Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili I GKZ103 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Nilgün BÜYÜKER GÜNGÖR
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Dilin fert ve millet hayatındaki önemini kavratmak, Türk dilinin ses ve yapı özelliklerini öğretmek, Türk dilini tarihî dönemleriyle birlikte yakından tanıtmak, öğrencilerin söz varlığını genişletmek.
Dersin İçeriği Sözlü ve yazılı iletişim aracı olarak "dil", Türkçenin tarihî dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, Türkçenin güncel sorunları, örnek edebî ve bilimsel metinler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dilin tanımını bilir, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemini kavrar, dil-kültür ve dil-düşünce arasındaki bağı fark eder.
2 Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenir, Türkçenin zenginliklerini ve inceliklerini fark eder.
3 Türk dilinin tarihî gelişimini bilir.
4 Türk dilinin bugünkü durumunu, çağdaş lehçelerini ve yayılma alanlarını bilir.
5 Türkçenin ses ve yapı özelliklerini/ kurallarını kavrar; Türkçe sözlü ve yazılı iletişimde hakimiyet kazanır.
6 Türkçe söz varlığı gelişir.
7 Dilde kirlenme/yozlaşma konularında farkındalık kazanır, Türkçenin varlığını tehdit eden/edebilecek olan hususları bilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dilin Tanımı, Kökeni ve Özellikleri Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Dilin Sosyal Yönü: Toplum, Kültür-Millet, Düşünce, Duygu ve İletişim ile İlgisi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
3. Hafta Dil Türleri, Dili İnceleme Türleri, Gelişmişlik-Gelişmemişlik Mukayesesi Açısından Diller Sunum (Hazırlık), Görüşme, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Yeryüzündeki Diller ve Dillerin Sınıflandırılması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
5. Hafta Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 1. Eski Türkçe Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 2. Orta Türkçe Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
7. Hafta Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 3. Yeni Türkçe Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara sınav Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Türk Dilinde “Sadeleşme”; Türk Dilinin Bugünkü Sorunları Görüşme, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Ses Olayları Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Türk Dilinin Başlıca Ses Hususiyetleri, Türk Dilinde Kelime Üretme Yolları Diğer Faaliyetler, Araştırma
13. Hafta Diller Arası Alışveriş: Alıntılar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Final Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 2 2 2 2 2 2 2
PY2 2 2 2 2 2 2 2
PY3 1 1 1 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1 1 1
PY6 1 1 1 1 1 1 1
PY7 1 1 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1 1 1
PY9 2 2 2 2 2 2 2
PY10 3 3 3 3 3 3 3
PY11 5 5 5 5 5 5 5
PY12 2 2 2 2 2 2 2
PY13 1 1 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1 1 1
PY15 1 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Afyon Eğitim Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı Yayını, Afyon 2004
  • SAĞOL, Gülden [ed.] vd.:TÜRK DİLİ KİTABI, İstanbul 2006, 317 s., Duyap.
  • Anadolu Üniversitesi, Türk Dili I (https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/TUR201U/ebook/TUR201U-15V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf)
  • Atatürk Üniversitesi, Türk Dili-I ( https://icerik.ataaof.edu.tr/?d=turkdilii )
  • İstanbul Üniversitesi, Türk Dili-I ( http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/turkdili1.pdf )
  • Türk Dil Kurumu, Sözlükler, ( https://tdk.gov.tr/ , https://sozluk.gov.tr/ )
  • KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCİLASUN, Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Yargı Yay., Ankara, 2001.
  • ERGİN, Muharrem: TÜRK DİL BİLGİSİ, Bayrak Yay., İstanbul, 1999.
  • GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005.
  • YAVUZ, Kemal; YETİŞ, Kâzım; BİRİNCİ, Nejat: ÜNİVERSİTE TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON DERSLERİ, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2001.
  • SERTKAYA, Osman Fikri: “Atatürk ve Türk Dili”, TÜRK DİLİ: Ankara 2001, II. C., 599. S., 549-563 s.
  • KORKMAZ, Zeynep: “Yazılı Devirlerdeki Gelişmelere Göre Eski Türkçenin Yaşı”, TDAY-Belleten 1989: Ankara 1994, 353-370. s., TDK Yay.: 553.
  • ÖZKAN, Mustafa: YÜKSEK ÖĞRETİMDE TÜRK DİLİ YAZILI VE SÖZLÜ ANLATIM, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2001.
  • Düzce Üniversitesi Türk Dili Bölümü Ders Notları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 2 2 4
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 78
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0