| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitim | ÖAE101 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze Eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART (Güz) |
| Dersin Amacı | Özel eğitim hizmetleri, özel gereksinimli çocukların özellikleri ve eğitimleri gibi temel kavramları kavrama, çeşitli engel grupları ve nedenleri hakkında bilgi sahibi olma -Engelli bireylere yönelik olumlu tutum geliştirme, engelli çocukların özelliklerine göre yapılması gereken uyarlamaları kavrama |
| Dersin İçeriği | Özel eğitime ilişkin temel kavramlar, özel eğitimin ilkeleri, özel eğitimin tarihsel gelişimi, özel eğitim ve özel gereksinimli bireylerle ilgili yasal düzenlemeler, özel eğitimde tanı ve değerlendirme süreci, öğretimin bireyselleştirilmesi, kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri, ailenin eğitime katılımı ve aile ile işbirliği, farklı yetersizlik gruplarının ve üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri ile bu gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Özel eğitim ve temellerini tartışabilecektir. |
| 2 | Ailede özel gereksinimli birey olması durumunda anne-baba, aile ve uzman ilişkisi ve ailede yaşanan duyguları sıralayabilecektir. |
| 3 | Değişik yetersizlik türlerini tanımlayabilecektir. |
| 4 | Değişik engel türlerinde nedenler, özellikler, yaygınlık oranları, uygun eğitsel uygulamalar ve sorunları tartışabilecektir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Özel eğitime ilişkin genel kavramlar | |
| 2. Hafta | Özel eğitimin tarihsel gelişimi, özel eğitim ve özel gereksinimli bireylerle ilgili yasal düzenlemeler | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Özel eğitimde tanı ve değerlendirme süreci, öğretimin bireyselleştirilmesi, | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Kaynaştırma ve destek eğitim hizmetleri | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Ailenin eğitime katılımı ve aile ile işbirliği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 6. Hafta | Zihinsel yetersizliği / otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ve özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 7. Hafta | Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler ve özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 9. Hafta | Fiziksel yetersizliği olan bireyler ve özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyler ve özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Görme yetersizliği / işitme yetersizliği olan bireyler ve özellikleri | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Duygusal davranışsal bozukluğu olan bireyler ve özellikleri | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 13. Hafta | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bireyler ve özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 14. Hafta | Final Sınavı | Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 0 | Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar. | ✔ | |||||
| 2 | Özel gereksinimli bireylerin motor, duygusal, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 4 | Özel gereksinimli bireylerin bağımsız yaşam ve öz kararlılık becerilerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Öğretimin etkililiğini ve sürekliliğini artırmak amacıyla aile ve diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART | Vize | 45,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART | Final | 45,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART | Devam | 10,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Diğer Faaliyetler | 6 | 2 | 12 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 6 | 6 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 5 | 2 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||