| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eğitim Felsefesi | MBZ106 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak. |
| Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Felsefi sorgulama etkinliğini öğrenmek |
| 2 | Eleştirel düşünce ve tutarlı düşünce yöntemlerini öğrenmek |
| 3 | Felsefe disiplininin temel kavramlarını öğrenmek |
| 4 | Felsefe disiplininin temel problemlerini ele almak |
| 5 | Filozofların temel problemlere dair ürettiği teorilerin analiz edilmesi |
| 6 | Filozofların ve temel teorilerin karşılaştırılması |
| 7 | Felsefi sorgulama etkinliğinin gündelik yaşama katkısını öğrenmek |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) | Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 6. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Pragmatizm) | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 10. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) | Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Değerlendirme | Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 |
| PY5 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Diğer Faaliyetler | 6 | 2 | 12 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 5 | 1 | 5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||