Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler ÖAE208 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Osman AKTAN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Uluslararası ve ulusal boyutta özel gereksinimli bireylere ilişkin Anayasa, Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, yönetmelikler, genelgeler ve yasaların öneminin, gelişiminin ve içeriklerinin incelenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Temel Kavramlar: Türkiye’de engelli bireylere ve özel eğitime yönelik politikaların ve yasal düzenlemelerin tarihsel gelişimi; Günümüzde Var Olan Politikalar ve Yasal Düzenlemeler; Engelli Bireylere ve Özel Eğitime Yönelik Uluslar Arası Politikalar ve Yasal Düzenlemeler; Dünyadaki Uygulamaların Türkiye’deki Uygulamalar Açısından Önemi; Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslar Arası Sözleşmeler; Engelli Bireylere Yönelik Genel Paradigma Değişimi; Politika, Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalar Arası Uyum Sorunları.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Özel eğitime ilişkin Dünya'da ve Türkiye'deki yasaların ortaya çıkış nedenlerini ve gelişimini açıklar.
2 Uluslararası ve ulusal boyutta mevcut yasal düzenlemeleri açıklar ve insan hakları açısından karşılaştırır.
3 Türkiye Anayasası ile M.E.B. Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, yönetmelikler ve genelgeleri tartışır.
4 Aile,öğretmen,yönetici ve diğer uzmanlar açısından Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, yönetmelikler ve genelgeleri tartışır.
5 Özel gereksinimli bireyler ve ailelerinin sahip olduğu yasal hakları açıklar.
6 Özel gereksinimli bireylerin ve ailelerinin kazanması gereken bireysel, sosyal ve eğitsel haklarına yönelik öneriler geliştirir.
7 Özel gereksinimli bireylerin haklarını savunmak üzere oluşmuş kurum ve kuruluşların görev ve sorumluluklarını tartışır.
8 Özel eğitim öğretmeninin haklarını ve yükümlülüklerini açıklar. Özel eğitimdeki rol ve sorumluluklarını tartışır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Engelli Mevzuatı ve İlgili Hukuki Kavramlar Görüşme
2. Hafta Engelli Bireylerin Yasal Haklarının Tarihsel ve Toplumsal Temelleri Görüşme
3. Hafta Engelli Bireylerle İlgili Uluslararası Yasal Düzenlemeler Görüşme
4. Hafta Engelli Bireylerle İlgili Ulusal Yasal Düzenlemeler ve Haklar Görüşme
5. Hafta Türkiye’deki Özel Eğitim Hizmetlerine İlişkin Mevzuat Görüşme
6. Hafta Türkiye’deki Engelli Bakım ve Rehabilitasyon Hizmetlerine İlişkin Mevzuat Görüşme, Diğer Faaliyetler
7. Hafta 573 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname Uygulama
8. Hafta Yasal Düzenlemeler Çerçevesinde Engelli Bireylere Yönelik Özel Eğitim Hizmetleri İşleyiş Süreci Görüşme
9. Hafta Yasal Düzenlemeler Çerçevesinde Engelli Bireylere Yönelik Bakım ve Rehabilitasyon Hizmetleri İşleyiş Süreci Görüşme, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Engelli Bireylerin Eğitim, Bakım ve Rehabilitasyonunda Meslek Etiği Görüşme, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Engelli Bireylerin Eğitim, Bakım ve Rehabilitasyonunda Uygulama Standartları Görüşme, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Görüşme
13. Hafta Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Görüşme
14. Hafta Kaynaştırma ve Bütünleştirme Uygulamaları ile İlgili genelgeler Uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5
PY10 3 3 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Çitil, M. (2012012). Yasalar ve Özel Eğitim. Ankara: Vize Yayıncılık Meral, B. F. (2011). Özel Eğitimde Yasal Düzenlemeler (s. 37-48). Özel Eğitim. Editörler Barut, Y., & Vural, M. İstanbul: Lisans Yayıncılık Meral, B. F. (2016). Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler (Ünite 4, s. 76-109). Engellilerle Sosyal Hizmet (Ed. Yusuf Genç). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No: 3437, Açıköğretim Fakültesi Yayın No: 2285
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 1 14
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Görüşme 1 3 3
Diğer Faaliyetler 1 4 4
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0