Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Program Geliştirme MBZ205 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR (Güz)
Dersin Amacı Bu ders, öğrencilerin program geliştirme ve öğretim ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları ve uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerileri kazanmalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Program geliştirmeyle ilgili temel kavramlar; program geliştirmenin teorik temelleri; program türleri; öğretim programlarının felsefi, sosyal, tarihî, psikolojik ve ekonomik temelleri; program geliştirme ve öğretim programlarının özellikleri; program geliştirmenin aşamaları; programın temel öğeleri (hedef, içerik, süreç, değerlendirme) ve öğeler arasındaki ilişkiler; hedeflerin sınıflandırılması ve programın öğeleriyle ilişkisi; içerik düzenleme yaklaşımları; eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi; program geliştirme süreci ve modelleri; eğitim programı tasarım yaklaşımları; program değerlendirme modelleri; program okur-yazarlığı; öğretim programlarının geliştirilmesinde öğretmelerin görev ve sorumlulukları; MEB öğretim programlarının özellikleri; öğretim programlarının uygulanması; dünyada ve Türkiye’de program geliştirmede yeni yaklaşımlar ve yönelimler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Program geliştirme ile ilgili temel kavramları açıklar
1 Öğrenciler, eğitim programı geliştirme sürecinde kullanılan temel teorileri ve modelleri tanımlayabilecek ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebileceklerdir.
2 Öğrenciler, bir eğitim programı geliştirme sürecinin ilk adımı olarak ihtiyaç analizi yapabilecek ve elde edilen verileri program hedefleri ile uyumlu bir şekilde yorumlayabileceklerdir.
2 Program geliştirme sürecinin tarihsel gelişimini kavrar
3 Program geliştirme sürecinin temellerini (ekonomik, toplumsal, bireysel, felsefi) açıklar
3 Öğrenciler, eğitim programı hedeflerini belirleyebilecek ve bu hedeflere uygun içerik ve aktiviteleri etkili bir şekilde planlayabileceklerdir.
4 Öğrenciler, geliştirilen bir eğitim programını değerlendirme ve ihtiyaç duyulduğunda programı revize etme becerisine sahip olacaklardır.
4 Program geliştirme modellerini tanır
5 Program geliştirme sürecinde hedef, içerik, eğitim durumları ve ölçme/değerlendirme sürecinin özelliklerini kavrar
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel kavramlar. Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
1. Hafta Program Gelistirmede Temel Kavramlar
2. Hafta Program Gelistirmenin Kuramsal Temelleri: Felsefi ve Toplumsal Temelleri
2. Hafta Program geliştirmenin tarihi, sosyal, psikolojik, ekonomik, bireysel temelleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler
3. Hafta Program geliştirmenin felsefi temelleri Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama
3. Hafta Program Gelistirmenin Kuramsal Temelleri: Psikolojik ve Tarihi Temelleri
4. Hafta Program Gelistirme Süreci Diğer Faaliyetler
4. Hafta Program geliştirme tasarımları Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
5. Hafta İhtiyaç Analizi Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Eğitim Programları Modelleri Diğer Faaliyetler
6. Hafta Eğitim Programları Modelleri Diğer Faaliyetler
6. Hafta Program geliştirme süreci. Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Eğitim programının hedefleri ve çeşitleri Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama:Egitim Gereksinmelerinin Belirlenmesi Araştırma
8. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Ara Sınav 1
9. Hafta Hedeflerin taksonomik sıralanması. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama:Amaçların Düzenlenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama:İçeriğin Seçimi ve Düzenlenmesi Araştırma
10. Hafta İçerik düzenleme ve yaklaşımları. Araştırma, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme
11. Hafta Program Geliştirmede Temel Sorunlar Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama: Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi Araştırma
12. Hafta Program Geliştirmede Yeni Yönelimler Araştırma
12. Hafta Program değerlendirme yaklaşımları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Ödev/Proje
13. Hafta Eğitim Programlarının Denenmesi ve Değerlendirilmesi Araştırma
14. Hafta Genel Değerlendirme Araştırma
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkili olan disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
2 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili edindiği bilgilere eleştirel bir bakış açısı ile yaklaşır.
3 Sınıf öğretmenliği alanında gerekli olan bilgisayar yazılımlarını kullanır.
4 Sınıf öğretmenliği alanında geliştirdiği becerileri içselleştirir ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5 İlkokul düzeyinde olan bir çocuğun sahip olması gereken temel becerileri kazandırmayı bilir ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9
PY1 3 4 4 1 1 4 3 3 2
PY2 1 4 4 2 3 3 3 3 3
PY3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY4 3 4 3 3 3 4 3 3 3
PY5 4 4 5 3 3 3 3 3 3
PY6 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY7 2 2 4 1 3 4 2 1 4
PY8 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY9 4 5 5 4 5 4 5 4 5
PY10 0 5 5 1 1 5 5 5 2
PY11 5 1 4 0 4 1 1 1 1
PY12 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY13 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY14 0 5 5 1 1 1 1 1 1
PY15 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Eğitimde Program Geliştirme Fatma Varış Ank. Üniversitesi.
  • Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme Özcan Demirel. PegemA.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Sönmez, V. (2003). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık. Varış, F., Eğitimde Program Geliştirme: Teori ve Teknikler. Ankara: Alkım Yay.,1994. Ertürk, S., Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan Lmt.Şti, 1982.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 10 2 20
Ders Dışı
Araştırma 1 5 5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 1,5 1,5
Final 1 10 10
Sınıf İçi Etkinlik 1 10 10
Toplam İş Yükü 56,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0