| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II | GKZ102 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Siyasi alanda yapılan inkılâplar: Hilafetin kaldırılması, Cumhuriyetin ilanı. Yeni devletin kurulma/inşa edilme adımlarının atılması; Atatürk döneminde kurulan siyasi partiler ve siyasal olaylar. Cumhuriyet Halk Fırkası, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Serbest Cumhuriyet Fırka. Hükümet ve muhalefet arasındaki ilişkiler. Siyasal ve toplumsal hayatın demokratikleşmesi ve Türkiye’de çok partili sisteme geçişin sorunları; Hukuk alanında yapılan inkılâplar. Sosyal ve ekonomik hayatı düzenleyen inkılapların gerçekleştirilmesi; Eğitim alanında yapılan inkılâplar. Modern ve laik eğitim kurumlarının inşası; Kültür alanında yapılan inkılâplar. Ulus-devletin kuruluşu ve ulusal kültür arasındaki ilişki; Ekonomi alanında yapılan inkılâplar. Ulus-devletin kuruluşu ekseninden ekonominin yeniden düzenlenmesi. Yeni Türkiye ekonomisinin stratejileri ve uygulamaları; Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası I (1923-1930). Lozan Antlaşması (1923) ardından Türkiye’nin Avrupa devletleriyle olan ilişkileri; Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası II (1930-1938). Türkiye’nin Kıta Avrupası’ndaki totaliter rejimlerle ilişkili olarak Avrupa devletleriyle ilişkileri. Sovyetler Birliği ve ABD ile olan ilişkiler. Dış siyasetin sosyal ve entelektüel yaşama yansımaları; Atatürk İlkeleri - Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Laiklik; Atatürk İlkeleri - Halkçılık, Devletçilik, İnkılapçılık ve Bütünleyici İlkeler; Atatürk sonrası Türk Dış Politikası (1938-1960). İsmet İnönü’nün Cumhurbaşkanlığı. II. Dünya Savaşı ve Türkiye: Türk dış politikası, savaşın siyasal hayata ve toplumsal yaşama etkileri; II. Dünya Savaşı sonrası Türk siyasal hayatındaki değişimin özellikleri: Çok partili sistemin kurulması. Türkiye'de 1946 Seçimleri. Hükümet ile muhalefet arasındaki ilişki, Demokrat Parti'nin kuruluşu; İktidardaki Demokrat Parti (1950-1960): İç ve dış politikadaki dönüşüm. Soğuk Savaşın Sonu: Sovyetler Birliği'nin çöküşü, Almanya'nın birleşmesi, Yugoslavya'nın dağılması ve Türk iç ve dış politikalarına yansımaları. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Tarihi bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilir |
| 2 | Söz konusu bilim dalında ulaştığı bilgileri çeşitli bilimsel metotlar kullanarak değerlendirebilir. |
| 3 | Söz konusu bilim dalındaki değerlendirmelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilir |
| 4 | Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar |
| 5 | Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar |
| 6 | Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur |
| 7 | Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur |
| 8 | Demokratik davranan, insanı seven ve insan haklarına saygılı bir yaşam anlayışını benimser. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Siyasi alanda yapılan inkılâplar: Hilafetin kaldırılması, Cumhuriyetin ilanı. Yeni devletin kurulma/inşa edilme adımlarının atılması. | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Atatürk döneminde kurulan siyasi partiler ve siyasal olaylar. Cumhuriyet Halk Fırkası, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Serbest Cumhuriyet Fırka. Hükümet ve muhalefet arasındaki ilişkiler. Siyasal ve toplumsal hayatın demokratikleşmesi ve Türkiye’de çok partili sisteme geçişin sorunları. | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 3. Hafta | Hukuk alanında yapılan inkılâplar. Sosyal ve ekonomik hayatı düzenleyen inkılapların gerçekleştirilmesi. | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Eğitim alanında yapılan inkılâplar. Modern ve laik eğitim kurumlarının inşası. | Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Kültür alanında yapılan inkılâplar. Ulus-devletin kuruluşu ve ulusal kültür arasındaki ilişki. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 6. Hafta | Ekonomi alanında yapılan inkılâplar. Ulus-devletin kuruluşu ekseninden ekonominin yeniden düzenlenmesi. Yeni Türkiye ekonomisinin stratejileri ve uygulamaları. | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 7. Hafta | Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası I (1923-1930). Lozan Antlaşması (1923) ardından Türkiye’nin Avrupa devletleriyle olan ilişkileri. | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası II (1930-1938). Türkiye’nin Kıta Avrupası’ndaki totaliter rejimlerle ilişkili olarak Avrupa devletleriyle ilişkileri. Sovyetler Birliği ve ABD ile olan ilişkiler. Dış siyasetin sosyal ve entelektüel yaşama yansımaları. | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Atatürk İlkeleri - Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Laiklik | Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 11. Hafta | Atatürk İlkeleri - Halkçılık, Devletçilik, İnkılapçılık ve Bütünleyici İlkeler | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Atatürk sonrası Türk Dış Politikası (1938-1960). İsmet İnönü’nün Cumhurbaşkanlığı. II. Dünya Savaşı ve Türkiye: Türk dış politikası, savaşın siyasal hayata ve toplumsal yaşama etkileri. | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 13. Hafta | II. Dünya Savaşı sonrası Türk siyasal hayatındaki değişimin özellikleri: Çok partili sistemin kurulması. Türkiye'de 1946 Seçimleri. Hükümet ile muhalefet arasındaki ilişki, Demokrat Parti'nin kuruluşu. | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Final | Araştırma, Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
| PY2 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 3 | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 | 3 |
| PY15 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 19,5 | 19,5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||