Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim ÖAE101 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART (Güz)
Dersin Amacı Özel eğitim hizmetleri, özel gereksinimli çocukların özellikleri ve eğitimleri gibi temel kavramları kavrama, çeşitli engel grupları ve nedenleri hakkında bilgi sahibi olma -Engelli bireylere yönelik olumlu tutum geliştirme, engelli çocukların özelliklerine göre yapılması gereken uyarlamaları kavrama
Dersin İçeriği Özel eğitime ilişkin temel kavramlar, özel eğitimin ilkeleri, özel eğitimin tarihsel gelişimi, özel eğitim ve özel gereksinimli bireylerle ilgili yasal düzenlemeler, özel eğitimde tanı ve değerlendirme süreci, öğretimin bireyselleştirilmesi, kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri, ailenin eğitime katılımı ve aile ile işbirliği, farklı yetersizlik gruplarının ve üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri ile bu gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Özel eğitim ve temellerini tartışabilecektir.
2 Ailede özel gereksinimli birey olması durumunda anne-baba, aile ve uzman ilişkisi ve ailede yaşanan duyguları sıralayabilecektir.
3 Değişik yetersizlik türlerini tanımlayabilecektir.
4 Değişik engel türlerinde nedenler, özellikler, yaygınlık oranları, uygun eğitsel uygulamalar ve sorunları tartışabilecektir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Özel eğitime ilişkin genel kavramlar
2. Hafta Özel eğitimin tarihsel gelişimi, özel eğitim ve özel gereksinimli bireylerle ilgili yasal düzenlemeler Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Özel eğitimde tanı ve değerlendirme süreci, öğretimin bireyselleştirilmesi, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Kaynaştırma ve destek eğitim hizmetleri Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Ailenin eğitime katılımı ve aile ile işbirliği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
6. Hafta Zihinsel yetersizliği / otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ve özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler ve özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
8. Hafta Ara Sınav Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
9. Hafta Fiziksel yetersizliği olan bireyler ve özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyler ve özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Görme yetersizliği / işitme yetersizliği olan bireyler ve özellikleri Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Duygusal davranışsal bozukluğu olan bireyler ve özellikleri Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bireyler ve özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta Final Sınavı Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0 Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar.
2 Özel gereksinimli bireylerin motor, duygusal, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini değerlendirir.
4 Özel gereksinimli bireylerin bağımsız yaşam ve öz kararlılık becerilerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır.
5 Öğretimin etkililiğini ve sürekliliğini artırmak amacıyla aile ve diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY0 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4
PY4 3 3 3 3
PY5 3 3 3 3
PY9 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • İbrahim H. Diken (Editör) (2018). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Pegem Akademi Yayıncılık
  • Gönül Akçamete (Editör) (2015). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Kök Yayıncılık.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART Vize 45,00
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART Final 45,00
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART Devam 10,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 6 2 12
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 4 4
Final 1 6 6
Sınıf İçi Etkinlik 5 2 10
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0