| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eğitim Sosyolojisi | MBZ104 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Taner ATMACA |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin, eğitim ve toplum ilişkisini anlamalarını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Eğitim Sosyolojisinin temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur |
| 2 | Eğitim Sosyolojisi alanının özelliklerini ve işlevlerini açıklar |
| 3 | Toplumsal olgu ve kavramları eleştirir. |
| 4 | Toplumsal olgu ve kavramlara ilişkin fikirlerini sözlü ve yazılı olarak sunar. |
| 5 | Mevcut eğitim sistemini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
| 6 | Çalışmalarında etik kuralları dikkate alır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Eğitim sosyolojisinin alanı ve temel kavramlar | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 2. Hafta | Toplumsal bir kurum olarak eğitim | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 3. Hafta | Eğitimin toplumsal süreklilikteki rolü ve önemi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 4. Hafta | Eğitimin toplumsal değişmedeki rolü | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Eğitimin sosyo-politik işleyiş üzerindeki etkisi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 6. Hafta | Eğitimde fırsat ve olanak eşitliği | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 7. Hafta | Toplumsal tabakalaşma ve eğitim | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Vize | |
| 9. Hafta | Toplumsal hareketlilik ve eğitim | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | Aile ve eğitim | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Okul-çevre ilişkileri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Küreselleşmenin eğitime etkileri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | Eğitim sorunları ve eğitim reformları | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 14. Hafta | Final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 |
| PY2 | 3 | 3 | 5 | 2 | 1 | 3 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 2 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
| PY6 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 |
| PY9 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 |
| PY11 | 1 | 5 | 1 | 5 | 3 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 2 |
| PY15 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 10 | 10 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 2 | 7 | 14 |
| Araştırma | 1 | 22 | 22 | |
| Görüşme | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Sunum (Hazırlık) | 2 | 3 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 21 | 21 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||