Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi ÖEÖ304 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hakan ÖZAK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Amaç, özel eğitim öğretmenlerine Türkçe öğretiminde kullandıkları bilgi ve teknikler gibi konularda bilgi vermektir.
Dersin İçeriği Okumanın değerini anlamak için özel eğitime ve ilgili faaliyetlere ihtiyaç duyan öğrenciler için okuryazarlık gelişimi; kelime dağarcığını geliştirmek; gramer öğretimi; Yazma süreci; yazılı metinler; yazılı anlatım becerilerine ilişkin hazırlık etkinlikleri; Okuma becerilerinin ve stratejilerinin tanımı; Beceri ve stratejilerin uygulanmasında metin analizi; Bireyselleştirilmiş okuma öğretiminin önemi: uygulama ve değerlendirme; Eleştirel okuma; yaratıcı Yazarlık; metin çözümleme yöntemlerini okumak; geliştiriciler dinleme becerileri üzerinde çalışır; özel eğitim ihtiyaçları olan gruplar halinde özel okuryazarlık geliştirici teknikleri / stratejileri.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Özel eğitim ve Türkçe ilköğretim müfredatlarındaki başarılara uygun ders planı hazırlar.
2 Dinlediğini anlama becerisini değerlendirir, değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyalleri hazırlar ve öğrenciler için uygun öğretim yöntemlerini kullanır.
3 Diyalojik okuma etkinliklerini planlar ve etkinlikleri yürütür.
4 Öğrencilerin kelime dağarcığını değerlendirir, değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyalleri hazırlar ve öğrencilere uygun öğretim yöntemlerini kullanır.
5 Ulusal ve uluslararası çocuk edebiyatı yazarlarının isimlerini ve eserlerini söyler.
6 Okuma akıcılığının boyutlarını tanımlar, okuma doğruluğunu, okuma oranını belirler, hata analizi yapar; Değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyalleri hazırlar ve öğrenciler için uygun öğretim yöntemlerini kullanır.
7 Okuduğunu anlama becerisini tanımlar, okuduğunu anlama becerisini değerlendirir, değerlendirme materyalleri (metin seçme, soru hazırlama vb.) Hazırlar, değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyal hazırlar ve öğrenciler için uygun öğretim yöntemlerini kullanır.
8 Okuduğunu anlama stratejilerini tanımlar ve stratejileri öğretir.
9 Karşılıklı öğretime göre talimatları planlar ve dersi yürütür.
10 Yazma becerilerini tanımlar (el yazısı, imla, yazılı anlatım), yazma becerilerini değerlendirir, değerlendirme materyalleri hazırlar, değerlendirme sonuçlarına göre uygun planlama yapar, uygun materyal hazırlar ve öğrenciler için öğretim yöntemlerini kullanır.
11 Yaratıcı yazma etkinlikleri planlar ve öğretimi yürütür.
12 Bilgiye ulaşmak ve aktarmak için teknolojiyi kullanır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Özel eğitim ve ilkokul Türkçe ders programlarının incelenmesi
2. Hafta Dinlediğini anlama, değerlendirilmesi ve desteklenmesi
3. Hafta Etkileşimli kitap okuma
4. Hafta Sözcük dağarcığının değerlendirilmesi ve desteklenmesi
5. Hafta Çocuk edebiyatı
6. Hafta Metin yapısı ve türleri
7. Hafta Metin yapısı ve türleri
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Okuma akıcılığı, değerlendirilmesi ve desteklenmesi
10. Hafta Okuduğunu anlama becerilerinin değerlendirilmesi ve desteklenmesi
11. Hafta Okuduğunu anlama stratejilerinin öğretimi
12. Hafta Karşılıklı öğretim tekniği
13. Hafta Yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi ve desteklenmesi
14. Hafta Yaratıcı yazma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar.
2 Özel gereksinimli bireylerin motor, duygusal, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini değerlendirir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY8 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY11 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 7 1 7
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 1 10 10
Toplam İş Yükü 77
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0