| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler | ÖAE208 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Osman AKTAN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Uluslararası ve ulusal boyutta özel gereksinimli bireylere ilişkin Anayasa, Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, yönetmelikler, genelgeler ve yasaların öneminin, gelişiminin ve içeriklerinin incelenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Temel Kavramlar: Türkiye’de engelli bireylere ve özel eğitime yönelik politikaların ve yasal düzenlemelerin tarihsel gelişimi; Günümüzde Var Olan Politikalar ve Yasal Düzenlemeler; Engelli Bireylere ve Özel Eğitime Yönelik Uluslar Arası Politikalar ve Yasal Düzenlemeler; Dünyadaki Uygulamaların Türkiye’deki Uygulamalar Açısından Önemi; Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslar Arası Sözleşmeler; Engelli Bireylere Yönelik Genel Paradigma Değişimi; Politika, Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalar Arası Uyum Sorunları. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Özel eğitime ilişkin Dünya'da ve Türkiye'deki yasaların ortaya çıkış nedenlerini ve gelişimini açıklar. |
| 2 | Uluslararası ve ulusal boyutta mevcut yasal düzenlemeleri açıklar ve insan hakları açısından karşılaştırır. |
| 3 | Türkiye Anayasası ile M.E.B. Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, yönetmelikler ve genelgeleri tartışır. |
| 4 | Aile,öğretmen,yönetici ve diğer uzmanlar açısından Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, yönetmelikler ve genelgeleri tartışır. |
| 5 | Özel gereksinimli bireyler ve ailelerinin sahip olduğu yasal hakları açıklar. |
| 6 | Özel gereksinimli bireylerin ve ailelerinin kazanması gereken bireysel, sosyal ve eğitsel haklarına yönelik öneriler geliştirir. |
| 7 | Özel gereksinimli bireylerin haklarını savunmak üzere oluşmuş kurum ve kuruluşların görev ve sorumluluklarını tartışır. |
| 8 | Özel eğitim öğretmeninin haklarını ve yükümlülüklerini açıklar. Özel eğitimdeki rol ve sorumluluklarını tartışır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Engelli Mevzuatı ve İlgili Hukuki Kavramlar | Görüşme |
| 2. Hafta | Engelli Bireylerin Yasal Haklarının Tarihsel ve Toplumsal Temelleri | Görüşme |
| 3. Hafta | Engelli Bireylerle İlgili Uluslararası Yasal Düzenlemeler | Görüşme |
| 4. Hafta | Engelli Bireylerle İlgili Ulusal Yasal Düzenlemeler ve Haklar | Görüşme |
| 5. Hafta | Türkiye’deki Özel Eğitim Hizmetlerine İlişkin Mevzuat | Görüşme |
| 6. Hafta | Türkiye’deki Engelli Bakım ve Rehabilitasyon Hizmetlerine İlişkin Mevzuat | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | 573 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname | Uygulama |
| 8. Hafta | Yasal Düzenlemeler Çerçevesinde Engelli Bireylere Yönelik Özel Eğitim Hizmetleri İşleyiş Süreci | Görüşme |
| 9. Hafta | Yasal Düzenlemeler Çerçevesinde Engelli Bireylere Yönelik Bakım ve Rehabilitasyon Hizmetleri İşleyiş Süreci | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Engelli Bireylerin Eğitim, Bakım ve Rehabilitasyonunda Meslek Etiği | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Engelli Bireylerin Eğitim, Bakım ve Rehabilitasyonunda Uygulama Standartları | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği | Görüşme |
| 13. Hafta | Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği | Görüşme |
| 14. Hafta | Kaynaştırma ve Bütünleştirme Uygulamaları ile İlgili genelgeler | Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 1 | 14 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Görüşme | 1 | 3 | 3 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 4 | 4 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||