Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçe Öğretimi SNZ204 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Fatih Çetin ÇETİNKAYA
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Türkçeyi sevmelerini, doğru ve etkili kullanmalarını sağlamak, Zihinsel gelişimlerine uygun olarak anlama, sıralama, sınıflama, sorgulama, ilişki kurma, eleştirme, tahmin etme, analiz-sentez yapma ve değerlendirme gibi zihinsel becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği Türkçe öğretiminde kullanılabilecek çağdaş yöntem ve teknikler; okuma, yazma, dinleme, konuşma, görsel okuma ve sunu; anlama becerilerinin geliştirilmesi; okuma güçlüklerinin tanılanması ve giderilmesi; okuma metinlerinin yapısı; bilgilendirici ve hikâye edici metinlerin öğretimi; metinler arası okuma ve yazma; metinlerden anlam kurma, metinlerle ilgili sorular ve türleri; okuma ve yazma yoluyla eleştirel düşüncenin geliştirilmesi; ana fikir öğretimi ve yöntemleri; okumanın amaçları, türleri ve kuralları; okuma, yazma, dinleme, konuşma ve anlamanın değerlendirilmesi; İlköğretim Türkçe programının incelenmesi, diğer derslerle ilişkisi, programa ilişkin örnek etkinlik uygulamaları.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türkçe dil öğretiminde kullanılan temel kuramları ve yöntemleri tanıyabileceksiniz.
2 Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin geliştirilmesine yönelik stratejiler geliştirebileceksiniz.
3 Dil öğretiminde etkili materyaller hazırlama ve değerlendirme yöntemlerini uygulayabileceksiniz.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dil Öğretimine Giriş Uygulama, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
2. Hafta Dil Öğretim Kuramları Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma
3. Hafta Dil Bilgisi Öğretimi Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
4. Hafta Okuma Becerilerinin Geliştirilmesi Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi Araştırma, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta Dinleme Becerilerinin Geliştirilmesi Araştırma, Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Konuşma Becerilerinin Geliştirilmesi Araştırma, Uygulama, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Vize Sınavı Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
9. Hafta Dil Öğretiminde Materyal Geliştirme Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Diğer Faaliyetler, Uygulama
10. Hafta Teknolojinin Dil Öğretiminde Kullanımı Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma
11. Hafta Türkçe Öğretiminde Değerlendirme Yöntemleri Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Türkçe Dil Bilgisi ve Uygulamaları Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama, Diğer Faaliyetler, Görüşme
13. Hafta Dil Öğretiminde Kültürel Unsurlar Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler
14. Hafta Final Sınavı Uygulama, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 5 5 5
PY2 5 5 5
PY3 0 0 0
PY4 5 5 5
PY5 5 5 5
PY6 5 5 5
PY7 5 5 5
PY8 5 5 5
PY9 5 5 5
PY10 5 5 5
PY11 5 5 5
PY12 0 0 0
PY13 0 0 0
PY14 5 5 5
PY15 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Akyol, H. (2011). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 10 6 60
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 4 4 16
Toplam İş Yükü 76
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0