Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Sosyolojisi MBZ104 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüzyüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Taner ATMACA
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin, eğitim ve toplum ilişkisini anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitim Sosyolojisinin temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur
2 Eğitim Sosyolojisi alanının özelliklerini ve işlevlerini açıklar
3 Toplumsal olgu ve kavramları eleştirir.
4 Toplumsal olgu ve kavramlara ilişkin fikirlerini sözlü ve yazılı olarak sunar.
5 Mevcut eğitim sistemini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
6 Çalışmalarında etik kuralları dikkate alır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Eğitim sosyolojisinin alanı ve temel kavramlar Sunum (Hazırlık), Görüşme
2. Hafta Toplumsal bir kurum olarak eğitim Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Eğitimin toplumsal süreklilikteki rolü ve önemi Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Eğitimin toplumsal değişmedeki rolü Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Eğitimin sosyo-politik işleyiş üzerindeki etkisi Sunum (Hazırlık), Görüşme
6. Hafta Eğitimde fırsat ve olanak eşitliği Sunum (Hazırlık), Görüşme
7. Hafta Toplumsal tabakalaşma ve eğitim Görüşme, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Vize
9. Hafta Toplumsal hareketlilik ve eğitim Sunum (Hazırlık), Görüşme
10. Hafta Aile ve eğitim Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Okul-çevre ilişkileri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Küreselleşmenin eğitime etkileri Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Eğitim sorunları ve eğitim reformları Sunum (Hazırlık), Görüşme
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 3 2 2 3 2 2
PY2 3 3 5 2 1 3
PY3 1 1 1 1 1 1
PY4 2 3 4 5 5 2
PY5 5 5 5 4 5 4
PY6 1 2 3 2 1 2
PY7 3 3 3 2 3 2
PY9 3 4 3 2 4 3
PY10 4 4 4 5 3 4
PY11 1 5 1 5 3 1
PY12 1 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1 1
PY14 3 4 3 4 5 2
PY15 3 3 3 4 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Doğan, İsmail. (2012). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özdemir, Ç.(2014). Eğitim Sosyolojisi.Ankara: Pegem Akademi.
  • Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve Kültür. İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 10 10
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 2 7 14
Araştırma 1 22 22
Görüşme 1 1,5 1,5
Sunum (Hazırlık) 2 3 6
Diğer Faaliyetler 1 21 21
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0