Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim İlke ve Yöntemleri MBZ204 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Abdullah ADIGÜZEL
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders öğretmen adaylarının, öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin temel kavramalarını, öğrenme alanlarına göre amaç yazmalarını, ders içeriklerini düzenleme ve gerçekleştirme aşamalarını etkili ve verimli bir şekilde gerçekleştirebilmeleri için farklı öğretim model, yöntem ve tekniklerin, ilke ve uygulamalarını öğrenmelerini hedeflemiştir.
Dersin İçeriği Temel kavramlar (Öğrenme, öğretme, öğretim, kuram, ilke, kural, yasa, yöntem, teknik, strateji, taktik, stil, biçem, yaklaşım, model). Öğretim ilkeleri; bilgi beceri, tutum ve değerlerin öğrenciye sunumunda kullanılan ardışık sıralı ve öğrenci özelliklerini dikkate alan öğretim ilkeleri, ders planı ve belirtke tabloların hazırlanması. Öğrenme Alanlarına göre amaç hazırlama; bilişsel, duyuşsal ve devinimsel öğrenme alanlarına uygun amaç hazırlama ve amaç türlerini tanımlama. Ders içeriklerini hazırlama kriterleri ve düzenleme yaklaşımları Bir dersin özellikleri ve işleniş aşamaları. Öğretim yöntemleri; (Düz Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Örnek Olay İncelemesi Yöntemi, Gözlem Gezisi Yöntemi, Rol Oynama Yöntemi, Benzetim Yöntemi, Mikro Öğretim Yöntemi, Kavram Haritası Yöntemi, Zihin Haritaları, Drama Yöntemi, Öğretme Öğrenme Stratejileri) Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; (Çoklu Zekâ Kuramı, Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı, İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı, Tam Öğrenme Modeli, Okulda Öğrenme Modeli, Yaratıcı Düşünme, Yansıtıcı Öğretim, Kauntum Öğrenme). Tartışma Yöntem ve Teknikleri; (Büyük Grup Tartışması, Küçük Grup Tartışması, Münazara Tekniği, Parlamenter Münazara Tekniği, Sempozyum Tekniği, Kollegyum Tekniği, Açık Oturum Tekniği, Brifing Tekniği, Seminer Tekniği, Forum Tekniği, Çember Tekniği, Panel Tekniği, Zıt Panel Tekniği, Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Beyin Fırtınası Tekniği, Workshop Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği). Aktif Öğrenme Teknikleri; (Öğrenme İstasyonu, Görüş Geliştirme, Konuşma Halkası, Akvaryum, Kartopu, Balık Kılçığı, Vızıltı (Fısıltı) – Philips Grupları, Öykü Temelli Öğretim, Metafor Tekniği,V-Diyagramı, Eğitsel Oyunlar, Senaryo Temelli Öğrenme, Altı Ayakkabılı Uygulama Tekniği, Proje Temelli Öğrenme, Allosterik Öğrenme, Hayatboyu Öğrenme, Tecrübî Öğrenme, Yönlendirici Öğrenme, Dönüştürücü Öğrenme, Öğrenme Halkaları, Kart Eşleştirme). Bireysel Öğretim Yöntem ve Teknikleri; (Bireyselleştirilmiş Öğretim, Programlı Öğretim, Özel Öğretici Destekli Öğretim Yöntemi, Ev Ödevi Tekniği, Harmanlanmış Öğrenme Yaklaşımı, Ters Yüz Öğrenme, Modüler Öğretim, Farklılaştırılmış Öğretim).
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili bilgi, beceri ve tutum geliştirir
2 Öğretim ilkelerini tanımlayabilme ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
3 Öğretmenlik mesleğine ilişkin temel kavramları ve fikirleri bilir.
4 Ders planını nasıl hazırlayacağını bilir.
5 Öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
6 Öğretmen yeterlilikleri ile öğretim arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
7 Öğretim stratejilerini açıklar.
8 Öğretim ilkelerinin öğretim sürecindeki önemini açıklar.
9 Farklı öğrenme stratejilerini bilir ve uygular.
10 Öğretim yaklaşımlarını açıklayabilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel Kavramlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Öğrenme kuramları ve İlkeleri, Araştırma
3. Hafta Öğretim kuramları ve İlkeleri Araştırma
4. Hafta Öğrenme, öğretim öğretim stratejileri ve taktiklari Diğer Faaliyetler
5. Hafta Öğretimde planlama ve yöntem seçimine etki eden etmenler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Öğretim yöntemleri; Gözlem Gezisi Yöntemi, Rol Oynama Yöntemi, Benzetim Yöntemi, Mikro Öğretim Yöntemi, Kavram Haritası Yöntemi, Zihin Haritaları, Drama Yöntemi, Öğretme Öğrenme Stratejileri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; Çoklu Zekâ Kuramı, Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı, İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; Tam Öğrenme Modeli, Okulda Öğrenme Modeli, Yaratıcı Düşünme, Yansıtıcı Öğretim, Kauntum Öğrenme Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Tartışma Yöntem ve Teknikleri; Büyük Grup Tartışması, Küçük Grup Tartışması, Münazara Tekniği, Parlamenter Münazara Tekniği, Sempozyum Tekniği, Kollegyum Tekniği. Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Altı Şapkalı Düşünme-Altı Ayakkabılı Uygulama-Altı Madalya Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta İstasyon-Konuşma Halkası Diğer Faaliyetler
13. Hafta Öğrenme Öğretme Stil ve Biçemleri Diğer Faaliyetler
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY6 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY7 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY11 0 5 0 0 5 5 5 5 0 5
PY12 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY13 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY14 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY15 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Açıkgöz, K. (2007). Etkili Öğrenme ve Öğretme İzmir: Biliş yayınları.
  • Arslan, M.(2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bilen, M. (2006). Plandan Uygulamaya Öğretim Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2005). Plandan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Fer, S. (2009). Öğretim Tasarımı Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gözütok, D. (2006). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara:Ekinoks.
  • Küçükahmet, L. (2001). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Özden, Y. (2008). Öğrenme ve Öğretme Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, V (2007). Öğretmen Elkitabı Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Açıkgöz, K. (2007). Aktif Öğrenme İzmir: Biliş yayınları.
  • Demirel, Ö. (2005). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme: Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Budak, Y. (2015). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, 2015. ISBN978-605-364-830-7. 2. BASKI 2017.
  • Adıgüzel, A. (2022). Kuramdan Uygulamaya. Öğretimde Yöntemsel yaklaşım ve Öğrenme: Süreçler Stratejiler Yaklaşımlar Modeller Yöntemler ve Teknikler. Eğitim Yayıncılık. 2022. ISBN: 978-625-8341-63-8.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 10 6 60
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 4 4 16
Toplam İş Yükü 76
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0