Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Bilimleri Lab. Uygulamaları SNZ203 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 0 + 2 1,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ECEVİT
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ECEVİT (Güz)
Dersin Amacı Bu ders, sınıf öğretmeni adaylarına 3. ve 4. sınıf fen konularına ilişkin basit ve ucuz malzemelerle deney ve etkinlikler planlama ve uygulama becerilerini geliştirmeyi ve öğretmen adaylarında etkinliğinin ne olduğundan çok nasıl yapıldığının önemine ilişkin farkındalık geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Ders İçeriği: Dersin odak noktası, sınıf öğretmeni adaylarının fen laboratuvar ortamında bilimsel süreç ve soru sorma-sorgulama becerilerini geliştirmektir. Her hafta farklı bir fen konusu ele alınarak, öğretmen adayları basit ve ekonomik materyallerle kendi deneylerini tasarlar ve uygular. Bu süreçte: Bilimsel Süreç Becerileri: Öğretmen adayları, deney tasarlarken hipotez kurma, gözlem yapma, veri toplama, analiz etme ve sonuç çıkarma gibi temel bilimsel süreç becerilerini aktif olarak kullanırlar. Soru Sorma ve Sorgulama: Ders içeriği, adayların soru sorma ve sorgulama yeteneklerini geliştirmeyi amaçlar. Bu becerilerle, öğrencilerde eleştirel düşünme ve araştırma isteği uyandıracak sorular sormayı öğrenirler. Öğrenci Merkezli Etkinlikler: Etkinlikler, öğretmen adaylarının kendi becerilerini geliştirmenin yanı sıra bu becerileri ilerde öğrencilerinde nasıl geliştirebileceklerine dair bilgi ve uygulama imkânı sağlar. Bu içeriğin sonunda öğretmen adayları, hem kendi öğrenme süreçlerini değerlendirebilir hem de öğrencilere yönelik etkili fen etkinlikleri planlama becerisini kazanır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğretmen adayları, deney tasarlarken hipotez kurma, gözlem yapma, veri toplama, analiz etme ve sonuç çıkarma gibi temel bilimsel süreç becerilerini aktif olarak kullanırlar.
2 Ders içeriği, adayların soru sorma ve sorgulama yeteneklerini geliştirmeyi amaçlar. Bu becerilerle, öğrencilerde eleştirel düşünme ve araştırma isteği uyandıracak sorular sormayı öğrenirler.
3 öğretmen adaylarının kendi becerilerini geliştirmenin yanı sıra bu becerileri ilerde öğrencilerinde nasıl geliştirebileceklerine dair bilgi ve uygulama imkânı sağlar.
4 öğretmen adayları, hem kendi öğrenme süreçlerini değerlendirebilir hem de öğrencilere yönelik etkili fen etkinlikleri planlama becerisini kazanır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Fen bilimleri eğitiminde laboratuvar amacı ve önemi, güvenlik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama, Görüşme
2. Hafta Bilimsel yöntem ve bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması Araştırılabilir soru sorma becerisi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma
3. Hafta Basit ve ucuz malzemelerle yapılacak deney örnekleri, Etkinliğin ne olduğundan çok nasıl yapıldığının önemi, Deney tasarlamaya hazırlık Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma
4. Hafta Fiziksel Olaylar Konu Alanı Ölçmeye yönelik deneyler, Kuvvet ve Hareket deneyleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma
5. Hafta Fiziksel Olaylar Konu Alanı , Elektrik ve manyetizma deneyleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma
6. Hafta Fiziksel Olaylar Konu Alanı, Işık ve ses deneyleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama
7. Hafta Dünya ve Evren Konu Alanı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama
8. Hafta Vize
9. Hafta Dünya ve Evren Konu Alanı Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
10. Hafta Madde ve Doğası Konu Alanı, Maddenin özellikleri ve yapısı ile ilgili deneyler, Maddenin halleri ve hal değişimi ile ilgili deneyler Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Madde ve Doğası Konu Alanı, Mutfakta bilim ile ilgili deneyler Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Madde ve Doğası Konu Alanı, Fiziksel ve kimyasal tepkime ile ilgili deneyler Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Canlılar ve yaşam konu alanı Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Canlılar ve yaşam konu alanı Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 5 5 5 5
PY2 2 2 2 2
PY3 4 4 4 4
PY4 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4
PY6 1 1 1 1
PY7 4 4 4 4
PY8 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5
PY10 4 4 4 5
PY11 0 0 0 0
PY12 0 0 0 0
PY13 0 0 0 0
PY14 1 2 1 3
PY15 3 4 4 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Gündelik eşyalarla basit fen deneyleri https://www.dr.com.tr/Kitap/Gundelik-Esyalarla-Basit-Fen-Deneyleri/Cocuk-Ve-Genclik/Okul-Cagi-6-10-Yas/Cocuk-Bilim/urunno=0000000218063 Etkileyici Kimya Deneyleri https://www.dr.com.tr/Kitap/Sihirli-Bilim-Etkileyici-Kimya-Deneyleri/Bilim/Tubitak-Kitaplari/urunno=0000000703230 Şaşırtıcı Ses Deneyleri https://www.dr.com.tr/Kitap/Sasirtici-Ses-Deneyleri-Sihirli-Bilim/Cocuk-ve-Genclik/Okul-Cagi-6-10-Yas/Cocuk-Bilim/urunno=0001847494001 Çarpıcı Elektrik ve Manyetizma Deneyleri https://www.dr.com.tr/Kitap/Carpici-Elektrik-ve-Manyetizma-Deneyleri-Sihirli-Bilim/Cocuk-ve-Genclik/Okul-Cagi-6-10-Yas/Cocuk-Bilim/urunno=0001847493001 Çocuğun dünyasında bilim, Tubitak bilim kitapları, https://www.dr.com.tr/Kitap/Cocugun-Dunyasinda-Bilim/Olga-S-Jarrett/Bilim/Tubitak-Kitaplari/urunno=0000000455539
  • Okul öncesi eğitiminde ve ilkokulda STEM, Nobel yayınevi, Çeviri Editörleri: Prof. Dr. Semra ERKAN, https://www.nobelyayin.com/okul-oncesi-egitimde-ve-ilkokulda-stem-stem-in-the-primary-curriculum_18663.html Her güne bir deney, https://www.dr.com.tr/Kitap/Her-Gune-Bir-Deney/Cocuk-Ve-Genclik/Okul-Cagi-6-10-Yas/Cocuk-Bilim/urunno=0000000565840 100 bilimsel deney, Tubitak Popüler Bilim Kitapları https://www.dr.com.tr/Kitap/100-Bilimsel-Deney/G-Andrews/Cocuk-ve-Genclik/Okul-Cagi-6-10-Yas/Cocuk-Bilim/urunno=0000000343851 Bilim Kütüphanem 150 Fantastik Deney https://www.dr.com.tr/Kitap/Bilim-Kutuphanem-150-Fantastik-Deney/Cocuk-Ve-Genclik/Okul-Cagi-6-10-Yas/Cocuk-Bilim/urunno=0000000352736 Deneylerle Bilim 1. Kitap Tubitak Bilim Kitapları Deneylerle Bilim 2. Kitap Tubitak Bilim Kitapları Deneylerle Bilim 3. Kitap Tubitak Bilim Kitapları
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 10 10
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 2 7 14
Araştırma 1 22 22
Görüşme 1 1,5 1,5
Sunum (Hazırlık) 2 3 6
Diğer Faaliyetler 1 21 21
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0