Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlkokuma Yazma Öğretimi SNZ205 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Hasan Kağan KESKİN
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hasan Kağan KESKİN (Güz)
Dersin Amacı Dersin amacı, okuma yazma öğretimi ile ilgili temel kavram, yaklaşım, teori ve teknikleri anlayan, birinci sınıf öğrencilerinin özelliklerine göre okuma ve yazma uygulamaları gerçekleştiren öğretmen adayları yetiştirmektir.
Dersin İçeriği Okuma-yazma öğrenme alanlarının tanımlanma süreci ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin erken okuma ve yazmaya etkileri, erken okuma yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özellikleri, nedenler erken okuma yazma öğretiminde başarısızlık, erken okuma yazma öğretiminde kullanılan araç ve gereçler, erken okuma yazma öğretiminde kullanılan yöntemler, Türkçe öğretim programında belirtilen erken okuma ve yazma öğretim yöntemi, erken okuma yazma öğretimi uygulamaları.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Erken okuma ve yazmaya ilişkin temel kavramları kullanır.
2 Türkçenin ses, yazı ve dil özelliklerinin erken okuma yazma öğretimine etkisini açıklar.
3 Öğrenme alanları ile erken okuma yazma öğretimi arasında ilişki kurar.
4 Erken okuma yazma öğretiminin amaç ve ilkelerini açıklar.
5 Erken okuma yazma öğretiminde karşılaşılabilecek zorluk ve başarısızlıkların nedenlerini birinci sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerine göre değerlendirir.
6 Erken okuma yazma öğretiminde kullanılan yöntemlerin güçlü ve zayıf yönlerini üstünlükleri ve sınırlılıkları ile değerlendirir.
7 Türkçe öğretim programında belirtilen okuma yazma öğretiminin ilkelerini, özelliklerini, uygulama sürecini ve aşamalarını açıklar.
8 Erken okuma yazma öğretiminin öğrencilerin yüksek düşünme becerilerini geliştirmedeki rolünü açıklar.
9 Erken okuma ve yazma öğretimi için uygun araç ve gereçleri seçer veya tasarlar.
10 Öğrenme-öğretme sürecini Türkçe öğretim programında belirtilen erken okuma yazma öğretimi basamaklarına uygun olarak planlar ve uygular.
11 Erken okuma yazma öğretiminin süreç ve becerilerini (ses, harf, hece, kelime tanıma, akıcı okuma, anlama vb.) geliştirmeye yönelik etkinlikler geliştirir.
12 Öğrencilerin okuma ve yazma becerilerini değerlendirmek için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Erken okuma ve yazma öğretim yöntemleri. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme
2. Hafta 1. sınıf öğrencilerinin gelişim özellikleri Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Türkçe öğretim programının özellikleri ve erken okuma yazma öğretiminde güncel değişiklikler Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Erken okuma yazma öğretimi etkinliklerine hazırlık. (Öğretmenin ve sınıfın hazırlanması, öğrencilerin tanınması vb.) Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
5. Hafta Erken okuma ve yazmaya hazırlık, erken okuma ve yazmaya başlama ve devam etme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta Erken okuma yazma öğretim sürecini planlama, etkinlik ve materyalleri hazırlama Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Ders planı ve öğretim materyallerinin hazırlanması, öğretim etkinliklerinin gerçekleştirilmesi Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Vize
9. Hafta Ders planı ve öğretim materyallerinin hazırlanması, öğretim etkinliklerinin gerçekleştirilmesi Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Ders planı ve öğretim materyallerinin hazırlanması, öğretim etkinliklerinin gerçekleştirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme
11. Hafta Ders planı ve öğretim materyallerinin hazırlanması, öğretim etkinliklerinin gerçekleştirilmesi Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
12. Hafta Ders planı ve öğretim materyallerinin hazırlanması, öğretim etkinliklerinin gerçekleştirilmesi Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Ders planı ve öğretim materyallerinin hazırlanması, öğretim etkinliklerinin gerçekleştirilmesi Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY6 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY7 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY10 4 4 4 4 5 4 4 5 4 4 4 5
PY11 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY12 2 2 2 2 2 2 1 2 2 1 2 1
PY13 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY14 2 3 2 3 2 3 2 2 2 2 2 2
PY15 2 3 3 3 3 3 3 3 3 3 4 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Akyol,Hayati (2012).Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fatma Susar Kırmızı, Emre Ünal. (2016). İlk Okuma ve Yazma Öğretimi. Ankara, Anı Yayıncılık.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 10 10
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 2 19 38
Araştırma 1 2,5 2,5
Görüşme 4 10 40
Sunum (Hazırlık) 10 4 40
Uygulama 1 10 10
Diğer Faaliyetler 3 3,5 10,5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0