| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Tarihi | MBZ201 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK (Güz) |
| Dersin Amacı | Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemini; Türk eğitim olgusunun tarihi süreçleri bilgisi; Türk eğitim tarihi dersinin bireysel ve toplumsal yararları ve öğretmenlik mesleğine katkıları. |
| Dersin İçeriği | Orta Asya Türk devletlerinde eğitim. İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim. Büyük Selçuklularda ilköğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim. Medreseler. Osmanlı döneminde, kuruluştan yenileşme hareketlerine kadar eğitim. Osmanlıda Yenileşme hareketlerinden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim. Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası. ?Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi -ilköğretim, orta öğretim, yüksek öğretim, öğretmen yetiştirme. Günümüzde Türk eğitim sisteminin yapısı. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Ortaasya Türk devletlerinde eğitim. |
| 2 | Eğitimi tarihi bilmenin, birey ve öğretmenlik mesleği açısından önemini gerekçeleri ile açıklayabilme. |
| 3 | Türk eğitim tarihi olgular bilgisi. |
| 4 | Eğitim sorunlarını analiz edebilme. |
| 5 | Toplumsal ve eğitim ile ilgili sorunlara çözüm yolları önerme. |
| 6 | Eğitim sorunlarına karşı duyarlı oluş. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Ortaasya Türk devletlerinde eğitim. | |
| 2. Hafta | İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim. | |
| 3. Hafta | Büyük Selçuklularda ilköğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim. | |
| 4. Hafta | Medreseler. | |
| 5. Hafta | Selçuklular dönemi Türk-İslam bilim insanları | |
| 6. Hafta | Osmanlı döneminde, kuruluştan yenileşme hareketlerine kadar eğitim. | |
| 7. Hafta | Osmanlıda Yenileşme hareketlerinden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim. | |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Eğitim Tarihinde ilk yasal düzenlemeler ve yeni anlayışlar | |
| 10. Hafta | Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası. | |
| 11. Hafta | Atatürk´ün eğitim felsefesi. | |
| 12. Hafta | Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi -ilköğretim, ortaöğretim, yüksek öğretim, öğretmen yetiştirme. | |
| 13. Hafta | Cumhuriyet dönemi başlıca eğitim düşünürleri. | |
| 14. Hafta | Final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |
| PY2 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
| PY3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| PY5 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
| PY6 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
| PY7 | 1 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
| PY8 | 0 | 5 | 0 | 2 | 2 | 4 |
| PY9 | 1 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 |
| PY10 | 1 | 5 | 1 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| PY15 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 3 | 1 | 3 |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 0,5 | 0,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
| Ödev 1 | 1 | 10 | 10 | |
| Final | 1 | 20 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||