Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Otizm Spektrum Bozukluğu ÖAE104 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Yusuf AKEMOĞLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin otizm spektrum bozukluğunu, otizm spektrum bozukluğuna sahip olan bireylerin eğitimindeki gelişmeleri etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları ve eğitim uygulamalarına etkilerini, bu yetersizliğin nedenlerini, tanılama ölçütlerini ve değerlendirme sürecini, özelliklerini ve eğitimlerinin genel ilkelerini tanımlayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Temel kavramlar; otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenler: doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası; tarama/tanılama: tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılama; akademik ve akademik olmayan özellikler; ekip ve iş birliği; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri; OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Otizm spektrum bozukluğu olan bireyleri tanılama kriterlerini bilir.
2 Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ve aileleri için uygun olan müdahale programlarını bilir.
3 Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimleri için gerekli ortamı, öğretim yöntemini ve destek hizmetlerini ayarlar.
4 Otizm spektrum bozukluğu olan bireyin ailesine ve bireyin ek hizmet aldığı tüm paydaşlara gerekli bilgileri sunar, işbirliğine önem verir ve uygular.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Fikri Engellilik, Prevelans, Sınıflandırma, Sebepler Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler
2. Hafta Zihinsel Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğunun Tespiti ve Değerlendirilmesi Diğer Faaliyetler
3. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilerin Öğrenme, Sosyal ve Davranış Özellikleri Diğer Faaliyetler
4. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğu ve Zihin Yetersizliğinde Kullanılabilecek Yardımcı Teknolojiler Diğer Faaliyetler
5. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğunda Problem Davranışlar ve Yaklaşımlar Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Akademik Strateji, Yaklaşımlar ve Müdahale Programları Görüşme, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Ara Sınav Diğer Faaliyetler
8. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğunda Ergenlik ve Genç Yetişkinlik Diğer Faaliyetler, Görüşme
9. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğunda İletişimin Teşvik Edilmesi Görüşme
10. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğunda Sosyalleşmenin Önemi ve Teşvik Edilmesi Diğer Faaliyetler, Görüşme
11. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğunda Akademik Becerilerin Geliştirilmesi Diğer Faaliyetler, Görüşme
12. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğunda Aile Eğitimi Görüşme
13. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğunda İşbirliğinin Önemi Diğer Faaliyetler, Görüşme
14. Hafta Final Sınavı Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar.
3 Özel gereksinimli bireylerin motor, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır.
5 Öğretimin etkililiğini ve sürekliliğini artırmak amacıyla aile ve diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4
PY9 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Hall, L.J. (2014). Autism Spectrum Disorders: From Theory to Practice, 3rd. Ed. Pearson. ISBN-13: 978-0134539577, ISBN-10: 9780134539577 Instructional Strategies for Students With Mild, Moderate, and Severe Intellectual Disability.Gargiulo, R.M & Bouck, E. C (Eds.). 2017. SAGE Publications, Inc
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 10 1 10
Diğer Faaliyetler 5 3 15
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 4 4
Final 1 5 5
Sınıf İçi Etkinlik 6 2 12
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0