Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretmenlik Mesleğine Giriş MBZ101 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Taner ATMACA
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Taner ATMACA (Güz)
Dersin Amacı Bir bilim olarak eğitimin; tarihsel, psikolojik, toplumsal, hukusal, felsefi, siyasal ve ekonomik temelleri hakkında bilgi sahibi olan ve aralarındaki ilişkileri kurabilen, Türk Eğitim sistemi, Eğitimde kullanılan yöntemler ve yeni yönelimleri bilen, meslek hayatında bu bilgilerini kullanabilen öğretmenler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği Eğitimin temel kavramları, eğitimin diğer bilimlerle ilişkisi ve işlevleri (eğitimin felsefi, sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik temelleri), eğitim biliminin tarihsel gelişimi, 21.yüzyılda eğitim biliminde yönelimler, eğitim biliminde araştırma yöntemleri, Türk Milli Eğitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmenlik mesleğinin özellikleri, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Meslek kavramını açıklar.
2 Öğretmenlik mesleğinin özelliklerini sıralar.
3 Sınıf ve okul çevresini tanımlar.
4 Eğitimin sosyal, politik ve ekonomik temellerini açıklar
5 Eğitimin bazı alanlarla (psikoloji,felsefe,hukuk,ekonomi) ilişkilerini yorumlar.
6 Türk eğitim sisteminin yapısı ve genel işleyişini örnekler.
7 Eğitimde alternatif bakış açılarını karşılaştırır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta TEMEL KAVRAMLAR Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN ÖZELLİKLERİ VE İLKELERİ Görüşme, Diğer Faaliyetler
4. Hafta OKUL VE SINIF ORTAMI Araştırma, Görüşme
5. Hafta EĞİTİMİN SOSYAL TEMELLERİ Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta EĞİTİMİN TARİHİ TEMELLERİ Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma
7. Hafta EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme
8. Hafta Ara Sınav Diğer Faaliyetler
9. Hafta EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ Diğer Faaliyetler
10. Hafta EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
11. Hafta EĞİTİMİN HUKUKİ TEMELLERİ Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE MODELLER Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme
14. Hafta Değerlendirme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 3 4 3 4 5 3 2
PY2 1 2 1 1 4 1 4
PY3 1 1 1 1 1 1 1
PY4 3 4 3 2 4 3 2
PY5 2 1 2 1 2 1 1
PY6 5 5 5 5 5 5 5
PY7 3 2 3 2 2 2 2
PY8 1 1 1 1 1 1 1
PY9 3 4 3 3 3 3 3
PY10 2 2 2 2 2 2 2
PY11 2 2 2 2 2 2 2
PY12 1 1 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1 1 1
PY15 1 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • ŞİŞMAN,MEHMET(2006)EĞİTİM BİLİMLERİNE GİRİŞ ANKARA PEGEM A YAYINCILIK
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 3 3
Final 1 3,5 3,5
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0