Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Eğitimi SNZ102 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ECEVİT
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders, öğretmen adaylarının çevre bilinci kazanmasını ve bu bilinci ilköğretimde etkili bir şekilde aktarabilme becerisi geliştirmesini amaçlamaktadır. Adaylar, çevresel sorunları ve insan faaliyetlerinin çevre üzerindeki etkilerini analiz edebilecek, enerji kullanımı, atık yönetimi gibi konularda sürdürülebilirlik bakış açısı kazanacaktır. Ayrıca, sınıf içi ve sınıf dışı etkinliklerle çevre bilincini uygulamalı olarak öğretebilecek bilgi ve donanımı edineceklerdir. Ders sonunda adaylar, çevre eğitimi konusunda duyarlı, bilinçli ve eleştirel düşünebilen öğretmenler olarak yetişmiş olacaklardır.
Dersin İçeriği Giriş ve Çevre Bilinci: Çevre bilinci kavramı ve öğretim gruplarının oluşturulması. Çevresel Sorunlar Üzerine Makale Analizi: Çevre bilinciyle ilgili akademik makalelerin incelenmesi. Çevrenin Temel Öğeleri: Hava, su, toprak ve biyolojik çeşitlilik gibi çevre unsurlarının incelenmesi. Çevresel Tehditler: Kentleşme, atık yönetimi ve kimyasal maddelerin çevreye etkileri. İnsan Etkinliklerinin Çevreye Etkisi: Enerji, ulaşım, tarım, ormancılık ve turizmin çevre üzerindeki etkileri. Küresel Çevre Sorunları: İklim değişikliği, ozon tabakası, asit yağmurları ve denizlerin korunması. Değerler Eğitimi: Tüketim, sağlık, çevre ve vatandaşlık hakları. Çevre Eğitimi Uygulamaları: Sınıf içi ve dışı öğrenci merkezli çevre eğitimi etkinlikleri.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Temel ekolojik bilgilere sahip olabilme.
2 Çevre sorunları hakkında bilinçlenebilme.
3 Çevre sorunlarının çözümüne aktif olarak katılabilme.
4 Çevre sorunlarını öğretmen olarak kavratabilme .
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin Tanıtımı, Grupların oluşturulması Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler
2. Hafta Çevre bilinci Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Çevrenin Öğeleri: Hava ve Su Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma
4. Hafta Çevrenin Öğeleri: Toprak ve Biyolojik çeşitlilik Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Uygulama
5. Hafta Çevrenin Öğeleri: Kentleşme, Görünmeyen Tehditler Uygulama, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Çevrenin Öğeleri: Atıklar, kimyasal maddeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Diğer Faaliyetler
7. Hafta İnsan Etkinlikleri ve Etkileri: Enerji, Ulaşım Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta Ara sınav Uygulama
9. Hafta İnsan Etkinlikleri ve Etkileri: Tarım, Ormancılık ve Turizm Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Küresel Sorunlar: İklim Değişikliği, Ozon Tabakası Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
11. Hafta Küresel Sorunlar: Asit yağmurları, Okyonus ve Denizler Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Değerler: Tüketim, Sağlık ve Çevre Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Araştırma
13. Hafta Değerler: Vatadaşlık Hakları ve Gelecekteki Dünyamız Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta İlköğretimde çevre eğitimi, sınıf içi ve sınıf dışı öğrenci merkezli etkinlikler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 4 3 2 3
PY2 3 4 3 4
PY3 1 1 1 1
PY4 4 4 4 4
PY5 4 4 5 4
PY6 3 2 3 2
PY7 1 1 2 2
PY8 3 4 4 3
PY9 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5
PY11 1 1 1 1
PY12 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1
PY14 4 4 5 3
PY15 2 2 4 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • "Yeşil Kutu", Kaynak, Çevre ve İklim Derneği (REC) tarafından geliştirilen, öğretmen ve öğrencilere yönelik çok amaçlı bir çevre eğitim programıdır. Bu program, ders planları ve bilgi içeren çalışma notlarının yer aldığı bir öğretmen el kitabı, animasyon ve kısa filmlerin bulunduğu bir DVD, çevre konularında kapsamlı bilgilerin yer aldığı etkileşimli bir CD ve ikilem oyunlarından oluşmaktadır.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 25,5 3 76,5
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0