| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi | ÖEÖ304 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hakan ÖZAK |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Amaç, özel eğitim öğretmenlerine Türkçe öğretiminde kullandıkları bilgi ve teknikler gibi konularda bilgi vermektir. |
| Dersin İçeriği | Okumanın değerini anlamak için özel eğitime ve ilgili faaliyetlere ihtiyaç duyan öğrenciler için okuryazarlık gelişimi; kelime dağarcığını geliştirmek; gramer öğretimi; Yazma süreci; yazılı metinler; yazılı anlatım becerilerine ilişkin hazırlık etkinlikleri; Okuma becerilerinin ve stratejilerinin tanımı; Beceri ve stratejilerin uygulanmasında metin analizi; Bireyselleştirilmiş okuma öğretiminin önemi: uygulama ve değerlendirme; Eleştirel okuma; yaratıcı Yazarlık; metin çözümleme yöntemlerini okumak; geliştiriciler dinleme becerileri üzerinde çalışır; özel eğitim ihtiyaçları olan gruplar halinde özel okuryazarlık geliştirici teknikleri / stratejileri. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Özel eğitim ve Türkçe ilköğretim müfredatlarındaki başarılara uygun ders planı hazırlar. |
| 2 | Dinlediğini anlama becerisini değerlendirir, değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyalleri hazırlar ve öğrenciler için uygun öğretim yöntemlerini kullanır. |
| 3 | Diyalojik okuma etkinliklerini planlar ve etkinlikleri yürütür. |
| 4 | Öğrencilerin kelime dağarcığını değerlendirir, değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyalleri hazırlar ve öğrencilere uygun öğretim yöntemlerini kullanır. |
| 5 | Ulusal ve uluslararası çocuk edebiyatı yazarlarının isimlerini ve eserlerini söyler. |
| 6 | Okuma akıcılığının boyutlarını tanımlar, okuma doğruluğunu, okuma oranını belirler, hata analizi yapar; Değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyalleri hazırlar ve öğrenciler için uygun öğretim yöntemlerini kullanır. |
| 7 | Okuduğunu anlama becerisini tanımlar, okuduğunu anlama becerisini değerlendirir, değerlendirme materyalleri (metin seçme, soru hazırlama vb.) Hazırlar, değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyal hazırlar ve öğrenciler için uygun öğretim yöntemlerini kullanır. |
| 8 | Okuduğunu anlama stratejilerini tanımlar ve stratejileri öğretir. |
| 9 | Karşılıklı öğretime göre talimatları planlar ve dersi yürütür. |
| 10 | Yazma becerilerini tanımlar (el yazısı, imla, yazılı anlatım), yazma becerilerini değerlendirir, değerlendirme materyalleri hazırlar, değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyal hazırlar ve öğrenciler için öğretim yöntemlerini kullanır. |
| 11 | Yaratıcı yazma etkinlikleri planlar ve öğretimi yürütür. |
| 12 | Bilgiye ulaşmak ve aktarmak için teknolojiyi kullanır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Özel eğitim ve ilkokul Türkçe ders programlarının incelenmesi | |
| 2. Hafta | Dinlediğini anlama, değerlendirilmesi ve desteklenmesi | |
| 3. Hafta | Etkileşimli kitap okuma | |
| 4. Hafta | Sözcük dağarcığının değerlendirilmesi ve desteklenmesi | |
| 5. Hafta | Çocuk edebiyatı | |
| 6. Hafta | Metin yapısı ve türleri | |
| 7. Hafta | Metin yapısı ve türleri | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Okuma akıcılığı, değerlendirilmesi ve desteklenmesi | |
| 10. Hafta | Okuduğunu anlama becerilerinin değerlendirilmesi ve desteklenmesi | |
| 11. Hafta | Okuduğunu anlama stratejilerinin öğretimi | |
| 12. Hafta | Karşılıklı öğretim tekniği | |
| 13. Hafta | Yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi ve desteklenmesi | |
| 14. Hafta | Yaratıcı yazma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar. | ✔ | |||||
| 2 | Özel gereksinimli bireylerin motor, duygusal, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Diğer Faaliyetler | 7 | 1 | 7 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 77 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||