Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Edebiyatı 2 SNZ206 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Fatih Çetin ÇETİNKAYA
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı çocuk edebiyatının çocuk gelişimi açısından önemini, çocuk edebiyatı türlerini, Türk edebiyatının çocuklar için ortaya koyduğu eserlerini incelemek ve araştırmakla ilgili yeterlilikleri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Resimli çocuk kitapları; çocuk kitaplarında bulunması gereken temel özellikler; çocuk kitaplarını inceleme ve değerlendirme kriterleri; fantastik eserler; biyografi, hikâye edici ve bilgilendirici metinler; seri kitaplar; çocuk dergileri ve dünya çocuk edebiyatının gelişmesi; dijital çocuk edebiyatı ürünleri; çocuk edebiyatı ürünleri ve yapay zeka ilişkisi; dünya çocuk edebiyatının gelişimi; çocuk edebiyatı eserlerini sınıf içi kullanma uygulamaları; hikâye edici ve bilgilendirici metin işleme süreci.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Çocuk edebiyatının temel özelliklerini tanıyabilecek ve bu eserlerin çocukların gelişimine katkılarını açıklayabileceksiniz.
2 Çocuk edebiyatı türlerini ve önemli yazarlarını tanıyabilecek, bu eserleri eğitim süreçlerinde etkili bir şekilde kullanabileceksiniz.
3 Çocuklar için uygun edebi eserleri seçme ve değerlendirme becerisi kazanacaksınız.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Çocuk Edebiyatına Giriş Görüşme, Uygulama, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Çocuk Edebiyatının Tarihsel Gelişimi Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Çocuk Edebiyatı Türleri Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama
4. Hafta Çocuk Edebiyatında Dil Gelişimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme
5. Hafta Duygusal Gelişim ve Çocuk Edebiyatı Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
6. Hafta Resimli Kitaplar ve Grafik Romanlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Uygulama, Görüşme, Araştırma
7. Hafta Masallar ve Mitler Araştırma, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Diğer Faaliyetler, Görüşme
8. Hafta Vize Sınavı Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
9. Hafta Çocuk Edebiyatı Yazarları ve Örnek Eserler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Çocuk Edebiyatında Temalar ve Değerler Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma
11. Hafta Çocuk Edebiyatının Eğitimde Kullanımı Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Çocuklara Kitap Seçimi ve Değerlendirme Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma, Uygulama, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Çocuk Edebiyatında Kültürel Çeşitlilik Uygulama, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Final Sınavı Diğer Faaliyetler, Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 5 5 5
PY2 5 5 5
PY3 0 0 0
PY4 5 5 5
PY5 5 5 5
PY6 5 5 5
PY7 5 5 5
PY8 5 5 5
PY9 5 5 5
PY10 5 5 5
PY11 5 5 5
PY12 0 0 0
PY13 0 0 0
PY14 2 1 1
PY15 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Nikolajeva, M. (2005). Aesthetic Approaches to Children's Literature: An Introduction. Lanham: Scarecrow Press.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 9 4 36
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 4 4 16
Toplam İş Yükü 52
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0