulama | 2 | 5 | 10 | |
| Diğer Faaliyetler | 3 | 3,5 | 10,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||