Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygulamalı Davranış Analizi ÖAE203 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Fidan ÖZBEY GÖKÇE
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Fidan ÖZBEY GÖKÇE (Güz)
Dersin Amacı Uygulamalı davranış analizi kavramı ve özelliklerini tanımlama
Dersin İçeriği Hedef davranışı belirler. Hedef davranışı davranışsal olarak ifade eder. Hedef davranışa ilişkin veri toplama yöntemini belirler. Hedef davranışa ilişkin verileri toplar. Problem davranışı değiştirmek için uygun yöntem/yöntemleri seçer.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Uygulamalı davranış analizi kavramı ve özelliklerini tanımlayabilecektir.
2 Davranış ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini betimleyebilecek ve verileri grafiklendirebilecektir.
3 Uygun davranışları artırılmasına ilişkin yöntemleri betimleyebilecektir.
4 Uygun olmayan davranışların azaltılmasına ilişkin yöntemleri betimleyebilecektir.
5 Davranış değiştirme planı hazırlayabilecektir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Davranışçı yaklaşım Uygulamalı davranış analizi
2. Hafta Eğitimde uygulamalı davranış analizi, Uygulamalı davranış analizi ilkeleri, Davranışların tanımlanmasının önemi, Davranışsal amaç yazma
3. Hafta Hedef davranışların belirlenmesi ve tanımlanması
4. Hafta Hedef davranışları ölçme, Anekdot ve ABC kaydı, Kalıcı ürün kaydı, Olay kaydı ve kontrollü olay kaydı, Kontrol listeleri, Süre kaydı ve bekleme süresi kaydı, Bu kayıt türlerinde gözlemciler arası güvenirlik
5. Hafta Zaman aralığı kaydı, Anlık zaman örneklemi ile kayıt, Bu kayıt türlerinde gözlemciler arası güvenirlik,
6. Hafta Kayıt edilen davranışlara ilişkin verilerin grafiklere işlenmesi
7. Hafta Grafiklerin Yorumlanması
8. Hafta Uygun davranışları artırma
9. Hafta Sembol pekiştirme
10. Hafta Uygun olmayan davranışların azaltılması
11. Hafta Uygun olmayan davranışların azaltılması
12. Hafta Davranışların azaltılmasında etik problemler
13. Hafta Hazırlanan davranış değiştirme planlarının sunumu ve tartışılması
14. Hafta Hazırlanan davranış değiştirme planlarının sunumu ve tartışılması
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0 Özel eğitimin gelişimini etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından tanımlar.
0 Farklılıklara değer verilen güvenli, eşitlikçi, olumlu ve destekleyici öğrenme ortamları oluşturur.
0 Özel gereksinimli bireyler ile kullanılacak değerlendirme ve öğretim yöntemlerinin uygulanmasını etkileyebilecek bireysel, dilsel ve kültürel değişkenleri tanımlar.
0 Normal gelişimi ve farklı yetersizliklerin özelliklerini tanımlar.
0 Özel gereksinimli bireylerin motor, duygusal, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini değerlendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY0 3 3 3 3 3
PY0 2 2 2 2 2
PY0 3 3 3 3 3
PY0 4 4 4 4 4
PY0 5 5 5 5 5
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 7 2 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 4 4
Final 1 4 4
Sınıf İçi Etkinlik 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0