| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fen Bilimleri Lab. Uygulamaları | SNZ203 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 0 + 2 | 1,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ECEVİT |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ECEVİT (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders, sınıf öğretmeni adaylarına 3. ve 4. sınıf fen konularına ilişkin basit ve ucuz malzemelerle deney ve etkinlikler planlama ve uygulama becerilerini geliştirmeyi ve öğretmen adaylarında etkinliğinin ne olduğundan çok nasıl yapıldığının önemine ilişkin farkındalık geliştirmeyi amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Ders İçeriği: Dersin odak noktası, sınıf öğretmeni adaylarının fen laboratuvar ortamında bilimsel süreç ve soru sorma-sorgulama becerilerini geliştirmektir. Her hafta farklı bir fen konusu ele alınarak, öğretmen adayları basit ve ekonomik materyallerle kendi deneylerini tasarlar ve uygular. Bu süreçte: Bilimsel Süreç Becerileri: Öğretmen adayları, deney tasarlarken hipotez kurma, gözlem yapma, veri toplama, analiz etme ve sonuç çıkarma gibi temel bilimsel süreç becerilerini aktif olarak kullanırlar. Soru Sorma ve Sorgulama: Ders içeriği, adayların soru sorma ve sorgulama yeteneklerini geliştirmeyi amaçlar. Bu becerilerle, öğrencilerde eleştirel düşünme ve araştırma isteği uyandıracak sorular sormayı öğrenirler. Öğrenci Merkezli Etkinlikler: Etkinlikler, öğretmen adaylarının kendi becerilerini geliştirmenin yanı sıra bu becerileri ilerde öğrencilerinde nasıl geliştirebileceklerine dair bilgi ve uygulama imkânı sağlar. Bu içeriğin sonunda öğretmen adayları, hem kendi öğrenme süreçlerini değerlendirebilir hem de öğrencilere yönelik etkili fen etkinlikleri planlama becerisini kazanır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğretmen adayları, deney tasarlarken hipotez kurma, gözlem yapma, veri toplama, analiz etme ve sonuç çıkarma gibi temel bilimsel süreç becerilerini aktif olarak kullanırlar. |
| 2 | Ders içeriği, adayların soru sorma ve sorgulama yeteneklerini geliştirmeyi amaçlar. Bu becerilerle, öğrencilerde eleştirel düşünme ve araştırma isteği uyandıracak sorular sormayı öğrenirler. |
| 3 | öğretmen adaylarının kendi becerilerini geliştirmenin yanı sıra bu becerileri ilerde öğrencilerinde nasıl geliştirebileceklerine dair bilgi ve uygulama imkânı sağlar. |
| 4 | öğretmen adayları, hem kendi öğrenme süreçlerini değerlendirebilir hem de öğrencilere yönelik etkili fen etkinlikleri planlama becerisini kazanır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Fen bilimleri eğitiminde laboratuvar amacı ve önemi, güvenlik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama, Görüşme |
| 2. Hafta | Bilimsel yöntem ve bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması Araştırılabilir soru sorma becerisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma |
| 3. Hafta | Basit ve ucuz malzemelerle yapılacak deney örnekleri, Etkinliğin ne olduğundan çok nasıl yapıldığının önemi, Deney tasarlamaya hazırlık | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma |
| 4. Hafta | Fiziksel Olaylar Konu Alanı Ölçmeye yönelik deneyler, Kuvvet ve Hareket deneyleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma |
| 5. Hafta | Fiziksel Olaylar Konu Alanı , Elektrik ve manyetizma deneyleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma |
| 6. Hafta | Fiziksel Olaylar Konu Alanı, Işık ve ses deneyleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama |
| 7. Hafta | Dünya ve Evren Konu Alanı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama |
| 8. Hafta | Vize | |
| 9. Hafta | Dünya ve Evren Konu Alanı | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Madde ve Doğası Konu Alanı, Maddenin özellikleri ve yapısı ile ilgili deneyler, Maddenin halleri ve hal değişimi ile ilgili deneyler | Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Madde ve Doğası Konu Alanı, Mutfakta bilim ile ilgili deneyler | Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Madde ve Doğası Konu Alanı, Fiziksel ve kimyasal tepkime ile ilgili deneyler | Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Canlılar ve yaşam konu alanı | Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Canlılar ve yaşam konu alanı | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ||||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ||||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY12 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 1 | 2 | 1 | 3 |
| PY15 | 3 | 4 | 4 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 10 | 10 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 2 | 7 | 14 |
| Araştırma | 1 | 22 | 22 | |
| Görüşme | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Sunum (Hazırlık) | 2 | 3 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 21 | 21 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||