Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zihin Yetersizliği ÖAE103 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Osman AKTAN
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Osman AKTAN (Güz)
Dersin Amacı Bu derste, dersin genel öğrenme amacına dayalı olarak, öğrencilerin öğretim sonunda şu hedef davranışlara sahip olmaları beklenmektedir: 1. Zihinsel yetersizlikle ile ilgili temel kavramları açıklar. 2. Zihinsel yetersizliği tanımlar. 3. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimindeki gelişmeleri etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından açıklar. 4. Zihinsel yetersizliğe yol açan nedenleri tanımlar. 5. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin özelliklerini tanımlar. 6. Zihinsel yetersizlikteki tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini tanımlar. 7. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimini açıklar. 8. Zihinsel yetersizliği olan bireylere yönelik destek özel eğitim uygulamalarını açıklar. 9. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin öğretim süreçlerini açıklar 10. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin aile katılımı ve işbirliğinin önemini açıklar.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriği zihinsel yetersizlik ile ilgili temel kavramlar, tarihsel süreç, zihinsel yetersizliği olan bireylerin değerlendirilmesi, tanılama, zihinsel yetersizliği olan bireylerin özellikleri ve eğitimlerini, sağlanan destekler, aile eğitimi konularını kapsamaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Zihinsel yetersizlikle ile ilgili temel kavramları açıklar.
2 Zihinsel yetersizliği tanımlar.
3 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimindeki gelişmeleri etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından açıklar.
4 Zihinsel yetersizliğe yol açan nedenleri tanımlar.
5 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin özelliklerini tanımlar.
6 Zihinsel yetersizlikteki tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini tanımlar.
7 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimini açıklar.
8 Zihinsel yetersizliği olan bireylere yönelik destek özel eğitim uygulamalarını açıklar.
9 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin öğretim süreçlerini açıklar
10 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitiminde aile katılımı ve işbirliğinin önemini açıklar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş, dersin tanıtımı Diğer Faaliyetler
2. Hafta Temel kavram ve tanımlamalar Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Zihinsel yetersizliğin tarihsel süreci Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Zihinsel yetersizliğin sınıflandırılması ve yaygınlık Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
5. Hafta Zihinsel yetersizliği olan bireylerde tanılama Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Zihinsel işlevlerin değerlendirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Uyumsal davranışların değerlendirilmesi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Zihinsel yetersizliğin nedenleri Araştırma, Diğer Faaliyetler
9. Hafta Zihinsel yetersizliği olan bireylerin özellikleri Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimi (eğitim ortamları) Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimi (Öğretim süreçleri) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Zihin yetersizliği olan öğrenciler ve öğretimsel uyarlamalar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Zihin yetersizliği olan öğrenciler ve aile katılımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta Zihin yetersizliği olan öğrenciler ve davranış yönetimi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar.
2 Özel gereksinimli bireylerin motor, duygusal, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini değerlendirir.
3 Özel gereksinimli bireylerin motor, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır.
4 Özel gereksinimli bireylerin bağımsız yaşam ve öz kararlılık becerilerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır.
5 Öğretimin etkililiğini ve sürekliliğini artırmak amacıyla aile ve diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 0 0
PY2 4 4 4 4 4 4 4 4 0 0
PY3 3 3 3 3 3 3 3 3 0 0
PY4 4 4 4 4 4 4 4 4 0 0
PY5 3 3 3 3 3 3 3 3 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Eripek, S. (2019). Zihin Yetersizliği Olan Bireyler ve Eğitimleri. Pegem Akademi
  • Diken, i. H.&Bakkaloğlu, H. (2018) Zihin Yetersizliği Ve Otizm Spektrum Bozukluğu. Pegem Akademi
  • Burack, J. A. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of intellectual disability and development. Oxford Library of Psychology.
  •  Craig, L., Lindsay, W. R., & Browne, K. D. (Eds.). (2010). Assessment and treatment of sexual offenders with intellectual disabilities: A handbook (pp. 139-148). Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Harris, J. C. (2010). Intellectual disability: A guide for families and professionals. Oxford University Press.
  • Gargiulo, R. M., & Bouck, E. C. (Eds.). (2017). Instructional strategies for students with mild, moderate, and severe intellectual disability. Sage Publications
  • Matson, J. L., & Issarraras, A. (2019). Handbook of intellectual disabilities. Cham: Springer, 1093-1103.
  • Sucuoğlu, B. (2009). Zihin Engelliler ve Eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Doç. Dr. Osman AKTAN Vize 35,00
Doç. Dr. Osman AKTAN Final 35,00
Doç. Dr. Osman AKTAN Ara değerlendirmeler 20,00
Doç. Dr. Osman AKTAN Derse katılım 10,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 10 1 10
Diğer Faaliyetler 5 3 15
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 4 4
Final 1 5 5
Sınıf İçi Etkinlik 6 2 12
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0