| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Otizm Spektrum Bozukluğu | ÖAE104 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Yusuf AKEMOĞLU |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin otizm spektrum bozukluğunu, otizm spektrum bozukluğuna sahip olan bireylerin eğitimindeki gelişmeleri etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları ve eğitim uygulamalarına etkilerini, bu yetersizliğin nedenlerini, tanılama ölçütlerini ve değerlendirme sürecini, özelliklerini ve eğitimlerinin genel ilkelerini tanımlayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar; otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenler: doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası; tarama/tanılama: tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılama; akademik ve akademik olmayan özellikler; ekip ve iş birliği; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri; OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Otizm spektrum bozukluğu olan bireyleri tanılama kriterlerini bilir. |
| 2 | Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ve aileleri için uygun olan müdahale programlarını bilir. |
| 3 | Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimleri için gerekli ortamı, öğretim yöntemini ve destek hizmetlerini ayarlar. |
| 4 | Otizm spektrum bozukluğu olan bireyin ailesine ve bireyin ek hizmet aldığı tüm paydaşlara gerekli bilgileri sunar, işbirliğine önem verir ve uygular. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Fikri Engellilik, Prevelans, Sınıflandırma, Sebepler | Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Zihinsel Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğunun Tespiti ve Değerlendirilmesi | Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilerin Öğrenme, Sosyal ve Davranış Özellikleri | Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Otizm Spektrum Bozukluğu ve Zihin Yetersizliğinde Kullanılabilecek Yardımcı Teknolojiler | Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Otizm Spektrum Bozukluğunda Problem Davranışlar ve Yaklaşımlar | Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Akademik Strateji, Yaklaşımlar ve Müdahale Programları | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Ara Sınav | Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Otizm Spektrum Bozukluğunda Ergenlik ve Genç Yetişkinlik | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 9. Hafta | Otizm Spektrum Bozukluğunda İletişimin Teşvik Edilmesi | Görüşme |
| 10. Hafta | Otizm Spektrum Bozukluğunda Sosyalleşmenin Önemi ve Teşvik Edilmesi | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 11. Hafta | Otizm Spektrum Bozukluğunda Akademik Becerilerin Geliştirilmesi | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 12. Hafta | Otizm Spektrum Bozukluğunda Aile Eğitimi | Görüşme |
| 13. Hafta | Otizm Spektrum Bozukluğunda İşbirliğinin Önemi | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 14. Hafta | Final Sınavı | Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar. | ✔ | |||||
| 3 | Özel gereksinimli bireylerin motor, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Öğretimin etkililiğini ve sürekliliğini artırmak amacıyla aile ve diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 10 | 1 | 10 | |
| Diğer Faaliyetler | 5 | 3 | 15 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 5 | 5 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 6 | 2 | 12 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||