Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Bütünleştirme ÖAE212 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Osman AKTAN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Özel eğitimde yerleştirme yaklaşımları: birlikte ve ayrı eğitim; bütünleştirmenin tanımı; en az kısıtlayıcı eğitim ortamı kavramı, tarihçesi, yasal dayanakları ve türleri; destekleyici özel eğitim hizmetleri: danışmanlık, sınıf-içi destek ve kaynak oda; bütünleştirmede işbirliği: tanımı, önemi ve türleri; Türkiye’de bütünleştirme süreci: geçmişte ve günümüzde bütünleştirme; Türkiye’de özel eğitimle ilgili yasal düzenlemelerde bütünleştirme; bütünleştirmenin başarısını etkileyen etmenler; bütünleştirmeyle ilgili araştırmalar.
Dersin İçeriği Farklı kaynaştırma biçimleri arasındaki farkı kavrama; Özel eğitim için seçme ve yerleştirme sürecini anlama; Farklı engel grubundaki çocukların eğitimsel gereksinimlerini kavrama; Engelli kişilere karşı sınıftaki diğer öğrencilerin tutumlarını değerlendirebilme ve değiştirebilme; Sınıftaki engelli çocuklar için müfredatı ve öğretme tekniklerini uyarlayabilme.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenci bütünleştirme ve ilgili kavramları tanımlar.
2 Öğrenci bütünleştirmenin tarihçesini ve yasal dayanakları açıklar.
3 Öğrenci bütünleştirmede iş birliği ve ekip yaklaşımının önemini açıklar.
4 Öğrenci bütünleştirme ile ilgili ulusal araştırmaları inceler ve tartışır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Birlikte ve ayrı eğitim kavramları Görüşme, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Bütünleştirmenin tanımı ve ilgili kavramlar Görüşme
3. Hafta Bütünleştirmenin tarihçesi ve yasal dayanakları Diğer Faaliyetler
4. Hafta Destek özel eğitim hizmetleri Görüşme
5. Hafta Destek özel eğitim hizmetleri Görüşme
6. Hafta Bütünleştirmede iş birliği Görüşme
7. Hafta Ara Sınav Uygulama
8. Hafta Ekip yaklaşımı ve modelleri Görüşme
9. Hafta Ekip yaklaşımı ve modelleri Görüşme
10. Hafta Türkiye'de bütünleştirme süreci Görüşme, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Türkiye'de bütünleştirme süreci Görüşme
12. Hafta Bütünleştirmenin başarısını etkileyen etmenler Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Bütünleştirmeyle ilgili ulusal araştırmalar Görüşme, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Final sınavı Uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0 Özel Eğitim ile ilgili yasa ve yönetmeliklerdeki değişmeleri ve gelişmeleri izler.
0 Özel gereksinimli bireyler ile kullanılacak değerlendirme ve öğretim yöntemlerinin uygulanmasını etkileyebilecek bireysel, dilsel ve kültürel değişkenleri tanımlar.
0 Normal gelişimi ve farklı yetersizliklerin özelliklerini tanımlar.
0 Özel eğitimin gelişimini etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından tanımlar.
0 Özel gereksinimli bireyleri ve ailelerini toplumsal kaynaklara ulaşmaları için yönlendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY0 5 3 4 4
PY0 5 3 4 4
PY0 5 4 4 5
PY0 4 4 4 4
PY0 5 4 4 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Batu, E. S. ve Kırcaali İftar, G. (2005). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.Batu, E. S., Çolak, A. ve S. Odluyurt, S. (2014). Özel gereksinimli çocukların kaynaştırılması. 3. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.Dede, Ş. (1996). Özel Eğitim Hakkında Salamanca Bildirisi. Özel Eğitim Dergisi, 2(2), 91-94.Güzel Özmen, R. (2003). Kaynaştırma ortamında eğitimsel düzenlemeler. A. Ataman (Editör), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş, (s. 51-83). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.Sucuoğlu, B. & Kargın, T. (2008). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları: Yaklaşımlar, yöntemler, teknikler. İstanbul: Morpa.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 1 14
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 4 2 8
Sınavlar
Ara Sınav 1 2 1 2
Final 2 1 2
Toplam İş Yükü 54
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0