| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Program Geliştirme | MBZ205 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin program geliştirme ve öğretim ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları ve uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerileri kazanmalarını amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Program geliştirmeyle ilgili temel kavramlar; program geliştirmenin teorik temelleri; program türleri; öğretim programlarının felsefi, sosyal, tarihî, psikolojik ve ekonomik temelleri; program geliştirme ve öğretim programlarının özellikleri; program geliştirmenin aşamaları; programın temel öğeleri (hedef, içerik, süreç, değerlendirme) ve öğeler arasındaki ilişkiler; hedeflerin sınıflandırılması ve programın öğeleriyle ilişkisi; içerik düzenleme yaklaşımları; eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi; program geliştirme süreci ve modelleri; eğitim programı tasarım yaklaşımları; program değerlendirme modelleri; program okur-yazarlığı; öğretim programlarının geliştirilmesinde öğretmelerin görev ve sorumlulukları; MEB öğretim programlarının özellikleri; öğretim programlarının uygulanması; dünyada ve Türkiye’de program geliştirmede yeni yaklaşımlar ve yönelimler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramları açıklar |
| 1 | Öğrenciler, eğitim programı geliştirme sürecinde kullanılan temel teorileri ve modelleri tanımlayabilecek ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebileceklerdir. |
| 2 | Öğrenciler, bir eğitim programı geliştirme sürecinin ilk adımı olarak ihtiyaç analizi yapabilecek ve elde edilen verileri program hedefleri ile uyumlu bir şekilde yorumlayabileceklerdir. |
| 2 | Program geliştirme sürecinin tarihsel gelişimini kavrar |
| 3 | Program geliştirme sürecinin temellerini (ekonomik, toplumsal, bireysel, felsefi) açıklar |
| 3 | Öğrenciler, eğitim programı hedeflerini belirleyebilecek ve bu hedeflere uygun içerik ve aktiviteleri etkili bir şekilde planlayabileceklerdir. |
| 4 | Öğrenciler, geliştirilen bir eğitim programını değerlendirme ve ihtiyaç duyulduğunda programı revize etme becerisine sahip olacaklardır. |
| 4 | Program geliştirme modellerini tanır |
| 5 | Program geliştirme sürecinde hedef, içerik, eğitim durumları ve ölçme/değerlendirme sürecinin özelliklerini kavrar |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Temel kavramlar. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 1. Hafta | Program Gelistirmede Temel Kavramlar | |
| 2. Hafta | Program Gelistirmenin Kuramsal Temelleri: Felsefi ve Toplumsal Temelleri | |
| 2. Hafta | Program geliştirmenin tarihi, sosyal, psikolojik, ekonomik, bireysel temelleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Program geliştirmenin felsefi temelleri | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 3. Hafta | Program Gelistirmenin Kuramsal Temelleri: Psikolojik ve Tarihi Temelleri | |
| 4. Hafta | Program Gelistirme Süreci | Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Program geliştirme tasarımları | Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 5. Hafta | İhtiyaç Analizi | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Eğitim Programları Modelleri | Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Eğitim Programları Modelleri | Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Program geliştirme süreci. | Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Eğitim programının hedefleri ve çeşitleri | Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama:Egitim Gereksinmelerinin Belirlenmesi | Araştırma |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 8. Hafta | Ara Sınav 1 | |
| 9. Hafta | Hedeflerin taksonomik sıralanması. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama:Amaçların Düzenlenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama:İçeriğin Seçimi ve Düzenlenmesi | Araştırma |
| 10. Hafta | İçerik düzenleme ve yaklaşımları. | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme |
| 11. Hafta | Program Geliştirmede Temel Sorunlar | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama: Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi | Araştırma |
| 12. Hafta | Program Geliştirmede Yeni Yönelimler | Araştırma |
| 12. Hafta | Program değerlendirme yaklaşımları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Ödev/Proje | |
| 13. Hafta | Eğitim Programlarının Denenmesi ve Değerlendirilmesi | Araştırma |
| 14. Hafta | Genel Değerlendirme | Araştırma |
| 14. Hafta | Final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır. | ✔ | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır. | ||||||
| 4 | Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ||||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 4 | 4 | 1 | 1 | 4 | 3 | 3 | 2 |
| PY2 | 1 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | 4 | 2 | 1 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| PY10 | 0 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 2 |
| PY11 | 5 | 1 | 4 | 0 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 0 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 10 | 2 | 20 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 1 | 5 | 5 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
| Ödev 1 | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Final | 1 | 10 | 10 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 56,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||