Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Program Geliştirme MBZ205 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Filiz EVRAN ACAR
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Filiz EVRAN ACAR (Güz)
Dersin Amacı Çağdaş program geliştirme sürecini, planlama, geliştirme, değerlendirme ve yaygınlaştırma ekseni içinde ele alarak, öğrencilerin bu süreçte kuram–uygulama bütünlüğünü kavramalarını ve eğitimde program geliştirme çalışmalarına yönelik eleştirel farkındalık kazanmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği Eğitimde program geliştirme alanına giriş; eğitim ve programla ilgili temel kavramlar; program türleri ve kuramsal temeller (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi vb.); programın temel boyutları ve program geliştirme sürecinin aşamaları; öğretim programının özellikleri; program tasarımı yaklaşımları ve program geliştirme modelleri; ihtiyaç analizi yöntemleri ve veri toplama araçları; amaç/kazanım yazımı (Bloom ve ölçülebilir fiillerle); içerik düzenleme yaklaşımları (döngüsel, sarmal, doğrusal vb.); öğrenme‑öğretme sürecinin planlanması (yöntem‑teknik seçimi, etkinlik tasarımı, farklılaştırma); program değerlendirme türleri ve ölçütleri; program okuryazarlığı; ders planlarının paylaşımı ve bütüncül değerlendirme.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitim ve program geliştirmeyle ilgili temel kavramları açıklar.
2 Programın öğeleri arasındaki ilişkiyi analiz eder.
3 Program geliştirme modellerini ve tasarım ilkelerini karşılaştırır.
4 İhtiyaç analizi sürecini gerçek örnekler üzerinden uygular.
5 Program geliştirme sürecine yönelik bir ders planı tasarlar.
6 Program geliştirme sürecinde bilimsel ve etik ilkelere özen gösterir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin İçeriğinin Tanıtılması Eğitim Programı İlgili Temel Kavramlar Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Anlatım
2. Hafta Program Türleri, Programın Kuramsal Temelleri Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, Tartışma, Araştırma
3. Hafta Programın Kuramsal Temelleri Grup Çalışması, Tartışma, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Eğitim Programının Temel Boyutları, Program Geliştirme Süreci/Aşamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Öğretim Programının Özellikleri Soru-Cevap, Grup Çalışması, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Anlatım
6. Hafta Eğitimde Program Tasarımı Yaklaşımları Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Eğitimde Program Geliştirme Modelleri Araştırma, Anlatım, Diğer Faaliyetler, Örnek Olay, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Program Geliştirme Sürecinde ihtiyaç belirleme Anlatım, Diğer Faaliyetler, Tartışma, Araştırma, Rol Oynama
9. Hafta Amaçların / Hedeflerin belirlenmesi Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta İçerik düzenleme ve yaklaşımları. Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Öğrenme-öğretme sürecinin düzenlenmesi (planlama ilkeleri) Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Araştırma, Drama, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler
12. Hafta Programın Değerlendirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Program okuryazarlığı Diğer Faaliyetler, Örnek Olay, Araştırma
14. Hafta Genel Değerlendirme Araştırma, Sunum (Hazırlık), Anlatım, Grup Çalışması, Tartışma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0 Öğretimi planlama ve uygulama sürecinde bilgi teknolojilerini etkili olarak kullanır
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY0 1 2 2 2 4 2
PY6 3 3 3 3 3 3
PY8 4 4 4 4 4 4
PY9 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Unsal, H. (2023). Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A yayıncılık.Ankara
  • Ornstein, A. C. ve Francis P. Hunkins (2014). Eğitim Programı Temeller, İlkeler ve Sorunlar. Eğitim Kitabevi
  • Köy enstitüleri https://www.youtube.com/watch?v=xaFpyN8UrYw
  • Montessori belgeseli; https://www.youtube.com/watch?v=5TwS8y2lX7E
  • Demirel, Ö. (2007). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 4 2 8
Diğer Faaliyetler 8 1 8
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 1 4 4
Ödev 2 1 4 4
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 72
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0