| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğretmenlik Mesleğine Giriş | MBZ101 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Taner ATMACA |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Taner ATMACA (Güz) |
| Dersin Amacı | Bir bilim olarak eğitimin; tarihsel, psikolojik, toplumsal, hukusal, felsefi, siyasal ve ekonomik temelleri hakkında bilgi sahibi olan ve aralarındaki ilişkileri kurabilen, Türk Eğitim sistemi, Eğitimde kullanılan yöntemler ve yeni yönelimleri bilen, meslek hayatında bu bilgilerini kullanabilen öğretmenler yetiştirmektir. |
| Dersin İçeriği | Eğitimin temel kavramları, eğitimin diğer bilimlerle ilişkisi ve işlevleri (eğitimin felsefi, sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik temelleri), eğitim biliminin tarihsel gelişimi, 21.yüzyılda eğitim biliminde yönelimler, eğitim biliminde araştırma yöntemleri, Türk Milli Eğitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmenlik mesleğinin özellikleri, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Meslek kavramını açıklar. |
| 2 | Öğretmenlik mesleğinin özelliklerini sıralar. |
| 3 | Sınıf ve okul çevresini tanımlar. |
| 4 | Eğitimin sosyal, politik ve ekonomik temellerini açıklar |
| 5 | Eğitimin bazı alanlarla (psikoloji,felsefe,hukuk,ekonomi) ilişkilerini yorumlar. |
| 6 | Türk eğitim sisteminin yapısı ve genel işleyişini örnekler. |
| 7 | Eğitimde alternatif bakış açılarını karşılaştırır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | TEMEL KAVRAMLAR | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN ÖZELLİKLERİ VE İLKELERİ | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | OKUL VE SINIF ORTAMI | Araştırma, Görüşme |
| 5. Hafta | EĞİTİMİN SOSYAL TEMELLERİ | Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | EĞİTİMİN TARİHİ TEMELLERİ | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 7. Hafta | EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ | Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ | Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 11. Hafta | EĞİTİMİN HUKUKİ TEMELLERİ | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE MODELLER | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme |
| 14. Hafta | Değerlendirme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 2 |
| PY2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 2 |
| PY5 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 3,5 | 3,5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||